Anonym skrev 2023-07-21 19:35:15 följande:
Det är i sk hederskulturer som de blir kränkta av detta.
Dvs en kvinna måste vara gift med mannen hon har samlag med annars blir hon vanärad.
Man säger alltså till personen att man ska vanära deras mor
Jag håller med dig, men jag vill utveckla det ännu mer.
Jag har rötter i nordafrika. Jag kan säga att den traditionella uppfattningen i Sverige av hedersförtryck, inte är en del av gemenekulturen där. Det här uttrycket skulle ändå vara otroligt retande för vilken nordafrikan som helst.
Jag vill därför utveckla med följande tankar:
I en kultur där familjen är viktigt och självklar, så betyder uttrycket att den man bråkar med (oftast jämnårig) tar en plats som motsvarar (styv)fadern. Det är nedsättande och förnedrande till den man pratar med (eftersom man är i konflikt).
Uttrycket förmedlar dessutom inget samtycke från morsan. Och en morsa brukar inte heller vilja ha sex med barnets "fiende". Det låter mer som ett påtvingat knull (våldtäckt). Självklart blir man då arg och irriterad.
I Sverige bygger kulturen till stordel på individualism. Man ser morsan som en individ, och hon kan välja ha sex med vilken hon vill, utan att det skulle innebära något för hennes barn. Att hon då kanske blir otrogen är hennes sak.
Däremot kan jag tycka att det borde reta lite om det uppfattas som att man syftar på våldtäckt.
Hoppas tankarna hjälpte.