• Anonym (Ts)

Fel kön via NIPT?

Trots att det är 99% säkert att man får veta rätt kön via NIPT så har jag läst massor på familjeliv som tydligen fått ett visst kön genom NIPT-resultatet men att det sedan visade sig vara det motsatta.

Vet inte riktigt hur det skulle gå till för det borde väl inte vara så vanligt att se fel på kromosomerna? Vet någon om det kanske är vanligare att man får flicka men att det visar sig vara en pojke, eller tvärtom? Vilket kön visar mest fel liksom?

Väntar en pojke enligt NIPT men har ändå svårt att tro det.. ni som fått veta att ni väntar pojkar genom NIPT, stämde det?

• Svar på tråden Fel kön via NIPT?
  • Anonym (en på hundra)

Ja det är ju en på hundra att det är en flicka.

• EnAnonumius
    Anonym (Ts) skrev 2023-07-28 22:26:19 följande:
    Fel kön via NIPT?

Trots att det är 99% säkert att man får veta rätt kön via NIPT så har jag läst massor på familjeliv som tydligen fått ett visst kön genom NIPT-resultatet men att det sedan visade sig vara det motsatta.

Vet inte riktigt hur det skulle gå till för det borde väl inte vara så vanligt att se fel på kromosomerna? Vet någon om det kanske är vanligare att man får flicka men att det visar sig vara en pojke, eller tvärtom? Vilket kön visar mest fel liksom?

Väntar en pojke enligt NIPT men har ändå svårt att tro det.. ni som fått veta att ni väntar pojkar genom NIPT, stämde det?

Ja om man översätter det till "antal" i stället för procent..

Vi tar 100foster

Då är det 99foster som blir rätt, medan 1 foster blir fel.

År 2022 föddes det 104 734 barn vilket då ger  1037 barn som fick andra könet än vad som framkommer  av NIPT-test..

Och låter man bara dem som fått "fel" kön efter ett NIPT-test, så är det klart som sjutton att det uppfattas som flera...

Jag skulle tro att det är mest vanligast (notera att jag skriver vanligast och inte "alla") att man ser fel på pojkar.  D.v.s NIPT ser bara kromosomerna och inte generna i kromosomerna, så att det visar pojke men ut kommer en flicka.  

Anledningen det krävs mer än bara kromosomen Y för att avgöra att det skall bli pojke. Då Y-kromosomen har en gen som heter SRY-gen-.. Denna gen stoppar upp det som skall skapa en flicka och gör om fostren till pojke.  Är denna SRY-gen defekt, så ser inte NIPT detta, men ut kommer det en flicka som får den ovanliga kromosomuppsättningen XY.

Men jag får ju säga att en felmarginal på 1 av 100 är bra. Det är ju näst intill perfekt. Inget kan vara 100% säkert, förutom två saker.  De två saker som har 100% säkerhet är födseln och döden.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Fel kön via NIPT?