• Saranyberg

Förkortad livmodertapp

Hej. 

Jag har haft prematura sammandragninga, livmodertappen mättes till 26mm i vecka 24. Vilken är för kort. Även funneling syntes. Fick progesteron tabletter utskriver, Lutinus. Blev även sjukskriven en månad. Vid nästa mätning 2 dagar senare så var livmodertappen 32mm och en vecka senare 34 mm och ännu en vecka senare 35mm. 
    Finns det någon mer som haft liknade där livmodertappen blir längre och ni inte behöver vara sjukskriva mer utan kan återgå till vanlig vardag och får lyfta igen? Även fast sammandragningarna fortsätter? 

• Svar på tråden Förkortad livmodertapp
  • xnfsm

Låter som det går åt rätt håll då! Tapp på 35 mm är bra. Jag har hade förkortad tapp 25 mm och fick ett akut cerklage opererat, det funkade tyvärr inte. Nu har jag haft ett förebyggande cerklage och det har hållit hela graviditeten. Har gått på regelbundna mätningar av tappen som varit mellan 3-4 cm. Har kunnat inte riktigt levt som normalt. Har tex ej tränat, lyft tungt, promenerat, trappor etc. Samt har jobbat hemifrån hela graviditeten. 

Jag har dock läst om många som har tagit det lugnt varpå tappen har vuxet på sig och hållit hela graviditeten. Lycka till!

Svar på tråden Förkortad livmodertapp