• Anonym (?)

Anonyma alkoholister - Sekt?

Min kompis har gått med i AA. Hen går numera på minst 15 AA möten i veckan. Det blir alltså 2-3 möten om dagen. Hen säger att den behöver göra detta för att må bra. Hen har knappt tid att ses längre och har börjat prata konstigt. Som att vi måste låta människor få välja hur de vill leva sina liv, att vi bara ska ta ansvar för vår egna del i livet. Att hen är så tacksam. Hen ska även träffat någon annan AA medlem och inlett en kärleksrelation. Det planerar nu barn med varandra efter 3 månaders nykterhet från HENs sida. 

Är detta verkligen normalt? Vad gör de egentligen på dessa möten?? 

• Svar på tråden Anonyma alkoholister - Sekt?
  • Anonym (fg)

Självklart är det inte normalt att planera barn efter tre månader nykter och då kortare tid i ett förhållande. Han är såklart kär i tjejen, nya drogen och vill vara med henne hela tiden= AA-möten.

• Anonym (lsjepsew)

Jag vet inte vad de gör men är också nyfiken. Jag tror de sitter i ring och pratar en i taget och att det är ganska religiöst. Min förälder gick nog max på ett möte i veckan. Man kanske ska gå på tre möten om dagen för att det ska fungera?

Jag undrar också vad man gör på nämndemansgården. 

• Anonym (På Kanelen)
    Anonym (?) skrev 2023-07-18 22:10:05 följande:
    Anonyma alkoholister - Sekt?

Min kompis har gått med i AA. Hen går numera på minst 15 AA möten i veckan. Det blir alltså 2-3 möten om dagen. Hen säger att den behöver göra detta för att må bra. Hen har knappt tid att ses längre och har börjat prata konstigt. Som att vi måste låta människor få välja hur de vill leva sina liv, att vi bara ska ta ansvar för vår egna del i livet. Att hen är så tacksam. Hen ska även träffat någon annan AA medlem och inlett en kärleksrelation. Det planerar nu barn med varandra efter 3 månaders nykterhet från HENs sida. 

Är detta verkligen normalt? Vad gör de egentligen på dessa möten?? 

Nja, normalt och normalt. Vad är normalt liksom. Det viktigaste just nu är ju att kompisen förblir nykter och har hon endast 3 månader under bältet så kan jag mycket väl förstå att 15 möten i veckan är ett måste.

Jo, det låter ofta som att medlemmar inleder relationer med varandra men vad gör väl det. De kommer nog väldigt nära varandra när de öppnar sina hjärtan så ofta till varann. Att de redan planerar barn ihop är ju så klart sjukt men det gör ju vanliga normala människor också ibland. Det är bara att hålla tummarna för att de inte börjar supa igen så att ungen måste växa upp med två alkisar till föräldrar. 

Jag tror att ens känslor är väldigt omvälvande som ny-nykter och man kanske söker efter nya highs när man inte kan få det genom alkohol längre. 

Du kan ju be om att få följa med på ett möte som stöd en gång så att du kan få se hur det går till. 
  • Anonym (Maria)

Om det är så att man byter alkoholen mot en annan drog, i det här fallet en person, så måste de väl uppmärksamma sånt på de där mötena? Särskilt om det sker mitt framför deras ögon?

• Anonym (...)

På film när folk är med i AA så säger de alltid att de inte "får" inleda relationer för det är inte stabilt under tiden de går igenom AA:s program. 
    Det kanske inte är så på riktigt? 

• Anonym (Jhgf)

De dansar nakna och offrar getter till djävulen.

• Anonym (Nope)

Nu går inte jag på AA men känner till en del eftersom jag är anhörig och har sett dennes resa på nära håll. Även varit med på öppna möten.

AA är lite som viktväktarna fast gällande alkohol då.

