• Anonym (Mönster)

Sådan far, sådan son

Jag har en sextonårig son och är skild från hans pappa sedan länge. Sonen är i en riktig jobbig ålder just nu och vi hamnar gång på gång i konflikter. Idag slog det mig en sak som nog gör att jag tar så illa vid mig av hans beteende. Det ör att han är precis som sin pappa. 

En sak som var jättejobbig under vårt äktenskap vad bristen på dialog. Jag ville prata och reda ut saker. Han sa ja, okej, förlåt mig osv men gav sällan något konkret tillbaka och någon dag senare var vi tillbaka i gamla hjulspår. Jag var inte perfekt och jag var kanske jobbig som ville prata ut men då hade han ju kunnat säga det i stället för att bara låtsas hålla med och sen göra mig besviken igen.

Nu inser jag att sonen är precis likadan. Jag trodde vi hade ett bra samtal idag om att hålla tider och visa hänsyn till övriga familjen. Han sa jo, jo, jag förstår, jag ska tänka på det osv. Men sen sitter jag här igen, han skulle ha varit hemma kl 22 och han svarar inte i telefon.

Jag är så jävla less på att bli behandlad som en oviktig skit i mitt eget hem och just nu skulle jag lätt kunna säga åt honom att han får flytta hem till sin lika ryggradslöse pappa så kan de driva varandra till vansinne utan att behöva blanda in mig.

Det kommer jag inte göra så klart men det är jäkligt påfrestande att vara tonårsförälder ändå utan att se gamla mönster man tröttnade på för över tio år sedan upprepa sig. Och hur fasen når man fram till någon som bara säger ja och jo och låter allt rinna av som en fet jävla gås.

• Svar på tråden Sådan far, sådan son
  • Anonym (I)

Konsekvenser. Utegångsförbud. 

• Anonym (Isa)

Att ditt ex betedde sig som en tonåring är inget du ska lasta din son för nu. 

Fattar att det är jättejobbigt men din son är 16 och ska ju bete sig som en tonåring. Det betyder inte att han är som sin pappa eller kommer vara som sin pappa när han blir vuxen.

• Anonym (Mönster)
    Anonym (Isa) skrev 2023-08-03 22:37:20 följande:

Att ditt ex betedde sig som en tonåring är inget du ska lasta din son för nu. 

Fattar att det är jättejobbigt men din son är 16 och ska ju bete sig som en tonåring. Det betyder inte att han är som sin pappa eller kommer vara som sin pappa när han blir vuxen.

Nej jag vet det men jag inser ju varför tonåringens beteende triggar mig så mycket. Jag har noll tålamod kvar för allt har redan slitits ut. Allt jag önskar är en konstruktiv dialog. Hellre att han säger, nej jag vill vara ute längre än att han säger okej och sen skiter i det. 
  • Anonym (Tonårskids)

du blir väldigt triggad skriver du ,  det är ju något du får jobba med. 

Men kan ni kompromissa?  vem bestämmer tiderna ?  du han ?  får han ha önskemål?  typ senare tid på helgen om han sköter sig på vardagar?    han får sova över hos vän om han lovar att ringa 2 ggr  eller liknande?    

visst överseende med tonåringar får man ju som morsa ha men några grundläggande saker måste ju funka och det är väl det enda råd jag kan ge . Satsa på det som är viktigast.  

• Anonym (Mönster)
    Anonym (Tonårskids) skrev 2023-08-03 22:51:34 följande:

du blir väldigt triggad skriver du ,  det är ju något du får jobba med. 

Men kan ni kompromissa?  vem bestämmer tiderna ?  du han ?  får han ha önskemål?  typ senare tid på helgen om han sköter sig på vardagar?    han får sova över hos vän om han lovar att ringa 2 ggr  eller liknande?    

visst överseende med tonåringar får man ju som morsa ha men några grundläggande saker måste ju funka och det är väl det enda råd jag kan ge . Satsa på det som är viktigast.  

