• AnneliWragg

4 barns mamma och under utredning för ADHD/autism. Någon mer?

Hej!
    Jag är en kvinna på 36 år, bor med make och 4 barn i mellansverige. 
    Barnen är mellan 2-13 år och ena sonen på 11 år har fått diagnosen adhd men misstänker autism hos honom också. Han och jag är extremt lika i humör/personlighet.

Kort om mig:
    Jag har enda sen jag var liten känt mig "annorlunda/konstig". Har vuxit upp i en familj med psykisk ohälsa, har alltid varit den "duktiga flickan" och härmat beetenden för att passa in. Har svårt med att behålla vänner, att få vänner är inga problem. Har haft typiska symtom på autism som liten men gömt mig för att inte visa mig annorlunda.

Nu, i vuxen ålder har mina svårigheter gått överstyr. Depression, ångest, tvång, uttmattning mm har kommit mer och mer under åren och för 1 1/2 år sedan kraschade jag totalt! Har gett 200% på jobbet (uska), sa aldrig nej och jobbade nästan ihjäl mig. Tog hand om familjen, 4 barn och make med järnhand. Kontrollbehov deluxe!

Nu då? Tar ut mina sista fp dagar för att få in nån krona, arbetslös med en bruten och opererad fot som behöver ny operation pga att den inte läkt. Påbörjat utredning privat då jag misstänker adhd/autism och efter första bedömningsmötet  hade jag tydliga symtom på båda diagnoserna. Flertalet psykologer och arbetsterapeuter har sett tecken dom med men psykiatrin tycker inte att jag ska ha utredning då jag fungerat "bra" i skolan, på jobb och hemma.
    Jag är just nu i en känslostorm. Orolig, ledsen, lättad, glad??? Söker extremt med info om dessa diagnoser tillsammans hos flickor/kvinnor. Herregud! Vad mycket som stämmer in!

Min lycka och glädje i livet är min familj, jag kämpar med näbbar och klor för att dom ska må bra på alla plan. Men glömmer bort mig själv 😞

Någon mer i liknande situation? Vill ha förståelse, empati och ärlighet men verkar vara svårt för människor att ge mig det! Drar mig till barn/gamla då dom oftast inte dömer mig.
    Tusen tack för svar om ni orkar läsa! Skulle nog kunna skriva en hel bok då jag älskar att skriva!
    // Anneli

Svar på tråden 4 barns mamma och under utredning för ADHD/autism. Någon mer?