• Bruno97

Ryckningar i vänstra bröstet

Hej!

under denna vecka så har jag haft mer problem än vad de annars brukar vara. Med de menar jag att jag kan få som ?kramp/ryckningar? i vänstra bröstet ibland och ibland typ en gång. Men nu har de hållit på i en vecka och flera gånger per dag.

jag sökte akut efter jag ringde 1177 men de var några år sedan som då sa att jag skulle åka in. Men som vanligt är allting bra. Men för mig känns detta inte rätt.

ibland får jag som att hjärtat stannar i en sek och de kommer sedan tillbaka, ibland får jag kramp/ryckningar och de känns som jag ansträngt mig för jag blir helt slut efteråt. MEN ingeting gör ont utan mer en panik känsla. De är som en stor dygd vid bröstet.

någon som känner igen sig eller kan tala om för mig vad detta är?

• Svar på tråden Ryckningar i vänstra bröstet
  • Beauceron

Ett ord: ångest.

Ångest kan spela spratt med kroppen på löjligt många sätt. Finns det något konkret du känner ångest/oro över? Förutom muskelryckningar då... x)

• Pixie99

Antingen är det muskelryckningar i bröstmuskeln, eller så är det så kallade extraslag i hjärtat. Bägge är helt ofarliga och normala.

Ryckningar i muskler kallas för fascikulationer och inträffar spontant, men ibland vid överansträngning. Det finns inget du kan göra mot dem och de försvinner inom antingen ett par minuter, dagar eller veckor. Det kan vara lite skrämmande när det sitter i fingrarna som rycker och man kan börja snöa in sig på hemskheter som Parkinsons eller ALS. Men det är alltså helt normalt och ofarligt och tyder inte på någon bakomliggande sjukdom alls.

Extraslag i hjärtat är läskigt när man först märker det, men det är också helt ofarligt. Hjärtat reagerar helt enkelt för tidigt på en elektrisk impuls och gör en mindre sammandragning för tidigt, vilket då följs av en kort paus och sedan en starkare sammandragning. Det känns som en mindre "stöt" inuti kroppen och kan vara väldigt skrämmande när man känner efter. Men såvida det inte sker oavbrutet (dvs flimmer) är det alldeles normalt och de flesta människor har det stundtals utan att märka det.

Ibland kan det bero på vätskebrist (dvs för lite vatten i kroppen), medicinering (t ex med betablockerare som sänker pulsen), sömnbrist, alkohol eller stress. Det man kan göra mot dessa är att höja pulsen lite, dvs gör tio jumping jacks eller tio armhävningar (eller liknande). Då återställs hjärtslagen till det normala.

Du kan relaxa. Det är inget fel på dig och du behöver inte gå till läkaren.

Svar på tråden Ryckningar i vänstra bröstet