Dermatolog tror jag är det rätta, inte allmänläkare på vårdcentral. Jag tyckte att jag började få tunnare hår, inte på det uttalade sätt som TS och inte på grund av några liknande orsaker utan helt enkelt på gruñd av stigande ålder. Den läkare jag uppsökte kunde dock konstatera att det inte rörde sig om fläckvis håravfall. Tvätta håret måste man ju, inte jätteofta, men hårbotten måste ju hållas ren. Det är också bra att massera hårbotten, det stimulerar återväxten. Det finns en jättebra hårserie på Apoteket som heter Plantur 39, schampo och balsam.Jag brukar massera in schampot ordentligt och samma sak med balsamen, den får sedan sitta i en lång stund innan jag sköljer ur den, det blir som en inpackning. Produkterna är dyra, men det är det värt, jag tycker mig nog se en förbättring. Kosten är nog det viktigaste, googla på "mat bra för håret". Proteiner är jätteviktigt, hår består av proteiner. Sen tror jag det är bra att äta hyfsat ofta, inte för långa intervaller mellan måltiderna. Nu har du redan brist på vissa vitaminer så kost tillsammans med tillskott är ju väsentligt. Frisyren: Min frissa lär mig saker hela tiden, till exempel att en halvlång page funkar bättre än kortklippt hår, en page där man kan tupera lätt. Just när håret är tuperat håller det ihop om det blåser till exempel och avslöjar inte tunnare ställen som till exempel högst upp på hjässan. Sen får man aldrig kamma vått hår och man ska inte gnugga med handduken utan bara trycka lätt. När man blåser håret ska man alltid använda skydd, mousse till exempel, och inte för hög värme. Gå till din frissa och låta henne vägleda dig. Upplever man tunnhårighet får man försöka hantera det, men dermatologen kan vara första steget. Alltså, hårvården tar tid och inte är det billigt heller, men det är bara att gilla läget. Att tvätta håret samtidigt som man duschar och sedan låta det självtorka utan några krumbukter var något jag gjorde förr, men nu är det andra tider. Eget badrum är också en lyx när man blir äldre.