• anonymungkvinna

    Har jag vad som krävs för att bli forskare?

    Jag ska snart börja mitt tredje år på min kandidat, så det är kanske lite tidigt att redan stressa över det, men jag skulle vilja gå vidare hela vägen till forskarutbildning. Jag blir dock så stressad och tvivlar hela tiden, främst på grund av att jag inte har ett specifikt område som intresserar mig jättemycket, men också att jag inte har de bästa betygen. Jag har liksom ett ämne inom naturkunskap jag är helt säker på, men om jag sedan ska välja mer fördjupning så tar det stopp. För många ämnen är intressanta, men inget är helt uppslukande intressant. Vilket tycks behövas enligt diverse forum online. Om man inte är jätteintresserad av sitt ämne klarar man det inte verkar det som. Men betygen är egentligen mitt största problem, eller min största stress snarare. Mina betyg är väl inte dåliga, men inte heller bra. Räcker det för att komma in på högre utbildningar? Alla som söker har kanske A i genomsnitt, något jag absolut inte kan konkurrera med. Mina tvivel förstärks bara när jag som idag fick D på en uppgift. Då känns det så hopplöst. Som att jag kanske borde ge upp helt. Men samtidigt har jag planer på att ta ett år efter min kandidatexamen och läsa upp en till kandidat för att bygga mig en bättre grund innan jag går vidare till master och sedan forskarutbildning, förhoppningsvis. 

    Jag har kanske för stora brister för att bli forskare helt enkelt. Även om jag tycker att det är intressant, och att den främsta motivationen bakom det är att jag vill upptäcka nya saker, så brister min vetenskapliga förmåga. Om jag vill jobbar jag dock på och kan jobba sent och mycket för att få något klart. Om man bortser från att jag inte är jätteduktig på att skriva rapporter (vilket jag tror är min absolut största brist i det här fallet), så tror jag egentligen att jag har många egenskaper som skulle passa rätt bra för yrket. Jag har dock berättat för alldeles för många att jag vill gå vidare till forskning. Vilket då har skapat en (från min sida otroligt dum) press på mig själv att lyckas. Det känns dock som att det skulle vara ensamt att försöka. 

    Kommer betygen sabba mina chanser? Jag har inget annat jag vill "bli", men jag antar att det alltid finns något om det inte skulle gå..

    Min fråga är egentligen som min titel, vad krävs för att bli forskare? Och har jag vad som krävs? 

  • Svar på tråden Har jag vad som krävs för att bli forskare?
  • Mrs Moneybags

    Jag tror inte att man behöver ha A i alla ämnen för att kunna forska! Det är ju andra färdigheter som krävs förutom att ha kunskap inom sitt ämne.

    Jag tycker inte heller att du ska läsa en till kandidat, slösa inte tid på det, utan gå direkt på din master. Skapa kontakter under masterperioden som du kan ha nytta av under din forskarutbildning.

    Inom många naturvetenskapliga ämnen ingår studenten i en forskargrupp, så titta på de grupper som finns på ditt universitet (eller där du kan tänka dig att gå din forskarutbildning) och vad de studerar så kanske du hittar några som forskar om något som intresserar dig.

    Forskarutbildningen handlar mycket om att lära sig olika metoder, och dessa metoder kan du ju lära dig oavsett det specifika området. 

Svar på tråden Har jag vad som krävs för att bli forskare?