• Jenkan007

Är det ovanligt med 3 mån uppsägningstid?

Fick ett avtal idag ang ett nytt jobb, när uppsägningstiden från min sida är 3 mån, är det ovanligt? Jag har 1 mån idag, och både det jobb jag har idag och det nya är som butikschef. Uppsägningstiden från deras sida är enligt kollektivavtal.

• Svar på tråden Är det ovanligt med 3 mån uppsägningstid?
  • Älskarlivet

3 månader är väldigt vanligt.

Brukar vara 1 månad om man är kollvektiv och 3 månader om man är tjänsteman (om man förljer kollektivavtal).
    Men det kan variera faktiskt....

• The Man

Tror dessutom att tre månader är "standard" om man innehar en chefsposition av något slag.

Dessutom vill jag minnas att jag hade tre månaders uppsägning på ett jobb jag hade i slutet av 80-talet bara p g a att jag hade varit anställd i mer än 5 år, då ökade plötsligt uppsägningstiden för mig från att ha varit 1 mån till 3 mån. Men det kanske var andra regler på den tiden.

• Jenkan007

Ja alltså jag trodde inte det var så ovanligt, men när jag ringde HTF så sa han att jag skulle absoluuuuuuuuut inte gå med på något sånt!! Så då blev jag ju lite ställd! Men jag tycker nog ändå att det låter logiskt, iom att det är en chefstjänst med, så jag kommer gå med på det! Tack för svaren!

Svar på tråden Är det ovanligt med 3 mån uppsägningstid?