Anonym (Nej) skrev 2023-08-03 10:46:04 följande:
Jag tror inte att du är gravid. Om du hade oskyddat sex under mens hade ju din ägglossning varit för länge sedan och det måste befruktas omkring ägglossningen, inte långt efter.
Dessutom får man inte gravidsymptom två dagar innan mens, symptom får man efter att mensen är ordentligt försenad (över en vecka), och då har man ju antagligen redan tagit testet och vet.
Anledningen till att dagen-efter pillret kanske inte fungerat beror på när i cykeln du tar det. Tar du det vid mens finns ju ingenting för pillret att "fixa" eftersom kroppen redan har fixat det själv. Ibland fungerar inte pillret för att en befruktning redan har ägt rum och det är för sent för pillret att ändra något, men detta gäller inte dig. Det är om man tar pillret ca två veckor innan mensen ska komma. Det viktigaste är att absolut inte ha något mer oskyddat samlag efter man har tagit pillret eftersom den påskyndar processen att få igång ägglossningen så att mensen kan sättas igång så att du INTE blir gravid. Men under denna process, innan mensen kommer, kan man bli gravid.
Det GÅR att bli gravid om man har sex under mensen men det är oerhört ovanligt och det gäller bara dem som har väldigt kort menscykel (under 25 dagar).
Men jag tycker absolut att du ska ta testet ändå, så vet du och så slipper du oroa dig. Det finns en väldigt liten chans att du kan ha blivit gravid. Om testet visar negativt och mensen blir över en vecka sen får du ta ett nytt test. Så tidigt i en graviditet som det skulle vara i så fall ger inte några tydliga utslag på testet. Så vänta på att mensen kommer. Gör den inte det, testa igen.
/Mvh
Okej då kan jag nog va lugn. Fick precis värmevallningar och lite halsbränna, men det beror väl nog pga något annat. Är som du säger, liten chans att jag skulle bli gravid och för tidigt att känna symtom.