• Anonym (Livrädd)

Banken vill ha underlag på swish livrädd

Är det någon vars bank som har krävt underlag för swish betalningar? Jag fick meddelande från min bank att jag behövde visa underlag för åtta betalningar som skedde förra året (alla under 1000 kronor den lägsta är bara 100 kronor) Varför vill de ha det? Är det för att de misstänker något? 

Är livrädd att de ska frysa alla mina pengar och anmäla mig till Skatteverket. Har sålt mycket på MarketPlace och stått på loppis då jag hade lite pengar och satt hundvakt några gånger som jag fick några hundralappar för. Jag ser framför mig hur jag hamnar hos Kronofogden och får ett ordentligt straffregister. Ångrar mig så fruktansvärt mycket. Jag kommer aldrig kunna betala saftiga böter och utan tillgång till mina pengar blir inga räkningar alls betalda. Gråter

• Svar på tråden Banken vill ha underlag på swish livrädd
  • Anonym (Wa)

De är fan i mig inte kloka. Hur ska man ens komma ihåg såna små summor? 

• Anonym (Konstiga frågor)

Varför skulle allt det ske? Du låter ju som att du har något på ditt samvete.

• Anonym (Livrädd)
    Anonym (Wa) skrev 2023-07-25 22:05:11 följande:

De är fan i mig inte kloka. Hur ska man ens komma ihåg såna små summor? 

Jag fick sitta en hel dag och leka detektiv. Lyckades hitta SMS konversationer och gamla annonser som styrker de flesta av betalningarna. Men de vill veta vad de som swishar fått sina pengar ifrån och det brukar jag inte fråga när någon köper fyra temuggar på Marketplace för 100 kronor. De varnade för att jag kan tvingas ta fram deras kontohistorik 2-3 månader bakåt i tiden och jag tror inte någon skulle gå med på att ge ut de uppgifterna när de köpt en sak av en privatperson de inte känner. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Livrädd) skrev 2023-07-25 22:03:00 följande:
    Banken vill ha underlag på swish livrädd

Är det någon vars bank som har krävt underlag för swish betalningar? Jag fick meddelande från min bank att jag behövde visa underlag för åtta betalningar som skedde förra året (alla under 1000 kronor den lägsta är bara 100 kronor) Varför vill de ha det? Är det för att de misstänker något? 

Är livrädd att de ska frysa alla mina pengar och anmäla mig till Skatteverket. Har sålt mycket på MarketPlace och stått på loppis då jag hade lite pengar och satt hundvakt några gånger som jag fick några hundralappar för. Jag ser framför mig hur jag hamnar hos Kronofogden och får ett ordentligt straffregister. Ångrar mig så fruktansvärt mycket. Jag kommer aldrig kunna betala saftiga böter och utan tillgång till mina pengar blir inga räkningar alls betalda.  // Gråter

Vill du undvika problem så svarar du så rakt som möjligt på bankens frågor. De vill vara säkra på att det inte handlar om en långsamt utdragen penningtvätt vilket de enligt lag är skyldiga att ha koll på.
    Svarar du sanningsenligt riskerar du inget men försök inte dölja något, det blir en röd flagga direkt om de upptäcker.
  • Anonym (Livrädd)
    Anonym (Konstiga frågor) skrev 2023-07-25 22:10:19 följande:

Varför skulle allt det ske? Du låter ju som att du har något på ditt samvete.

Det har jag och det står vad i tråden. Jag har sålt saker för kanske 10 000 och tjänat några hundralappar på att vara hundvakt det är olagligt, det räknas som skattebrott. 
  • Anonym (Konstiga frågor)
    Anonym (Livrädd) skrev 2023-07-25 22:11:18 följande:
    Jag fick sitta en hel dag och leka detektiv. Lyckades hitta SMS konversationer och gamla annonser som styrker de flesta av betalningarna. Men de vill veta vad de som swishar fått sina pengar ifrån och det brukar jag inte fråga när någon köper fyra temuggar på Marketplace för 100 kronor. De varnade för att jag kan tvingas ta fram deras kontohistorik 2-3 månader bakåt i tiden och jag tror inte någon skulle gå med på att ge ut de uppgifterna när de köpt en sak av en privatperson de inte känner. 
    Trams! Du kan inte ta fram någon annans kontohistorik. En bank skulle aldrig be någon redovisa någon annans konto. Tror du att det är möjligt? Att gå in på någon annans konto??  
  • Anonym (Livrädd)
    Anonym (L) skrev 2023-07-25 22:12:17 följande:
    Vill du undvika problem så svarar du så rakt som möjligt på bankens frågor. De vill vara säkra på att det inte handlar om en långsamt utdragen penningtvätt vilket de enligt lag är skyldiga att ha koll på.
    Svarar du sanningsenligt riskerar du inget men försök inte dölja något, det blir en röd flagga direkt om de upptäcker.

Jag har varit ärlig men är rädd för konsekvenserna då jag inte anmält att jag sålt på loppis till Skatteverket, det är olagligt. 

Allt kan jag inte bevisa heller, på marketplace ska man radera annonserna när varan är såld och jag sparar inte screenshots av mina egna annonser i flera år. 

• Anonym (L)
    Anonym (Livrädd) skrev 2023-07-25 22:15:51 följande:

Jag har varit ärlig men är rädd för konsekvenserna då jag inte anmält att jag sålt på loppis till Skatteverket, det är olagligt. 

Allt kan jag inte bevisa heller, på marketplace ska man radera annonserna när varan är såld och jag sparar inte screenshots av mina egna annonser i flera år. 

Om du säljer varor du använt för personligt bruk ska du bara skatta för den del som överstiger 50000 kr under ett år. Säljer du så mycket?
  • Anonym (Livrädd)
    Anonym (Konstiga frågor) skrev 2023-07-25 22:14:56 följande:
    Trams! Du kan inte ta fram någon annans kontohistorik. En bank skulle aldrig be någon redovisa någon annans konto. Tror du att det är möjligt? Att gå in på någon annans konto??  
    De är vad de skriver. Det finns ingen som sagt att man ska gå in på någon annans konto man kan fråga någon om en utskrift som de ger till än. 
Svar på tråden Banken vill ha underlag på swish livrädd