• Anonym (N)

Varför skriver tandläkaren inte ut citodon utan i stället morfin?

Har precis dragit ut flera infekterade tänder och hon skrev ut 10 mg morfintabletter till mig. 

törs inte ta det då det är så starkt väl? 

jag har tidigare fått citodon men hon sa att dom inte skriver ut det längre då morfinet är mer rent. 

Vet nån varför det är bättre med mer ?rent? än citodon?

• Svar på tråden Varför skriver tandläkaren inte ut citodon utan i stället morfin?
  • Anonym (Mman)

Vad sa tandläkaren när du ställde frågan till honom eller henne? 

• FtS70

Kodeinet i citodon omvandlas i kroppen till morfin, hur snabbt beror på ett enzym som olika patienter har olika mkt av. Morfin är tryggare och dessutom mer potent.

• Anonym (Hmmm ....)

Det är inte jättestor skillnad. Men hade det varit jag så hade jag miljoner gånger hellre tagit morfin då det funkar mycket bättre mot värk. Nej det är inte "jättestarkt".

• Anonym (N)
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2023-07-19 15:21:34 följande:

Det är inte jättestor skillnad. Men hade det varit jag så hade jag miljoner gånger hellre tagit morfin då det funkar mycket bättre mot värk. Nej det är inte "jättestarkt".

Jag tog en citodon nu som jag hade kvar. Vågade ej ta morfinet. Okej kanske kan testa i morgon då. 

Anonym (Mman) skrev 2023-07-19 15:16:30 följande:

Vad sa tandläkaren när du ställde frågan till honom eller henne? 

Hon sa så bara, att morfin är mer rent. 

• Anonym (N)

Tycker att det är så läskigt med nya tabletter, hur man ska reagera. Citodon vet jag hur jag reagerar på. 

• Anonym (N)
    FtS70 skrev 2023-07-19 15:20:42 följande:

Kodeinet i citodon omvandlas i kroppen till morfin, hur snabbt beror på ett enzym som olika patienter har olika mkt av. Morfin är tryggare och dessutom mer potent.

Okej kanske är därför med. för mig funkar citodon bra. Men inte för sambon. 
  • Miami

Det finns bara en anledning till det. Det är att riktlinjerna i regionen ändrats. Varje år ger regionen (iaf min region) ut en lista på rekommenderade läkemedel vid olika åkommor. Vid årsskiftet ändrade de från citodon till morfin vid tandvärk. Jag vet inte riktigt varför och jag själv har fortsatt skriva ut citodon då jag inte hunnit uppdatera mig ordentligt på dosering osv med morfin än. Men tanken är ju att man först och främst ska följa riktlinjerna även om man såklart får skriva ut vilket läkemedel man själv föredrar. /Tandläkare

• Anonym (N)
    Miami skrev 2023-07-19 15:51:48 följande:

Det finns bara en anledning till det. Det är att riktlinjerna i regionen ändrats. Varje år ger regionen (iaf min region) ut en lista på rekommenderade läkemedel vid olika åkommor. Vid årsskiftet ändrade de från citodon till morfin vid tandvärk. Jag vet inte riktigt varför och jag själv har fortsatt skriva ut citodon då jag inte hunnit uppdatera mig ordentligt på dosering osv med morfin än. Men tanken är ju att man först och främst ska följa riktlinjerna även om man såklart får skriva ut vilket läkemedel man själv föredrar. /Tandläkare

Okej! Tack ska du ha. Den funkar bra mot tandvärk tycker jag! 
  • Miami
    Anonym (N) skrev 2023-07-19 15:55:46 följande:
    Okej! Tack ska du ha. Den funkar bra mot tandvärk tycker jag! 
    Det finns ju ingen lag som förhindrar tandläkaren att skriva ut citodon istället för morfin. Hade någon patient sagt till mig att hen önskade citodon istället för morfin eller tvärtom så hade jag ju skrivit ut det. Testa morfinet (om du nu verkligen behöver??! I första hand rekommenderas 2 alvedon + 1 ipren), annars hör av dig till din tandläkare och be dem skriva ut citodon istället.
  • Anonym (N)
    Miami skrev 2023-07-19 16:00:01 följande:
    Det finns ju ingen lag som förhindrar tandläkaren att skriva ut citodon istället för morfin. Hade någon patient sagt till mig att hen önskade citodon istället för morfin eller tvärtom så hade jag ju skrivit ut det. Testa morfinet (om du nu verkligen behöver??! I första hand rekommenderas 2 alvedon + 1 ipren), annars hör av dig till din tandläkare och be dem skriva ut citodon istället.
    Tack då vet jag. Jag har tagit en citron och det har lindrats. undrar Om man kan blanda med Ipren med. 
Svar på tråden Varför skriver tandläkaren inte ut citodon utan i stället morfin?