• Ojojoj

Fler bebisar med andningsuppehåll? Snälla....

Är det fler som har larm och oroar ihjäl sig för sina bebisar pga att de haft andningsuppehåll? Snälla ni, skriv lite här då och förklara hur ni har det och vad som hänt! Jag kämpar för att orka detta... Usch vad jobbigt!

• Svar på tråden Fler bebisar med andningsuppehåll? Snälla....
  • Isola C

Hur gammal är bebisen? Det ska ju vara normalt med kortare andningsuppehåll när de är små.  Om du oroar dig så kan du skaffa ett andningslarm kanske.

• Ojojoj

Han är 2 månader och vi har redan larm... Vet inte hur långe uppehåll som är normalt. Han är undersökt från topp till tå när han var 1 vecka gammal och då hade ett uppehåll... Nu är det oro dygnet runt...

• jenalsam

Du måste försöka slappna av, för er allas skull. Min älsta son hade ett andningsuppehåll när vi var på BB, det var hemskt, men har inte hänt igen. Vi blev avrådda att hålla på med larm för länge, det kan lätt göra oron större och de är faktiskt inte 100% tillförlitliga. Lycka till!

• Isola C
    Jag vet inte heller hur långa andningsuppehåll som är normalt, "korta andningsuppehåll" är det jag hört.
  • Rapunzella

Vad har ni för larm? Efter hur lång tids uppehåll larmar det? Hur upptäckte man det första gången?

Små bebisar har ju ibland andningsuppehåll som anses normala,så det beror ju t.ex på hur långa uppehåll din bebis har haft. Det är kanske normalt? Vad säger doktorn?

• Ojojoj

Larmet larmar efter 14 sekunder tror jag... Vi har ett larm som de rekommenderar på sjukhus. Läkaren säger att det kan vara normalt när det bara händer enstaka gånger och någon natt då och då, men skulle det bli oftare får man göra en utredning på det. Vi vet ju inte om det är falsklarm de gånger det har larmat för när vi kommer dit och tittar så andas han ju... Jättejobbigt! Känner bara för att sätta mig ner och gråta mest hela dagarna! Usch....

• Rapunzella

Kan man inte lägga in honom på sjukhus över en natt så att de kan kolla om det verkligen är andningsuppehåll eller om larmet fellarmar? Tycker att du borde kunna få mer stöd av läkaren, på något sätt...

• Ojojoj

Techno media heter det... Är det något du känner igen eller vet något om?

• Isola C

Är det Techno medica du menar? Det hade vi till vår son. Det larmade två gånger, men han andades när jag kom, så jag vet inte om han hade haft andningsuppehåll, eller om det falsklarmat.

• mammatotoo

Min son fick en läkartid efter 2 månaders kontrollen för att han hade andningsuppehåll när han ammade, inte ofta men någon ggn varannan dag. Dom hade inte hört talas om detta, men eftersom det bara hände då han ammades så ansåg dom att det inte var någon fara. Nu händer det mera sällan. Men det var skönt att kolla upp honom!

• Ojojoj

Ja, Techno Medica heter det... Precis samma har ju hänt oss. Larmet har pipit och när vi kommer fram ligger han och sover hur gott som helst. Vet inte vad som hänt då ju! Hade ni larmet för att ni var oroliga eller hade er son andningsuppehåll innan ni fick det?

• Isola C
    Jag skaffade larmet för att jag ville göra vad jag kunde för att förhindra psd.
    Kortare andningsuppehåll hade han, men det var helt normalt fick jag höra, så det var inte direkt därför jag skaffade larmet. En av gångerna det larmade tror jag kanske berodde på att han hamnat  lite utanför plattan, larmet är ju väldigt känsligt. 
    Min son är tre år nu, och har fortfarande  andningsuppehåll när han sover, jag är inte särskilt orolig eftersom jag vet att han alltid fortsätter andas igen, men han ska ändå opereras snart pga det, när de är så stora ska de inte ha andningsuppehåll, det stör sömnen bland annat, sa läkaren.
  • Nicolinus

Min son hade andningsuppehåll som liten baby men det växte bort vid ca 4 månaders ålder...han blev undersökt från topp till tå och idag är han en livlig krabat...vårt andningslarm alarmerade först när han inte andast på 20 secunder...det finns oxå att man kan ställa in det på 15 secunder men läkarna här i finland menar att 15 secunder är så kort stund så det räcker med att de gäspar eller drar ett djupare andetag för att de secunderna skall gå...vi hamnade dock och ta i vår son för att få honom att börja andas igen...tror inte du behöver vara orolig om han alla gånger har andast när du tittat till honom...andningslarmen kan ju ge falsklarm ex. när barnet sover riktit djupt andas de jätte svagt vilket kan resultera i att andningslarmet inte lägger märke till att de andas likaså kan du nästa gång lägga märke till när larmet går om babyn sover med armarna över huvudet då har det hänt åtm. för oss att det har kommit falsklarm så ja brukar i såna fall vika ner armarna på babyn och då funkar larmet som normalt

• benetide

Jg hade/har ett andningslarm till min son i början som vi fick av hjälpmedelscentenralen pga att hans storebror dog i psd o de har larmat 4ggr ca o falsk larm 3 av gångerna då han hade börjat andas igen när jag kollade honom 4:de gången var har förkyld o hade fått alvedon vilket han inte tålde paracetamolen i o somnade in för mycket o då fick vi ruska i han så han vaknade till sen har den larmat lite av o till men då märkte vi att han inte andades lika livligt med nedre delen av magen där vi satte sensorn o den registrerade bara varannat andetag så jag flyttade upp den till bröstkorgen o hade den där ett tag men eftersom de är med sensor o sladd o de är så bökigt att hålla på med så slutade jag använda de när han var 4 mån nu är han 5½ mån.
    När vi ficklarmet sa dem att de är vanligt att de falsklarmar eftersom de är så känsliga larm o att barn kan ha upp till 30 sek andningsuppehåll om dem tex gäspar eller sover djupt....

• Ojojoj

Tack för era svar! Skönt att höra fler som varit i samma situation...

Svar på tråden Fler bebisar med andningsuppehåll? Snälla....