• Anonym (Hjälp)

Panik över nytt jobb

Jag blev utbränd för några år sedan. Min rehabilitering gick ändå ganska fort. Efter ett halvår började jag jobba igen och efter ytterligare ett halvår jobbade jag heltid.

Jag har inte haft problem med att jobba sedan dess rent orkesmässigt och jag inte direkt sjuk längre. Bättre och sämre dagar har man ju men så är det väl alltid. Jag kan ärligt säga att jag har gjort betydande framsteg i att sätta gränser etc. Men jag har tappat nästan all motivation och glädje i mitt jobb. Det är en kamp att ta mig ur sängen och åka dit, och nästan dagligen händer saker i arbetsmiljön som gör mig frustrerad, ledsen och stjäl energi. De saker i arbetsmiljön som gjorde att jag blev sjuk finns tyvärr kvar trots att jag ofta påtalat dem, och har på vissa sätt blivit ännu värre.

Från att ha haft en hög status på arbetsplatsen har jag också sjunkit till botten. Folk verkar ha räknat ut mig och nybörjarna får mer inflytande trots min långa erfarenhet och kompetens. Jag insåg ganska snart att jag nog tyvärr måste byta arbetsplats.

Nu är det så att jag har fått ett nytt jobb, som jag ska börja under hösten. Det är i samma bransch och ungefär samma typ av jobb och arbetsplats, fast med lite andra/nya uppgifter och bättre lön. Jag har hälsat på där och träffat flera nya kollegor. De verkar jättetrevliga och deras företagskultur verkar passa mig. Jag känner mig väldigt välkommen av mina blivande kollegor.

Ändå har jag på senare tid blivit LIVRÄDD. Till saken hör att jag flyttar till en annan del av landet. Det kan i bästa fall också bli bra eftersom en del av min utbrändhet också låg i andra saker än jobbet och som jag kan lämna bakom mig vid en flytt. Kanske är det bra med en nystart i livet. Men just nu känns det ändå hemskt att lämna allt som jag är van vid. Allt praktiskt är ordnat, det är bara inom mig själv som det är kaos.

Jag brottas hela tiden med känslan av att det här är ett stort misstag, att jag är fejk, inte kommer att göra ett bra jobb eller inte kommer att trivas. Att jag inte kan det här längre och inte ens är intresserad av yrket längre, att det inte kommer att räcka att byta arbetsplats. Det kan jag naturligtvis inte veta förrän jag börjat, men ångesten nästan förlamar mig ibland.

Som ni hör är det alltså långt mycket värre än normal nervositet. Samtidigt som jag som är säker på att det värsta är att stanna i det som är.

Är det någon som varit i en liknande sits och kan ge råd om hur jag ska tänka och hantera det här? Jag vill ju ändå tro på att det kan bli bra för mig och ge det en ärlig chans.

• Svar på tråden Panik över nytt jobb
  • Hjelm

Det låter jättejobbigt MEN det låter ändå som att du gjory rätt i att byta jobb. Kanske är det mest stress som talar just nu, innan det är gjort, men sen faller det på plats.
    De flesta blir trots allt nöjda med att byta jobb. Och som du själv säger funkar det inte där du är nu. Det är nog väldigt vanligt efter utbrändhet, att man måste gå vidare.
    Om de nya kollegorna verkar trevliga och ser fram emot att du börjar där kanske du redan nu kan prata med dem och lära känna dem lite i förväg?

• Anonym (Ann)

Ingen egen erfarenhet, men förstår att det känns nervöst när det inte bara är nytt jobb utan även nytt liv. Men tänk så här, det är inte för evigt. Du kan alltid flytta, eller byta jobb igen. 

Jag tycker du är jättemodig som gör detta, och jag tror att om du trivs på jobbet och där du ska bo, så kommer du att må så mkt bättre. Inte bara för att du kommer ifrån det som gör att du inte mår bra, utan även det faktum att du vågade bryta dig loss. 

Man läser relativt ofta om folk som känner sig utmattade eller utarbetade, Men de vill sällan göra förändringar. All heder till dig som gör det. Jag tror det kommer att bli bra. 

• Kajsa35

Hej!

