• Anonym (Bara undrar)

Om en person har skyddad identitet - Kan man ringa polisen för att se om hen är med i registret?

Hej,

om någon till exempel har skyddad identitet. Kan man av ren nyfikenhet ringa Skatteverket eller polisen och se om denne är med i belastningsregistret eller ringer man någon annan myndighet för att få den informationen?

Detta är hypotetiskt talat. Jag tänker inte ringa till någon myndighet. Jag vill bara veta vart man tar reda på information.

• Svar på tråden Om en person har skyddad identitet - Kan man ringa polisen för att se om hen är med i registret?
  • Anonym (A12)
    Anonym (Bara undrar) skrev 2023-07-29 21:45:22 följande:
    Om en person har skyddad identitet - Kan man ringa polisen för att se om hen är med i registret?

Hej,

om någon till exempel har skyddad identitet. Kan man av ren nyfikenhet ringa Skatteverket eller polisen och se om denne är med i belastningsregistret eller ringer man någon annan myndighet för att få den informationen?

Detta är hypotetiskt talat. Jag tänker inte ringa till någon myndighet. Jag vill bara veta vart man tar reda på information.

Om någon har skyddad identitet så får du inte några upplysningar om den personen hos någon myndighet.
  • Brattman

Belastningsregistret är inte offentligt, så du kan därför inte få ut upplysningar därifrån oavsett om personen har skyddad identitet eller inte.

Om du vill få reda på om en viss person förekommer i belastningsregistret, då måste du kontakta personen och säga att personen själv ska begära ut ett registerutdrag från belastningsregistret, och sedan visa upp sitt registerutdraget för dig. Den metoden används bl.a. av vissa arbetsgivare, som vill kola en person mot belastningsregistret innan personen anställs.

• Anonym (Sambo med vittnesskydd)

Hej ts jag skulle rekommendera dig att låta den personen vara i fred om hen har skyddad identitet det kanske beror av en anledning. Jag är själv under utredning för att få skyddad identitet pga att min sambo är under vittneskydd. För att vi ska kunna bo ihop så måste jag också ingå i vittneskyddet. 

Sedan kan det bero på flera anledningar i mitt fall så kommer vi flyttas till annan stad när min utredning är klar och börja om på nytt. Jag kommer tex inte få ha kontakt med anhöriga och man kommer inte finna på något register. Dvd ej sökbar

Svar på tråden Om en person har skyddad identitet - Kan man ringa polisen för att se om hen är med i registret?