• Anonym (Oroad)

    Så nervös för barn 2!

    Väntar barn två vilken dag som helst och har en nästan-2-åring hemma. SÅ nervös och lite oroad för hur det ska gå.

    Tvååringen är rätt aktiv och springer och klättrar överallt och mamma-oron är ju att han ska skada sig när vi inte hinner med eller har sömnbrist. Han är snabb, på tvååringars vis.

    Samtidigt längtar jag efter den här extremt välkomna bebben, men det känns skrämmande, som ett tänk om det går dåligt!

  • Svar på tråden Så nervös för barn 2!
  • Anonym (Andas)

    Hej!

    Tror inte du behöver vara orolig!
    Du kommer kunna erbjuda ditt första barn ett syskon för livet inget kan slå de. Vissa stunder kommer kännas jobbigt att kanske inte räcka till, men eran familj kommer få en ny fantastisk dynamik. 

    Fick mitt tredje barn nyss och räcker inte alltid till, men syskonen ger varandra det jag kanske inte kan ge.
    Samt våran benis är familjens gullegris som vi alla blir så lyckliga av att bara se.

    Lycka till och tänk på dig själv

  • Anonym (Oroad)
    Anonym (Andas) skrev 2023-08-03 23:40:16 följande:

    Hej!

    Tror inte du behöver vara orolig!
    Du kommer kunna erbjuda ditt första barn ett syskon för livet inget kan slå de. Vissa stunder kommer kännas jobbigt att kanske inte räcka till, men eran familj kommer få en ny fantastisk dynamik. 

    Fick mitt tredje barn nyss och räcker inte alltid till, men syskonen ger varandra det jag kanske inte kan ge.
    Samt våran benis är familjens gullegris som vi alla blir så lyckliga av att bara se.

    Lycka till och tänk på dig själv


    Tack. Ja, jag tänker att de ju kommer ha varann. Det är ju en rätt häftig sak såklart.

    Är väl mest rädd att inte hinna med så här i början.
  • Anonym (X)
    Anonym (Oroad) skrev 2023-08-04 12:50:20 följande:
    Tack. Ja, jag tänker att de ju kommer ha varann. Det är ju en rätt häftig sak såklart.

    Är väl mest rädd att inte hinna med så här i början.

    Allt beror på hur bebisen är, blir det ett kolikbarn så är det inte så kul att samtidigt ha en tvååring som kräver uppmärksamhet. 


    Är ni smarta så har pappan inte tagit ut semester ännu utan tar den om cirka två veckor, då kan ni få sex veckor ledigt tillsammans. 

  • Anonym (Mitt tips)

    Mitt tips är att gå ut, gå ut, gå ut! När andra barnet har kommit. Små bebisar brukar ju oftast bli däckade i vagnen, så fyll på med mat i magen sen drar ni ut någon timme varje förmiddag och eftermiddag. Tiden går, tvååringen är 'nöjd' och bebisen får sova ifred Drömmer

    Jag var helt slut av att ha en nyfödd och ett litet barn, såg förmodligen helt förstörd ut när jag gick ute med barnen. Men så får det vara i början

  • Anonym (Oroad)
    Anonym (X) skrev 2023-08-04 13:01:01 följande:

    Allt beror på hur bebisen är, blir det ett kolikbarn så är det inte så kul att samtidigt ha en tvååring som kräver uppmärksamhet. 


    Är ni smarta så har pappan inte tagit ut semester ännu utan tar den om cirka två veckor, då kan ni få sex veckor ledigt tillsammans. 


    Pappan har sparat en del semester så vi kommer kunna ha mer än de 10 dagarna iaf. 
  • Anonym (Oroad)
    Anonym (Mitt tips) skrev 2023-08-04 13:44:54 följande:

    Mitt tips är att gå ut, gå ut, gå ut! När andra barnet har kommit. Små bebisar brukar ju oftast bli däckade i vagnen, så fyll på med mat i magen sen drar ni ut någon timme varje förmiddag och eftermiddag. Tiden går, tvååringen är 'nöjd' och bebisen får sova ifred  // Drömmer

    Jag var helt slut av att ha en nyfödd och ett litet barn, såg förmodligen helt förstörd ut när jag gick ute med barnen. Men så får det vara i början


    Ja, det är planen för att få till sömnen.
  • Anonym (X)
    Anonym (Oroad) skrev 2023-08-04 13:49:15 följande:
    Pappan har sparat en del semester så vi kommer kunna ha mer än de 10 dagarna iaf. 
    Bra, det kan ta ett tag att få in nya rutiner. 
  • Anonym (X)

    Hur är det med avlastning? Ska stora gå på dagis, har ni familj som kan ta den stora någon dag då och då? 