Tänk dig någon som har varit jävligt fet och som helt plötsligt rasar i vikt, de blir "höga" på det. Suget efter mat/alkohol finns ju kvar och ett sätt att hantera det är ju att prata väldigt öppet med människor som förstår dig utan att döma och som uppmuntrar dig på din resa så att du fortsätter gå ner i vikt/vara nykter.
    Som ny-nykter bör man vara ganska försiktig i att göra större saker, skaffa barn hör definitivt dit, då man är nyfrälst och allvarligt talat, väldigt enkelspårig. (inte korkad men definitivt inte riktigt klar i knoppen).
    Det svåraste är inte att bli nykter utan att fortsätta vara nykter när vardagen blir "normal", när euforin över att ha slutat dricka upphört. 
    Möten funkar så att folk berättar sin historia och vädrar sina funderingar väldigt utlämnande. De vågar vara sårbara. Man skall inte ge råd, finns ingen "överstepräst" som förbjuder deltagarna att dejta varandra.

• Anonym (Hmmm ....)

Har varit på en del AA möten. Man sitter runt ett bord, dricker kaffe och kaka. Först går man igenom en viss "ritual", en person läser upp en text (samma varje gång) och berättar sedan dagens Ämne =vilket av de 9 steg som ska avhandlas. Sedan går man bordet runt och alla får presentera sig med "Hej jag heter NN och jag är alkoholist/narkoman, eller hej jag heter NN och jag lyssnar bara idag". Sedan får man välja om man vill berätta något eller bara lyssna.
    Det är ingen religiös sekt, men man bör tro på en högre makt som kan vara precis vad som helst.
    Självklart får man inleda relation med varandra även om det kanske inte är en bra idé. Att planera barn efter bara 3 månader är vansinne oavsett nynykter eller ej.

Om AA möten hjälper din vän tycker jag att du ska vara positiv till det.

• Anonym (D)

Med en rörelse med kristet ursprung finns förstås grogrund för sekteristiska beteenden hos missbrukspersonligheter. Det brukar framförallt vara män som dominerar i den rollen, inte sällan med att trä dogmer över huvudet på närstående och nya deltagare. Jag har själv vuxit upp med en full tyrann som blev en nykter tyrann, rapandes samma elakheter nu iklädda AA:s "väggord" som då blev rena flosklerna. AA har inga ledare på det viset, det står i traditionerna som är ett slags stadgar, men det förhindrar inte att sådant kan uppstå bland sjuka människor med behov av att förbli i centrum. När AA och NA fungerar som det ska finns en sann ödmjuk hållning och äkta omsorg och de grupperna har inget otäckt "järngäng". Talande nog så ser man sällan en sjuk gruppdynamik uppstå på Al-Anon och ACA. Utom när AA och NA-män går till vuxet barn-grupperna för att göra upp med egen barndom, men egentligen för att ragga. Jag har sett allt i samtliga grupper.

Gällande nya sex- och kärleksrelationer finns mycket riktigt en rekommendation, baserad på erfarenhet om återfall, att hålla sig undan sådant första året som nykter. För det första är det ofta en slags flykt från att bygga upp en egen stabil nykterhet och man är dessutom sällan motståndskraftig mot svek, eller inbillade svek (man kan ha mkt hjärnspöken som nynykter), för det andra är det en enorm risk att dras ned om den ena tar ett återfall. 

• Anonym (annorlunda?)

De kanske fungerar annorlunda i Sverige men här är en inlaga i frågan från hemlandet.

• Anonym (sjukt)

Tycker illa om AA, som jag uppfattar som en amerikansk evangelisk sekt. Det värsta med dom, är att dom har ett par punkter i deras program som går ut på att den (påstått) f.d. missbrukaren skall uppsöka personer som denne sårat under sin missbrukarkarriär och 'gottgöra' dessa på ett ospecificerat sätt. Så inte nog med att missbrukarens offer igen skall konfronteras med denne utan att ha bett om det, och kanske riva upp sår som det kan ha tagit åratal att läka, men offren skall dessutom tvingas till att medverka i en parodi på en kristen försoningsritual där missbrukaren iscensätter sig själv som den förlorade sonen. Sjukt från början till slut.

• Anonym (Osant)
    Anonym (sjukt) skrev 2023-07-19 17:01:55 följande:

Tycker illa om AA, som jag uppfattar som en amerikansk evangelisk sekt. Det värsta med dom, är att dom har ett par punkter i deras program som går ut på att den (påstått) f.d. missbrukaren skall uppsöka personer som denne sårat under sin missbrukarkarriär och 'gottgöra' dessa på ett ospecificerat sätt. Så inte nog med att missbrukarens offer igen skall konfronteras med denne utan att ha bett om det, och kanske riva upp sår som det kan ha tagit åratal att läka, men offren skall dessutom tvingas till att medverka i en parodi på en kristen försoningsritual där missbrukaren iscensätter sig själv som den förlorade sonen. Sjukt från början till slut.

