• Anonym (Maria)

    Ni som blivit gravida lätt 37+

    Jag är snart 36 och har ett barn som är 1,5 år gammal. Jag blev gravid lätt med honom men hade fått ett missfall innan. Jag vill gärna ha ett syskon men både jag och min sambo är säkra på att vi vill vänta minst ett år till av olika anledningar (bland annat en utbildning som jag håller på med).

    Oroar mig såklart lite för åldern.. men vill gärna höra om er som har blivit gravida ganska lätt vid ca 37+ så det blir lite lättare att tänka positivt.


    Vet såklart att det kan bli svårare och att risken för missfall ökar och jag är beredd på att det kan ta längre tid, blir det så så är det helt ok. Förhoppningsvis är det ju iallafall inte helt omöjligt men man vet ju aldrig säkert. 


    Vill helst inte höra att vi inte ska vänta för vi är säkra :) 

  • Svar på tråden Ni som blivit gravida lätt 37+
  • Anonym (Hej)

    Var 44 när jag blev gravid med yngsta sonen. Min bästa graviditet förutom sista veckorna.  Lätt att bli gravid. 

  • Anonym (Olika)

    alltså, det är ju omöjligt att säga hur det är för er.

    För min del är min skaffabarnhistoria:

    barn 1: började försöka när jag var 37. Tog 4-5 försök, gravid. Tidigt missfall. Gravid igen på försök 3 (hoppade över en cykel efter det MF då jag var ledsen). Barn, var då 38 år.

    barn 2: började försöka när jag var 39. Gravid på försök 2. Tidigt missfall. Gravid igen direkt utsn mens mellan. Barn kom när jag var 40.

    Så för mig blev ju kroppen snabbare gravid med barn 2, men det kan ju vara ren tur.

  • Anonym (Elin79)

    Jag har två barn och har blivit gravid direkt med båda två. Sen vet jag såklart inte om det varit två lyckoträffar eller om jag är en sån person som har lätt för att bli gravid helt enkelt. Det är det som gör frågan svår.
    Nu är jag 43 och vi ska inte ha fler barn, yngsta går fortfarande i förskolan, så jag kan inte testa fler gånger heller. Antingen så har jag god fertilitet och vi skulle lyckas direkt eller så är det tvärkört.

    Men du har blivit gravid även om den ena gången tyvärr slutade i missfall. Och sen har ni ett barn. Jag brukar tänka att om man vill ha barn så bör man inte vänta för man vet aldrig . Det är verkligen jättesvårt för jag förstår att man kan ha skäl att vilja vänta ett slag också.
    Ni får fundera och väga för och emot. 

  • Anonym (H)

    Blev gravid på första försöket vid 42. Det har varit lätt tidigare gånger också men hade trott att det skulle vara svårare med åldern. 

  • Anonym (Prover?)

    Du kan ju ta prover så att du får en indikation på din fertilitet. Eller, om ni är bekväma med att det kanske inte blir fler, bara vänta. 

    En bekant ville ha syskon och kollade upp sig eftersom det aldrig blev något. Prover visade att äggstockarna var helt slut. Hon var då 37.  Själv blev jag gravid på andra försöket med yngsta, var då 43. Så det där är ju extremt individuellt.

  • Anonym (Tvärtom)

    Här blev det lite tvärtom, började försöka bli gravida vid 28, tog inte sig alls och slutade med ivf och ett barn. Vid 39 försökte vi (utan och tro vi skulle bli gravida men tänkte vi gör några försök) blev gravid direkt, slutade i mf i v 15. Två försök senare blev jag gravid igen och han kommer nästa vecka 🙂

  • Anonym (Maria)

    Tack för alla svar!
    Kan ju ta prover och kolla. Kostar det mycket?
    Blir det inte så blir det inte , det är ju så det är.. man kan aldrit veta säkert.
    Och även om jag skulle vilja nu så är sambon 100% säker på att han vill vänta och han är ok med om det inte skulle bli nått mer barn alls också.. Jag vill gärna ha ett till men känner mig inte alls redo än heller , hade ganska jobbig graviditet (risk att föda för tidigt osv) även om allt  gick bra till slut. Och så ammar jag fortfarande och vill gå klart en utbildning som jag tog uppehåll från . Så det är flera anledningar 

    Har hört nån gång att det kan vara ärftligt men vet inte alls om det stämmer .. Min mamma blev oplanerat gravid när hon var 40 eller 41 men behöll inte eftersom hon redan hade 4 barn och kände sig klar. 

  • Anonym (Eva)

    Osäker på hur en ev ärftlighet ser ut. Alla som har svårt att få barn har ju själva blivit till. Men det är väl möjligt att det finns en ärftlighet ändå. Har hört att personer med blodgrupp 0 kan ha svårare att bli gravida i högre ålder. Men allt sånt är ju givetvis generellt och kan kanske inte appliceras på den enskilda individen.

    Nåja, blev gravid vid 38 på andra försöket. 

  • Anonym (Olika)
    Anonym (Eva) skrev 2023-07-22 13:12:24 följande:

    Osäker på hur en ev ärftlighet ser ut. Alla som har svårt att få barn har ju själva blivit till. Men det är väl möjligt att det finns en ärftlighet ändå. Har hört att personer med blodgrupp 0 kan ha svårare att bli gravida i högre ålder. Men allt sånt är ju givetvis generellt och kan kanske inte appliceras på den enskilda individen.

    Nåja, blev gravid vid 38 på andra försöket. 