  • Anonym (Oroad)
    Anonym (X) skrev 2023-08-04 13:55:12 följande:

    Hur är det med avlastning? Ska stora gå på dagis, har ni familj som kan ta den stora någon dag då och då? 


    Ja, stora kommer gå några dagar i veckan. Varken jag eller mannen har dock någon släkt i närheten som kan ta storasyskonet.
  • nnnnnnnn
    Anonym (Oroad) skrev 2023-08-04 13:49:15 följande:
    Pappan har sparat en del semester så vi kommer kunna ha mer än de 10 dagarna iaf. 
    Passa på att ta rejäl ledighet tillsammans!
    2 veckor (10 pappadagar) + semester = babyn har hunnit bli ett par månader gammal innan pappan börjar arbeta.
    Om pappan tar ut föräldraledighet kan ni få ännu mer tid tillsammans, tex att han tar ett par månader till helt ledig med er eller att han jobbar deltid, det gör enormt stor skillnad ifall han går ner till 80% och tar ledigt alla onsdagar = ni har aldrig mer än 2 dagar utan honom i sträck.
    Kan han ta ännu mer FL, kanske har sparade dagar på stora barnet?, så kan ni även få längre ledigheter under veckorna tex att han jobbar 50% och tex jobbar 5 h per dag mån-tis + tors-fre. Då har ni onsdag helt ledig tillsammans + att han är hemma tidigt eller går sen varje arbetsdag.
    Har han pendling kanske det är bättre att jobba 2,5 dag och vara ledig 4,5 dag/vecka.
    Det brukar gå att pussla ihop bra!
  • Anonym (Oroad)
    nnnnnnnn skrev 2023-08-04 14:20:06 följande:
    Passa på att ta rejäl ledighet tillsammans!
    2 veckor (10 pappadagar) + semester = babyn har hunnit bli ett par månader gammal innan pappan börjar arbeta.
    Om pappan tar ut föräldraledighet kan ni få ännu mer tid tillsammans, tex att han tar ett par månader till helt ledig med er eller att han jobbar deltid, det gör enormt stor skillnad ifall han går ner till 80% och tar ledigt alla onsdagar = ni har aldrig mer än 2 dagar utan honom i sträck.
    Kan han ta ännu mer FL, kanske har sparade dagar på stora barnet?, så kan ni även få längre ledigheter under veckorna tex att han jobbar 50% och tex jobbar 5 h per dag mån-tis + tors-fre. Då har ni onsdag helt ledig tillsammans + att han är hemma tidigt eller går sen varje arbetsdag.
    Har han pendling kanske det är bättre att jobba 2,5 dag och vara ledig 4,5 dag/vecka.
    Det brukar gå att pussla ihop bra!

    Pappan har inte hela semestern kvar men någon vecka extra. Behövde ta ut semester under sommaren för att avlasta mig hemma, jag blev för orörlig att kunna vara tillräcklig för det äldre barnet helt enkelt. 


    Vi har dock en hel del dagar kvar för barn 1 än då vi snålade att ta ut dem (visste inte om det skulle bli ett barn två och ville ha dagar kvar för längre gemensamma tider ihop eller deltidsjobb i framtiden). Att kunna vara fl ihop en del dagar just för att avlasta för den som är hemma är faktiskt något vi pratat lite löst om.

  • Anonym (X)
    Anonym (Oroad) skrev 2023-08-04 14:52:16 följande:

    Pappan har inte hela semestern kvar men någon vecka extra. Behövde ta ut semester under sommaren för att avlasta mig hemma, jag blev för orörlig att kunna vara tillräcklig för det äldre barnet helt enkelt. 


    Vi har dock en hel del dagar kvar för barn 1 än då vi snålade att ta ut dem (visste inte om det skulle bli ett barn två och ville ha dagar kvar för längre gemensamma tider ihop eller deltidsjobb i framtiden). Att kunna vara fl ihop en del dagar just för att avlasta för den som är hemma är faktiskt något vi pratat lite löst om.


    Bra att ni har den möjligheten, om det behövs, eller om ni bara vill. Det är svårt att veta i förväg, man kan få en bebis som bara äter och sover, eller ett kolikbarn. Sedan är en tvååring inte så stor så man får vara beredd på det att det kan blir en stor omställning. 
Svar på tråden Så nervös för barn 2!