• Anonym (Blood)

Provera, hur mycket/länge blödning?

Jag har fått en kur Provera på 14 dagar pga förtjockad slemhinna som ska ut. Kuren tog slut för 2 veckor sedan och det började blöda så smått i söndags och drog sedan igång ordentligt i måndags, som en kraftig mens ungefär. Sedan dess har det bara ökat och idag 5 dagar senare är det kraftigare än någonsin. Jag kan inte duscha för jag kan inte torka mig då det rinner konstant. Inga uppehåll. Jag byter nu binda typ en gång i halvtimmen. Jag kan inte gå ut heller såklart. 

Detta känns inte normalt?? Borde snart få blodbrist som detta håller på? 

Någon med erfarenhet eller nåt vettigt att säga?

• Svar på tråden Provera, hur mycket/länge blödning?
  • Dethärärmittnamn

Ring gyn omedelbums. Jag äter Provera pga förtjockad slemhinna i klimakteriet, och du blöder nog alldeles för mycket. 

• Dethärärmittnamn

Du behöver få medicin som dämpar blödningen.Det är nog en biverkan som du åkt på eller så har du en tjock slemhinna. Men ring dit nu, kära du. 

• Anonym (Blood)
    Dethärärmittnamn skrev 2023-08-04 08:26:45 följande:

Du behöver få medicin som dämpar blödningen.Det är nog en biverkan som du åkt på eller så har du en tjock slemhinna. Men ring dit nu, kära du. 

Gjorde det, men fick inget gehör...Hon var inte medicinskt utbildad, sa hon och de hade ingen där idag när jag föreslog att jag kanske behövde något som stoppade upp blödningen..."du har ju en tid på tisdag" Det är flera dagar till med denna kraftiga blödning.
  • Dethärärmittnamn

Men. Vad var det för svar? Bor du i en mindre stad där de inte har jour eller akut? 

Ring 1177 och fråga om du kan ta en Cyklo-F. De är receptfria och hjälpte mig under nittiotalet när jag blödde som mest och värst. 

Sådär kan du ju inte ha det. 

• Anonym (Blood)
    Dethärärmittnamn skrev 2023-08-04 10:16:31 följande:

Men. Vad var det för svar? Bor du i en mindre stad där de inte har jour eller akut? 

Ring 1177 och fråga om du kan ta en Cyklo-F. De är receptfria och hjälpte mig under nittiotalet när jag blödde som mest och värst. 

Sådär kan du ju inte ha det. 

Nej, jag bor i en storstadsregion med universitetssjukhus..

De jag pratade först var den gynekologmottagning jag går till och som gjort cellproverna och undersökningar och som gett mig proveran.

Nu ringde jag även till gynakuten på sjukhuset för rådgivning och de tyckte att jag skulle åka in dit. De har någon riktlinje angående blödningsmängd. Om man blöder såpass att man behöver byta en normal binda 1 gång i halvtimmen/timmen under flera timmar så ska man åka in...Och det är väl ungefär där jag ligger nu. 

Men jag avvaktar och ser tills imorgon bitti och hoppas att jag nått kulmen nu och att det vänder...
Svar på tråden Provera, hur mycket/länge blödning?