Du har nog missuppfattat det nionde steget! Det går ut på att ta ansvar för sina handlingar genom att be om ursäkt. Det kan man göra genom att bara säga förlåt och förklara varför, läsa upp ett brev man har skrivit eller liknande. Det är definitivt ingen "kristen försoningsritual" som du beskriver!!
  • Anonym (Definitivt drag av kult)

Jag skulle inte kalla AA, eller NA eller rörelser inom 12-steg sekt, rakt av. Däremot är rörelsen definitivt sårbar för sektliknande grupperingar i.o.m strukturen och kopplingen till religion.

Så, ja, din kompis har troligen sugits upp av grupprocesser som även syns i sektmiljöer. Men skillnaden är också stor. För AA är ju lösare sammansatt och inte slutet på det sättet som en sekt. 

Gällande att skaffa barn mitt i kaos tänker jag att det knappast är något som uppmuntras inom AA. I min värld handlar det mer om att folk som håller på och slutar med sprit ofta gör upp storartade planer. Och vad är mer storartat än familjebildning.

• Anonym (sjukt)
    Anonym (Osant) skrev 2023-07-19 17:51:05 följande:
    Du har nog missuppfattat det nionde steget! Det går ut på att ta ansvar för sina handlingar genom att be om ursäkt. Det kan man göra genom att bara säga förlåt och förklara varför, läsa upp ett brev man har skrivit eller liknande. Det är definitivt ingen "kristen försoningsritual" som du beskriver!!
    Att ta ansvar för sina handlingar vore att hålla sig helt borta från folk som tidigare blivit drabbade av ens missbruk och som ofta kämpat för att frigöra sig från medberoende. Att som nyfrälst nykter alkoholist söka upp sina tidigare offer med en teatralisk ursäkt som skulle vara led i en behandlingsprocess, är bara ännu ett sätt för missbrukaren att placera sig själv i centrum för andra människors liv. 
  • Anonym (?)
    Anonym (sjukt) skrev 2023-07-19 20:30:15 följande:
    Att ta ansvar för sina handlingar vore att hålla sig helt borta från folk som tidigare blivit drabbade av ens missbruk och som ofta kämpat för att frigöra sig från medberoende. Att som nyfrälst nykter alkoholist söka upp sina tidigare offer med en teatralisk ursäkt som skulle vara led i en behandlingsprocess, är bara ännu ett sätt för missbrukaren att placera sig själv i centrum för andra människors liv. 
    Fast det står ju tydligt att en ursäkt ska göras så länge det inte kan skada missbrukare själv eller andra. Så vi säger att någon supit till och legat med grannens fru, då va ju det en dum sak. Men man ska inte ringa på hos grannen och be om ursäkt till mannen och säga att det va dumt att jag låg med din fru?. har läst på lite idag och frågat min kompis om just detta 
  • Anonym (Osant)
    Anonym (?) skrev 2023-07-19 21:00:13 följande:
    Fast det står ju tydligt att en ursäkt ska göras så länge det inte kan skada missbrukare själv eller andra. Så vi säger att någon supit till och legat med grannens fru, då va ju det en dum sak. Men man ska inte ringa på hos grannen och be om ursäkt till mannen och säga att det va dumt att jag låg med din fru?. har läst på lite idag och frågat min kompis om just detta 
    Nej, man ska inte göra saker som kan ge större skada, då får man skriva ett brev och elda upp det utan att läsa upp det för personen.
  • Anonym (?)
    Anonym (Osant) skrev 2023-07-19 21:05:14 följande:
    Nej, man ska inte göra saker som kan ge större skada, då får man skriva ett brev och elda upp det utan att läsa upp det för personen.
    Precis så det ska ju ske på ett respektfullt sätt. Om detta inte görs så blir det inte korrekt 
Svar på tråden Anonyma alkoholister - Sekt?