• Anonym (kanske ångest?)

Vad är ångest?

Det känns som att 80% av alla man möter klagar av att de har ångestproblematik och springer till psyket för att hämta tabletter. Det har fått mig att fundera över vad ångest är. Jag respekterar de som lider på riktigt och vill gärna lära mig mer.

Frågor om ångest: 

Vad är skillnaden på ångest och vanlig oro?

Har alla ångest ibland? Har därmed alla människor ångestproblematik och bör använda psykofarmaka? 

Kan man ha ångest utan att veta om det? (exempelvis att man själv upplever psykiskt välmående men andra tycker man har ångest, inte att man är psykotisk/ manisk eller liknande) 

Är GAD överdiagnosticerat? 

Hur påverkar ångest livet om man har en sådan problematik "på riktigt"? 

• Svar på tråden Vad är ångest?
  • Core

Ångest är en beskrivning av rädslan för rädsla. Kanske låter banalt, men under uppväxten får vi olika former av verktyg att hantera känslor och motgångar.

Finns en störning i hanteringen av dessa (med störning menar jag rent objektivt, har dessa störningar själv) , och kan du inte hantera dina känslor utan istället kämpar emot eller förvägrar det självklara blir det en ond cirkel där man till slut inte klarar av att acceptera dåligt väder eller att glömma nycklarna i bilen, eller ja vad fan som helst.

Det är ingen överdiagnostik, utan en folksjukdom.

och värre lär det bli, försök föreställ er hur våra barn, som får en telefon i näven vid MINSTA lilla jobbiga känsla eller tristess kommer hantera känslor som vuxna?

Det kommer bli en epedemi av självmord om bland unga vuxna om 10-15 år, sanna mina ord.

• Beauceron

Ångest är generellt en känsla av skräck som saknar logisk orsak. Det blir en fysisk reaktion som är oproportionerlig till situationen man befinner sig i. Att man alltså kan känna rädsla för något som egentligen inte är farligt. Ibland vet man själv att man inte är i fara, men kan inte stoppa känslan ändå.

Så nej, man kan inte lida av ångest omedvetet. Man kan inte ha stark ångest och leva opåverkat.

Om alla får ångest ibland kan inte jag svara på, då jag inte vet. Jag har själv lidit utav det, på riktigt, så jag vet inte hur "normala" människor känner. Känner du själv att du varit överdrivet rädd för något som inte var farligt? Något som fått dig att aktivt undvika den saken?

Rent fysiskt blir det ju "fight or flight" instinkterna som kickar in. Man blir överdrivet uppmärksam på sin omgivning. Man får adrenalin och känner ett behov av att "reagera". Därför kan grov ångest ibland utspela sig i att man slår sig själv, viftar med kroppsdelar eller dylikt. I grova fall når man ju nivån av stress som kallas "panikångest" istället. Då kan man liksom inte resonera med sig själv längre, utan "flyr" desperat från situationen. Eller ja, jag gjorde det. Vissa går istället i attack mot sin omgivning. Slår sönder saker till exempel. Det varierar hur man hanterar denna överdrivna, oproportionerliga rädsla.

Men oftast går det sällan så långt. Eftersom personer med ångest aktivt undviker situationerna som triggar deras ångest. Ofta känner de ju redan ångest vid tanken av att utsättas för situationerna som triggar deras ångest, och undviker dem på grund av detta.

Min ångest var för sociala sammanhang. I alla dess former. Prata med någon jag inte kände väl. Smsa, ringa, stå i kö på affärer, skriva inlägg i forum osv. Jag hade ju en oproportionerlig rädsla för att dömas av andra, när min ångest var som värst. Därför undvek jag interaktioner med andra människor i den mån det gick, eftersom jag reagerade FYSISKT så grovt på situationen, trotts att det var helt ogrundat. Därför isolerade jag mig själv till en extrem nivå, och fick en grov känsla av skräck bara av att tänka på att jag skulle behöva "utsättas" för en social situation.

Så folk som saknar respekt för de som är utsatta av ångest - saknar därför empati. Det är egentligen inte en åsikt utan ett faktum.

Men ah. Är frisk från det idag och har insett att jag inte bryr mig ett skit om andras åsikter om mig. Mer eller mindre... Oskyldig

Svar på tråden Vad är ångest?