• elliot

Hur stor chans att det blir tvillingar om man släppt två ägg?

Hej!
    Jag undrar om nån vet hur stor chans det är att man får tvillingar om man men säkerhet vet att man släppt två ägg vid ägglossningen?
    Hittar inga siffror nånstans.

Mvh E.

• Svar på tråden Hur stor chans att det blir tvillingar om man släppt två ägg?
  • Mirkamu

Borde ju vara ganska stora chanser, tycker jag!
    Jag har lyckats 3 gånger i alla fall
    Har tvåäggs-tvillingar på 3,5år, deras lillasyster hade en tvilling(såg det på vul i v.7) som tillbakabildades. Och är gravid igen i v.8 och vul:et visade 3 st befruktade ägg men ett har börjat tillbakabildas så det blir "bara" tvillingar!

• Börnen

Mirkamu: hur sjutton har du lyckats med det?!?! Är det någon sorts hormonstimulering du genomgått? Annars är det väl inte så vanligt med att flera ägg släpper samtidigt, dessutom verkar du ju genomgå tidiga vul? Förlåt om jag är nyfiken?

elliot: var du på vul så att du vet att två ägg släppte eller?

Chansen att bli gravid är ju egentligen 25%, dvs att ägget befruktas och fäster...så det borde väl bli 6,25% att båda äggen ska befruktar och fästa antar jag?

• elliot

Mirkamu: Tack för ditt svar.

Börnen: Jag var på vul för att se när ägglossningssprutan skulle tas. Jag har aldrig annars lossat två ägg vad jag vet, men nu såg vi tydligt att det fanns två stora ägg och fick fundera en stund på om vi var villiga att fortsätta trots risk/chans för flerbörd.

I all information jag hittat om tvillingar så handlar det bara om moderns "förmåga" att lossa två ägg, men inget om hur stora chanserna är att båda ska bli befruktade.

Mvh E.

• Mirkamu

Börnen: Jag har aldrig genomgått någon hormonbehandling utan släpper flera ägg åt gången helt av mig själv! Jag har gjort vul för att kolla hur långt in i graviditeten jag har varit .

• Börnen

Mirkamu: vad häftigt! Synd (eller kanske skönt på ett sätt) att inte alla tvillingpar har tagit sig då... Men, det var en hel rad med ungar du har i allafall...mysigt!

• babybump

Hej, chansen att du läser detta är ju minimal eftersom det var så många år sen du skrev här. Men jag sitter nu i samma sits. Och kan inte hitta någon info nägonstans om detta. Har gjort hormonbehandling och hade två ägg när jag tog sprutan som skulle släppa äggen. Jag vet nu att jag är gravid. Är i v5 men tycker det skulle vara spännande att höra hur det gick för dig eller någon annan i samma sits... blev du gravid? En eller två? Hur gick det för dig? Kram

Svar på tråden Hur stor chans att det blir tvillingar om man släppt två ägg?