Det jag tycker din son gjort fel är att han skulle i förväg informerat dig om hur och varför de gjort den här uppdelningen av att fira 3 åringen på 3 åringens dag utan att du blev bjuden just den dagen men var bjuden annan dag. Så att du hade kunnat förstå varför och inte få veta om kalaset via sociala medier.
Kan låta tufft när jag skriver så här men jag förstår honom. Har du lämnat ut honom, HANS BARN, det heligaste han har, er konflikt på TT (TIkTok) så hade jag också sagt F U och klippt banden. Han är pappa och måste skydda sitt barn och sin familj.
Det här med att man offentligt går och försöker nedvärdera på olika sätt ens nära och kära kommer med ett pris. Hade du gjort det anonymt så ingen hade kunnat läsa sig till med 100% att det var just du och din familj det gällde och du sökt stöd eller ventilerat den vägen då hade det varit okej, men inte det där. Det du gjorde var värre än det han gjort.
Kan bli så att när det gått längre tid att han då kan förlåta och ta dig tillbaka och ge dig en sista chans vilket är det jag hoppas på om det är så att du kan hålla dig själv i schack, annars får du komma till insikt att du bara kan älska dem på avstånd och att detta blev olyckligt och försöka ändå ha så god tillvaro du bara kan. Hitta kompensation på någon nivå hos andra eller andra intressen du har så allt inte står och faller. Alla fuckar upp nån gång, du får förlåta dig själv också för det.
Det är din son, hans sambo/fru som när de startar sin egen familj är de som avgör huruvida uppdelningen ska vara när de firar sitt barn. Det är dem som håller i det. Det är inte per automatik så att de traditioner man haft i sin egen ursprungsfamilj är de som är de enda rätta och de som efterlevs sedan i den familjen de gemensamt skapat. De måste få rätten att skapa sitt eget. Det kan bli så att de skulle ha valt det som ni alltid varit vana att ha det innan, men också att de har gemensamt hittat en annan lösning som passar bägge föräldrarna och barnet. Det är inte du eller någon annan som bestämmer. Det du kan bestämma det är att säga tack, men nej tack, visa din gräns den vägen om du känner att där är någon orättvisa inblandad.
Det är inte alltid så lätt att vara föräldrarna heller och veta vad som blir bäst, och det är inte alltid så att man kan göra total rättvisa ett år vid firande utan att det istället kommer nästa år. Därför tycker jag att din son har failat, för han skulle ha talat om för dig hur de tänkt .
Jag har haft att ta hänsyn till skilsmässor, psykisk ohälsa, familjemedlemmar som inte kommer överens, olika traditioner, när det kommer till våra barns firande. Jag eller vi har berättat då i förväg Det är så här vi tänker till de närmsta, inte alla. Det har jag inte energi för och de skulle inte bry sig ändå.
Har också kört varannan, så ett år så har t ex pappan fått inbjudan på just den dagen, nästa år är det hans tur att stå tillbaka, och då får mamman komma istället. Man kan också välja att fira först ena dagen med ena, och andra med den andre men det är inte säkert att man själv orkar eller hinner med att ha 2 kalas det året, då kan man köra varannan, eller lite mindre kalas med den andre föräldern när och om den kommer förbi.
Jag tycker det är sin sak om du märkt av att det alltid varje år varit så att det är att annan, eller andre får företräde och inte du, det måste finnas någon rättvisa där. Nu är barnbarnet bara 3 år så är omöjligt så att du redan nu kan avgöra mönstret i det att där skulle vara orättvisa inblandat, att just du är utsatt för det.
Jag har också testat variationen att ha stort kalas med alla, och det blev för mycket för de som lider av psykisk ohälsa eller inte är så sociala som då föredrog att komma förbi och småfira annan dag, man får jämkas lite, men då har de i alla fall blivit bjudna.
Kommunikation är A och O. Jag hoppas ni löser det. Jag hoppas av hela mitt hjärta att du kommer må bra igen. Bara för att han sagt F U och klippt banden betyder inte att han slutat älska dig och inte resten av familjen heller. Försök att inte misströsta. Hade jag varit dig så hade jag skrivit ett brev som han kan läsa i lugn och ro och sedan avvaktat. Hoppas de kommer tillbaka till dig.