    Ptja, jag har blodgrupp 0 och blev som sagt jättesnabbt gravid vid 40.
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Olika) skrev 2023-07-22 17:40:40 följande:
    Ptja, jag har blodgrupp 0 och blev som sagt jättesnabbt gravid vid 40.
    Ja, det är ju därför jag skrev att det endast kan ha betydelse på en generell nivå, inte för den enstaka individen. 
  • Anonym (Olika)
    Anonym (Eva) skrev 2023-07-22 17:53:32 följande:
    Ja, det är ju därför jag skrev att det endast kan ha betydelse på en generell nivå, inte för den enstaka individen. 
    Ansolut. Jag ville bara ge min bild eftersom du skrev att det kanske inte kunde appliceras på enskild, och att det för min del inte då stämmer.
  • Anonym (Maja)

    Det är som du redan vet högst individuellt det där med fertilitet och ålder, men faktum är ändå att fertiliteten går ner efter 35 års ålder och då kan det ta lite längre tid att bli gravid. Jag hade nog inte väntat om jag vore ni

  • Anonym (Maria)
    Anonym (Eva) skrev 2023-07-22 13:12:24 följande:

    Osäker på hur en ev ärftlighet ser ut. Alla som har svårt att få barn har ju själva blivit till. Men det är väl möjligt att det finns en ärftlighet ändå. Har hört att personer med blodgrupp 0 kan ha svårare att bli gravida i högre ålder. Men allt sånt är ju givetvis generellt och kan kanske inte appliceras på den enskilda individen.

    Nåja, blev gravid vid 38 på andra försöket. 


    Tack för svar!
    Har blodgrupp AB men vet inte vad mina föräldrar har .. Men ja såklart har ju alla som har svårt att få barn föräldrar som har fått barn. 


    Tänkte väl mest på det där med att ha lättare att bli gravid när man är äldre .. Hörde från en kompis att hon trodde det var så eftersom flera i hennes familj hade blivit det och hon hade läst det nånstans men ingen aning om det stämmer.

    Kul att du blev gravid lätt iallafall :)

    Kommer vänta ett tag iallafall och hoppas på det bästa , gör som sagt inget om det tar längre tid , är beredd på att det kan bli så. Och blir det inget så är det ju inte så mycket att göra , har en underbar son iallafall och det finns många barn i släkten :) 

  • Anonym (Eva)
    Anonym (Maria) skrev 2023-07-22 23:20:42 följande:

    Tack för svar!
    Har blodgrupp AB men vet inte vad mina föräldrar har .. Men ja såklart har ju alla som har svårt att få barn föräldrar som har fått barn. 


    Tänkte väl mest på det där med att ha lättare att bli gravid när man är äldre .. Hörde från en kompis att hon trodde det var så eftersom flera i hennes familj hade blivit det och hon hade läst det nånstans men ingen aning om det stämmer.

    Kul att du blev gravid lätt iallafall :)

    Kommer vänta ett tag iallafall och hoppas på det bästa , gör som sagt inget om det tar längre tid , är beredd på att det kan bli så. Och blir det inget så är det ju inte så mycket att göra , har en underbar son iallafall och det finns många barn i släkten :) 


    Läser du statistik så blir de flesta gravida i din ålder efter att ja försökt ett år. Lycka till när det är dags!
  • Anonym (Elin79)
    Anonym (Maria) skrev 2023-07-22 12:46:00 följande:

    Tack för alla svar!
    Kan ju ta prover och kolla. Kostar det mycket?
    Blir det inte så blir det inte , det är ju så det är.. man kan aldrit veta säkert.
    Och även om jag skulle vilja nu så är sambon 100% säker på att han vill vänta och han är ok med om det inte skulle bli nått mer barn alls också.. Jag vill gärna ha ett till men känner mig inte alls redo än heller , hade ganska jobbig graviditet (risk att föda för tidigt osv) även om allt  gick bra till slut. Och så ammar jag fortfarande och vill gå klart en utbildning som jag tog uppehåll från . Så det är flera anledningar 

    Har hört nån gång att det kan vara ärftligt men vet inte alls om det stämmer .. Min mamma blev oplanerat gravid när hon var 40 eller 41 men behöll inte eftersom hon redan hade 4 barn och kände sig klar. 


    Det finns viss ärftlighet. Men som någon skrev även för andra faktorer, så är det på populationsnivå. Finns inget som säger hur det kommer bli för just dig.
    Jag har själv stor släkt, mamma och pappa har många syskon. Äldsta nu levande släkting fyller 100 år senare i år och hen är inte ensam där... så vi har (förmodar jag) bra gener i ryggen.
    Peppar peppar men ingen har haft svårt att bli gravid och inget barn har haft medfödd sjukdom. Jag och mina kusiner är i spannet 26-43 år. Våra barn i sin tur är 0-17. Så visst kan det dyka upp saker så småningom, det räknar jag kallt med. Min ena moster var 44 när hon fick sitt "sista" barn. 
    Man ska absolut inte dra 100%-iga slutsatser av det men ser det ut så i ens släkt och man har varit gravid och har barn så skulle jag nog tänka att det inte var någon fara med att vänta  något år.
    Men jag skulle diskutera noga med min man hur vi i så fall skulle gå vidare. När vi kom överens om en sladdis så var vi också enade kring att inte dra igång IVF mm om det inte inte funkade pga det skulle lägga för stor belastning på oss och relationen. Men där kan det kanske bli så ibland att en är väldigt på och mån om att få det där barnet medan den andra tänker mer att "men då var det inte meningen".
  • molly50

    Jag blev gravid ganska snabt ned båda mina barn.
    Det var nog på andra eler tredje försöket.
    Jag var 34 med den första och 38 med den andra.
    Och båda gick bra. 

Svar på tråden Ni som blivit gravida lätt 37+