• cutepenguin

Första mensen efter MF

Jag fick missfall för ganska precis en månad sen, 24/6. Blödde 5 dagar efter att allt kom ut så att säga och var även till läkaren för att se att allt såg bra ut. Fanns inga rester och fick ett negativt graviditetstest någon vecka senare. Fick ÄL ca 3 veckor efter missfallet. I förrgår kom mensen och jag vet att den kan vara mer riklig efter ett missfall. 

Ni som haft missfall, hur var er första mens efter missfall? Jag blöder mer än min vanliga mens och det kommer även ganska mycket klumpar (koagulerat blod). Börjar fundera på om det kan vara ett supertidigt missfall? Eller om det kan vara så första mensen efter ett missfall. 

• Svar på tråden Första mensen efter MF
  • svansmamman

Jag har haft missfall/MA tre gånger och varje gång har ägglossningen kommit igång direkt, alltså som att blödningen varit mens. Jag har inte blött varken mer eller mindre mensen efter missfallet/MA:t utan bara precis som vanligt. Det är dock individuellt, vissa blöder mer mensen efter ett missfall och det är helt normalt. Om det inte finns något annat som tyder på att du varit gravid en gång till hade jag inte trott det varit ett missfall, utan bara en rikligare mens. 

Jag håller tummarna för att det snart går vägen för er! ❤️

• cutepenguin

Tack för svar ❤️ Vad tufft med MF/MA 3 gånger..

När jag var och kollade så att det var ett komplett missfall så sa läkaren att första mensen kan bli rikligare. Så jag hoppas att det bara är så och kroppen rensar ur sig lite. Har ju haft oskyddat sex, men har inte fått något nytt plus. Så förmodligen är det bara rikligare mens. 

Hade ju absolut hoppas på att bli gravid direkt, men eftersom det inte hände är det väl också kroppens sätt att säga att den inte var redo direkt. Hoppas på kommande månad i stället, men fy vad tufft det är. Önskar ingen att gå igenom missfall. 

• Anonym (anonym)

Fick sent missfall för några månader sedan. Min första mens var mycket kraftigare och innehöll klumpar. Jag fick till mig att första mensen kan vara mycket kraftigare då den "rensar ut" livmodern, så skulle tro att det är fullt normalt det du beskriver.

• svansmamman
    cutepenguin skrev 2023-07-27 14:45:32 följande:

Tack för svar ❤️ Vad tufft med MF/MA 3 gånger..

När jag var och kollade så att det var ett komplett missfall så sa läkaren att första mensen kan bli rikligare. Så jag hoppas att det bara är så och kroppen rensar ur sig lite. Har ju haft oskyddat sex, men har inte fått något nytt plus. Så förmodligen är det bara rikligare mens. 

Hade ju absolut hoppas på att bli gravid direkt, men eftersom det inte hände är det väl också kroppens sätt att säga att den inte var redo direkt. Hoppas på kommande månad i stället, men fy vad tufft det är. Önskar ingen att gå igenom missfall. 

Ja fy det var inte kul när man var mitt i det, men nu när man står på andra sidan med en ettåring i famnen och en plutt i magen har man fått mer distans. Jag minns liksom
    knappt sorgen och alla tankar som snurrade. 

Jag fick först två missfall/MA. Därefter skyddade vi oss slaviskt i ett år innan vi ville försöka, första försöket ledde till ännu ett MA. Då bestämde vi oss för att vänta en mens emellan innan vi försökte igen, vilket vi gjorde. På något vis kändes det bättre att låta kroppen återhämta sig lite, och dels kändes det skönt att ha lite bättre koll på cykeln. Mensen kom och vi försökte igen, och det resulterade i sonen. Jag hoppas ni också bara behövde en liten omstart av kroppen och att den nu är redo för en plutt! ❤️
  • Anonym (Jag)

Jag har haft 2 ma och när allt kom ut och slutade blöda fick jag första mensen efter 31 dagar första gången och efter 29 andra gången.

Samma med efter fått barn. Avslag i 12-14 dagar sen mens efter en månad, bägge gånger.

Så antar att det är olika för alla. vissa blöder inte mer varken efter mf, ma eller barn. Har gyn sagt att allt är ok, så är det nog så.

Tråkigt med ditt mf, men jag hoppas du orkar kämpa och önskar dig all lycka

• Cookee

Mensen kan verkligen bete sig lite hursom efter missfall, jag haf haft flera mf/ma och ibland har mensen varit vanlig direkt efter och iband jättesmärtsam, dubbelt så kraftig, länge än vanligt och har även haft ett avvikande mönster, tex inget på dagarna och jättemycket på nätterna, försvunnit någon dag helt och sen kommit tillbaka. Har ibland tom varit 2-3 cykler som varit konstiga innan det stabiliserat
    sig. Så det du beskriver är absolut inte ovanligt eller konstigt! 

• cutepenguin

Tack för era svar! ❤️ 

Det värsta har gett sig nu, men haft småblödningar senaste 2-3 dagarna. Kommer bara brunt på pappret vid toabesök, så behöver inte ha något skydd. Men OTROLIGT irriterande att mensen aldrig ger sig. Är på dag 7 idag och brukar ha 5 dagar. 5e dagen brukar vara som de senaste 2-3 dagarna varit.. Aja, hoppas det ger sig helt snart.

Svar på tråden Första mensen efter MF