Just idag var tiden spikad av mig för vi måste upp tidigt i morgon. Annars försöker jag vara lyhörd för hans vilja inom rimliga ramar men det är så ofta han inte säger något. Han säger okej och sen gör han som han vill. Och det gäller många saker och det gäller även om vi pratar om annat, t.ex. om han varit dryg och otrevlig mot mig eller sin syster. Ja, okej, jag förstår, förlåt. En timma senare är allt glömt. Jag fattar att han är typisk tonårig men han är jäkligt svårt att trivas med just nu. 
  • Anonym (Inio)
    Anonym (I) skrev 2023-08-03 22:36:19 följande:

Konsekvenser. Utegångsförbud. 

Inio. Är du på riktigt.

Allmänt kännt att det är katastrofalt att ge tonåringar hårda straff.

Ny dialog när han kommer hem.
  • Anonym (H)

Din son låter som en typisk tonåring, Det är inte lätt att ha konstruktiva samtal med ungdomar i den åldern. 

Du måste bearbeta dina känslor på ett annat sätt och frikoppla dem från sonen. Det första steget är ju själva insikten. Nu vet du varför du triggas av hans beteende och kan göra något åt det. 

• Dimisi

Man behöver inte gilla sina barns personligheter. Din uppgift är att rusta honom för livet så bra du kan. Bra att du har sett att han har ärvt mycket av sin fars sidor. Synd för grabben, men han kan lyckas bättre i livet än sin far ändå.

Vad är det viktigaste hans far borde ha lärt sig? Tänk realistiskt nu. Jag antar att du skulle ha velat förändra massor. Flört Men om du tänker som en terapeut, vilka strategier skulle han möjligen kunna lära sig, som skulle göra samvaron med andra mer friktionsfri?

Prata inte med din son om att han är lik sin far. Det vet han nog redan. Om du har som mål att slipa lite på de mest svårälskade dragen, har du en rimlig ambitionsnivå och kan förhoppningsvis känna dig nöjd med ditt föräldraskap. Det är den känslan du ska söka, nöjd över ditt jobb med honom. Den kan du ge dig själv trots att han ignorerar och sviker dig.

Sen en dag när han är 40, om du fortfarande lever då, kanske han säger: Tack för allt du gjorde för mig morsan. 

Det är otacksamt att vara förälder...OskyldigHjärta

• Anonym (Mönster)
    Dimisi skrev 2023-08-04 03:14:31 följande:

Man behöver inte gilla sina barns personligheter. Din uppgift är att rusta honom för livet så bra du kan. Bra att du har sett att han har ärvt mycket av sin fars sidor. Synd för grabben, men han kan lyckas bättre i livet än sin far ändå.

Vad är det viktigaste hans far borde ha lärt sig? Tänk realistiskt nu. Jag antar att du skulle ha velat förändra massor.  // Flört Men om du tänker som en terapeut, vilka strategier skulle han möjligen kunna lära sig, som skulle göra samvaron med andra mer friktionsfri?

Prata inte med din son om att han är lik sin far. Det vet han nog redan. Om du har som mål att slipa lite på de mest svårälskade dragen, har du en rimlig ambitionsnivå och kan förhoppningsvis känna dig nöjd med ditt föräldraskap. Det är den känslan du ska söka, nöjd över ditt jobb med honom. Den kan du ge dig själv trots att han ignorerar och sviker dig.

Sen en dag när han är 40, om du fortfarande lever då, kanske han säger: Tack för allt du gjorde för mig morsan. 

Det är otacksamt att vara förälder...OskyldigHjärta

Tack! Du har helt rätt. Jag ska prata med honom i lugn och ro. sommarlovet är snart slut och rutiner för hösten behöver komma på plats. Jag får försöka närma mig det här beteendet och förklara att det är respektlöst.

Tack igen för förståelse och kloka ord.
  • Anonym (Steff)

Han är en tonåring och du är hans mamma. Det är en helt annan relation än du hade med ditt ex.
    Hur behandlar han sina vänner och sin flickvän om han har någon? Det är där hans sanna person visar sig. Du och han har inget jämlikt förhållande och han håller på att frigöra sig. Det är sällan en snygg och friktionsfri process.

Hur är han med vännerna? De han faktiskt har en jämlik relation med och där han inte är fast i barndomens gamla spår. Du behöver se honom, inte hur han var eller hur hans pappa är. 

Svar på tråden Sådan far, sådan son