• Paksenarion

Råttleksaker

Hej Hej,
    Vill gärna ha mer leksakstips till mina råttor...

Men jag börjar med att ge några...

- Toarullar; sätt "godis" i en rulle och vik igen kanterna, låt dom själv komma på hur man ska komma åt godiset.

- Ett kokt ägg; första gångerna man ger dom det så får man ta av
    lite av skalet så att dom vet att där är gott där inne.

- Diverse lådor är jätteroliga lek och mysgrejer. Fyll gärna med
    papper elller annat boningsmatrial

- Hängmattor; man tar en gammal handduk eller klipper upp ett plag som ändå ska slängas

- Istället för hängmattor kan man göra fickor att sätta på sidorna istället.

- Pringlesburkar, kan man både hänga i taket och sätta i bottnet.

- Grävlåda; man fyller en grävlåda med jord, (helst en så "ren" jord som möjligt) Sedan planterar man bla kattgräs, solrosfrön och annat ätbart. (har ej provat detta själv)

- Handduk (igen) sätt en gammal handduk ovanpå buren och lått "odjuren" ;0) riva ner tyget mellan gallret.. Tyget är sedan
    boningsmatrial...

- Sten; en vanlig sten kan vara poppis att ha i buren... Bra att
    klättre på, gömma sig bakom etc.

- Ikea har många roliga saker som man kan ge till sina odjur. Oftast kostar de inte många kronor.
    rattor.ifokus.se/Default.aspx

- Likså kan man hitta grejer på loppisar som man kan ge till dom...

- Småkorgar; man kan hänga upp små korgar i buren som dom kan sova i.

Något mer??? Tips tas emot tacksamt.

• Svar på tråden Råttleksaker
  • Hondan

Va många bra förslag du hade! Kan inte riktigt komma på nåt mer... Ska pröva det där med grävlåda. Den ena av våra råttor gräver nämligen med stor iver i blomkrukorna när ingen ser...
    Deras favoritbo just nu är en tom bag-in-box som jag satte fast i buren, under taket, och en förtorkad "rothärva" som vi hittade ute. Den kan man både gnaga på och gömma sig i .

Annars är deras drömställe den där nedersta lådan i köket där man knölar ner alla plastpåsar... Försöker alltid komma ihåg att stänga, men är det en liten springa så är dom där direkt! Trångt, spännande, och inte en enda hel påse när man väl behöver en...

Återkommer om jag kommer på nåt bra tips!

• Paksenarion

Det förbjudna är alltid som mest intressant...

• Korpan

*ett märgben (kokt) modell större och relativt utgnagd av hund brukar vara mycket poppis! Att det ska vara utgnagt är för att råttorna får räserbajs av för mycket märg.
    Benet går att äta och krypa i/på.

*Insekter. Mina råttor älskade att "jaga" skalbaggar och daggmaskar. Inget för den extreme djurvännen, men för min del gick det bra.

*Konservburkar. Om man hamrar in den naggiga kanten som blir när man öppnar burken så kan man med ståltråd hänga upp ett kryprör/häng-koja som håller mycket längre än en pringles-burk. De går att diska med när de blir smutsiga.

*tubsockar. Om man inte vill slösa på handdukar så funkar tubsockar bra till bomaterial och hängmattor.

*sele. en kattunge-sele går att förminska nog mycket så den passar till en tamråtta. Ett kattkoppel, gärna av en tunn kedja passar utmärkt om man vill gå ut med sin kompis eller ha den på axeln (koppla den till din jacka så den inte kan ramla av) när du går omkring.

• Paksenarion

Konservburk har jag aldrig provat,
    det låter kul...

Förr så köpte jag syrsor och zoofobas, (vet ej hur det stavas kanske zofobas) till råttorna... syrsorna slutade vi ganska snabbt med eftersom att de rymde... Mindre kul att hitta syrsor lite här och där.

Svar på tråden Råttleksaker