Håller med tidigare personer i tråden, vad grym du är! Att du står upp för dig själv och fixat nytt jobb när din tidigare situation inte fungerar. Starkt! Det ser Jag som ett tecken på hur kompetent du är att lösa din situation. Dvs något du har med dig i ditt nya jobb, på din nya bostadsort. 

Jag får också ångestpåslag vid förändringar. Särskilt vid sådana som jag själv initierat. Gjorde jag rätt val?! är
    en överväldigande känsla. Kommer jag klara det? Vid varje flytt brukar jag ha ångest både innan och flera månader efteråt trots att jag VET att det är rätt. 

Mina strategier brukar vara:
    - Ångesten är bara en känsla. Kemi i huvudet. Ingen sanning.
    - Jag kan alltid ångra mig.

Du kanske kan be din chef om täta avstämningar i början för att stämma av att du är på rätt spår i jobbet? Så du slipper gå runt och känna att du är ?fejk?. Döda hjärnspökena innan de får fäste.

När ångesten är förlamande, tänk att du ska klara den kommande timmen. Eller 10 minutrarna. Eller nästa minut om det är överjävligt.

Väldigt klyschigt nu men: finns det någon fysisk aktivitet du kan göra för att hantera stressen? Om inget lockar - funkar 10 minuters promenad? jag brukar tänka att jag bara behöver gå 10 minuter. Ibland blir det exakt det, bara tio minute. Men ibland längre när jag väl kommer ut. Promenader är bevisat stressrelaterade så de kanske kan hjälpa dig att hålla den värsta oron ifrån dig.

Oavsett om du kommer trivas eller inte på det nya jobbet så kommer du lösa din situation. Precis som du gör just nu. Tror på dig 100%.

• Kajsa35
    sorry, ?promenader är bevisat *stressreducerande* skulle det givetvis stå :)
  • Anonym (Maud)

Känner igen känslan och oron till 100%.

I mitt fall är det så att jag fick en kronisk sjukdom för 16 år sedan som långsamt försämrade min hälsa pga okunskap inom vården.
    Detta medförde att jag fick stora kognitiva problem och jag har fått kämpa så hårt med att hänga med i svängarna , speciellt allt inom IT som vid starten av min sjukdom började sakta införas inom mitt yrke.
     Jag har haft extremt svårt med närminnet och koncentrationen och det har varit så plågsamt.
     Fastän jag mår bättre idag och hanterar mina arbetsuppgifter lättare ( men långt ifrån perfekt) så tar allt så extremt mycket på krafterna och jag känner mig totalt värdelös då jag 

Jag är mycket uppskattad på arbetet men själv känner jag mig totalt värdelös och ofta på botten med mitt självförtroende.

Härligt att du kommit så långt som du gjort?
    Jag letar efter en mindre arbetsplats men det är svårt att hitta annat än vikariat och det går inte som ensamförsörjare med barn
    Stort lycka till och massa pepp från mig!!

Jag arbetar på förskola.
    Du? 

• Hjelm

Glömde säga:

Visst kan det vara så att det visar sig att du har tröttnat på hela yrket eller inte orkar med det alls längre etc. Men jag tycker det är jätteklokt av dig att testa en annan arbetsplats, annan arbetsgivare och lite andra uppgifter INNAN du tar ett beslut att helt sadla om. Det kan göra jätteskillnad var man jobbar någonstans.

• Anonym (Hjälp)

Vad fina ni är. Tack <3

Ibland tänker jag att det är starkt att jag tagit mig tillbaka och fått ett nytt jobb. Att jag är handlingskraftig och har kontroll över situationen. Men ibland tänker jag tvärtom, att hade jag haft kontroll och kunnat ta hand om mig själv hade jag inte hamnat i utbrändhet från början.

Jag är så rädd att det ska visa sig att det helt och hållet var mig det var fel på och att det fortfarande är kvar, att det blir samma problem även i mitt "nya" liv. Samt undrar vem jag egentligen ska vara i min nya roll.

• Hjelm

Enda sättet att få svar på dessa frågor är ju att testa. Jag tror inte att du behöver bestämma så mycket i förväg hur du ska vara i din nya roll, det faller kanske på plats när du är där.

Svar på tråden Panik över nytt jobb