• megsi

    Sjuk semester sjuk vem betalar sjukpenning

    Hej, är det någon som vet? jag var sjukskriven ca 4 veckor innan semestern fram till fredagen och går sedan på semester. Efter 1 vecka råkar jag ut för en olycka och sjukskriver mig till arbetsgivaren på måndagen då jag fortfarande har semester. Min arbetsgivare svarar mig idag att jag ska anmäla till fkassan och få sjukpenning därifrån för jag har inte arbetat någon dag. det har jag iofs inte gjort men räknas inte semester som arbetad tid. Jag förstår om det är så att jag blivit sjuk inom 5 dgr men inte att inte semester räknas som arbetad tid. Vem har rätt arbetsgivare eller jag? Har en helt vanlig anställning 5 dgrs vecka

  • Svar på tråden Sjuk semester sjuk vem betalar sjukpenning
  • Anonym (Ellen)

    När jag jobbade med HR så räknades semester inte som arbetad tid just ur den här aspekten. Så den situationen att en medarbetare är sjuk > semesterledig > sjuk är ett sånt case där man som arbetsgivare inte ska betala sjuklön. Det finns förklarat bla här, om du går ner till boxen med frågor och klickar på "När ska jag inte betala ut sjuklön".

    Sjuklön (forsakringskassan.se)

  • megsi

    Tack, jag hittade det är. Men förstår inte riktigt var på fkassan jag ska söka den sjukpenningen. Hittar det inte är det någon som vet? Jag sjukanmälde mig men eftersom jag fick reda på det en dag senare av min arbetsgivare så blev ju datumet fel när jag försökte sjukanmäla mig någon dom vet?

  • Anonym (Ellen)
    megsi skrev 2023-07-19 00:17:50 följande:

    Tack, jag hittade det är. Men förstår inte riktigt var på fkassan jag ska söka den sjukpenningen. Hittar det inte är det någon som vet? Jag sjukanmälde mig men eftersom jag fick reda på det en dag senare av min arbetsgivare så blev ju datumet fel när jag försökte sjukanmäla mig någon dom vet?


    Ring till dem. Eller sök sjukpenning direkt hos dem bara. Det finns någonstans där man ska klicka i huruvida man får/fått sjukpenning hos arbetsgivaren redan och där kryssar man i nej. Men enklast är nog att du pratar med dem först, om du nyligen har haft en sjukskrivning där du fått sjukpenning så finns du ju i systemet och de kan se historiken. 
Svar på tråden Sjuk semester sjuk vem betalar sjukpenning