• Anonym (Klara)

Livssorg och misslyckande

Är en kvinna i 40-årsåldern, ensamstående med två tonåringar, har skuldsanering pga företagskonkurs. Har två jobb och håller på att skola om mig, vänder varje krona och köper aldrig något till mig själv, helt enkelt för att jag inte har råd. T.o.m. hundarnas mat går före min. Ingen i omgivningen vet något förutom mina gamla föräldrar som gör så gott de kan. 

Har sådan ångest varje dag, barnens pappa har en ny familj sedan många år och extremt god ekonomi, jag kan inte låta bli att jämföra mig och hur fattig jag är, inte bara i pengar.
    Vågar inte dejta som skuldsatt och har inte heller energin de få dagar jag är ledig och själv. 

Nu är det sommarlov och pengarna går åt än mer med mer måltider hemma och jag är så trött.

Så trött på att ha slut på pengar en vecka före lön, så trött på att gå i gamla kläder, så trött på att vara singel år efter år, så trött på att hålla uppe masken fast det enda jag vill är att gråta och ge upp, ja ibland har tanken slagit mig att bara somna bort? mina barn tar mig upp igen, samtidigt som det är dom som är orsaken till mitt konstant dåliga samvete och otillräcklighetskänslor som även de jämför med sin pappa, och ser ner på människor med begränsad ekonomi. Jag vill kunna ge mina barn allt. Blir så ledsen när jag ser andra familjer med deras tonåringar göra kul grejer ihop, känns som jag missar hela deras liv med min ångest.

Skulle så gärna vilja ha någon, någon bara för mig men jag har gått upp i vikt, har risigt hår och dålig hy, ser så ledsen och trött ut jämt och bär på sådan sorg hur livet blev. Och vem vill ha någon med skuldsanering som pågår i 4 år till? Jag brukade vara en snygg, fräsch och framgångsrik företagare med blomstrande affärer. Inte längre.

Usch, behövde bara skriva av mig.

• Svar på tråden Livssorg och misslyckande
  • TittyBangBang

Det finns några saker du absolut måste göra. 

1. Sluta älta gammal skit!
    På riktigt, du måste verkligen släppa taget. Det finns ingen vinst i att älta allt som varit. Du kan inte spola tillbaka tiden, men du kan göra annorlunda framöver. 

2. Sluta jämföra dig med andra. 
    Fråga dig själv, vad vinner jag på detta beteende? Kommer mitt liv bli bättre om jag konstant jämför mig med dom som har det "bättre"?
    Varför inte jämföra dig med folk i kåkstäder vars hyddor raseras i orkaner? Som inte har mat på bordet och som lever i misär?

3. Ta tag i ditt liv!
    Visst, din ekonomiska situation ser inte bra ut, men om fyra år är det över och du kan börja bygga nytt. Se till att under den tiden träna, meditera, läsa böcker, ta hand om din hud, vad som helst. Lär dig något nytt, det låter som att 40 år är gammalt. 

Du har helt rätt att du har oddsen emot dig. Det är inte många singlar som kommer gå in i en relation med en ensamstående mamma med två barn som har skuldsanering och inte tar hand om sig. Det är den bistra sanningen tyvärr. Men du kan jobba på dig själv, börja ta hand om DIG så kanske du kan hitta någon som också tar hand om sig.

Lycka till. 

• Anonym (Mia)

Ha INTE dåligt samvete pga brist på pengar. Att du själv mår dåligt förstår jag, men barnen klarar sig. Var glad att inte pappan också är fattig. De får sina märkeskläder via honom? Jag växte upp med två relativt fattiga föräldrar, skilda, och fick aldrig något extra. Det gjorde inget! Ett barn eller tonåring tar inte skada av det. Man lär sig tvärtom att kanske hushålla med pengar istället för att bli ett konsumtionssvin som hänger på köpcentrat varje helg. Det är ynka 4 år kvar. Det går snabbt. Du kanske kan läsa böcker från bibblan och bygga upp dig under dessa år. Livet är orättvist, det går inte som man vill. Men så länge ingen dött så är allt ändå ganska ok. Det finns de som har det värre. 

• Dimisi

Hur kan du tycka att människor som har dåligt med pengar inte har rätt att dejta!? Det finns många män som längtar efter en kvinna. De flesta har åtminstone ok ekonomi, så de behöver inte pengar från dig. De behöver en människa att prata med och röra vid. Och det behöver du nog oxå. 

• Anonym (L)

Jag har inte varit i just din situation men liknande.

När du har lediga stunder måste du prioritera dig själv. Vila, gör sådant du blir glad av, sådant som påminner dig om den person du faktiskt är mitt i allt. 

Skaffa en samtalskontakt via vårdcentralen eller på nätet. Det verkar som om du är deprimerad. Även om jag förstår att din situation är väldigt tuff är det inte så illa som du ser det just nu.

Livet är inte slut. Det är en tuff period som du måste ta dig igenom men sedan kommer bättre dagar. Tro mig, jag gick igenom ett helvete och kom ut på andra sidan. Mitt liv blev inte heller som jag tänkt mig men det blev bra ändå till slut.

Du är en otroligt stark person. Du hade kunnat lägga dig ner och ge upp men du kämpar på. Det kommer dina söner förstå en dag. I deras ålder är man ofta rätt ytlig och låter sig påverkas av omgivningen men när de blir äldre kommer de förstå hur du har kämpat och respektera dig för det. 

Har du ett bra samarbete med pappan i övrigt? Skulle han kunna ha barnen lite mer ibland så att du får tid att vila eller göra något kul bara för dig? 

• Anonym (DKK)

TS, hur har det gått?

Svar på tråden Livssorg och misslyckande