• Pineapplesue

    Min dotter vill inte träffa sin kusin

    min dotter som är 7år har precis fått en liten kusin och hon totalt vägrar träffa han.
    kan dock förstå hennes irritation gällande kusinen då alla tjatar på henne och menar verkligen alla, utom jag och hennes pappa. Hon kan liksom inte träffa någon i släkten på min sambos sida utan att dom ifrågasätter henne, hennes faster som är den som fått barnet tjatar mest och har även frågat min dotter om hon tycker det är bättre att pojken lämnas på bb och inte får följa med henne(vilket vi tycker är taskigt sagt till en 7åring) 
    vi som föräldrar får också påtryckningar från fastern då hon menar att vi måste visa att det är vi som bestämmer och att vi helt enkelt får tvinga henne, vilket vi tycker blir fel? 
    vi har försökt prata med dottern gällande detta och hon vill helt enkelt inte ha en kusin av den anledningen att hon är helt övertygad om att hennes farmor bara kommer bry sig om bebisen, kan förstå oron från henne då min sambo aldrig har varit lika högt prioriterad som sin syster heller?

    hur ska jag bära mig åt? Är det rätt att tvinga henne bara för att hennes faster ska få sin satans bekräftelse? 

  • Svar på tråden Min dotter vill inte träffa sin kusin
  • pyret013

    Förvisso är det inte så bra hanterat av faster och resterande släkt att göra en så stor grej av det. 


    Samtidigt, så verkar även ni föräldrar göra en stor grej av det. För vad händer om ni bara säger att nu ska vi och fika med faster och hennes familj? Vägrar dottern och följa med även då? Hon är ju 7 år, så hon förstår väl att hon inte kan stanna hemma själv?

     

  • Shameless

    Varför är det så livsviktigt att dottern träffar bebisen NU? Är väl bara att ta det lite längre fram om nån månad när dottern har landat lite. 

  • Pineapplesue
    Shameless skrev 2023-08-05 14:29:21 följande:

    Varför är det så livsviktigt att dottern träffar bebisen NU? Är väl bara att ta det lite längre fram om nån månad när dottern har landat lite. 


    Lite så vi resonerar också men då alla tjatar så har det blivit svårt för dottern att landa i det, hennes farmor har dessutom varken ringt eller träffat henne sen bebisen kom vilket gjort att dottern känner sig mer undan knuffad liksom 
  • MsM84

    Vad har hänt så att detta har blivit en så stor grej? Det måste vara någon som har pratat mycket om det eller något som hänt som gjort henne så ovillig? 

  • scanmia

    Du säger till din familj (gärna så att dottern hör det) att hon inte är redo att träffa sin nya kusin än, men att hon jobbar på det.

    Betoningen ligger här på "än". Det är inte en stor grej från ert håll att hon behöver en liten stund på sig att hitta sin balans igen, men att ni är helt säkra på att hon kommer att ta sig igenom det. 

    Spring till bibblan och låna en trave böcker som handlar om liknande situationer (många kommer nog att handla om att få syskon). Fråga bibliotekarien. Lek fantasilekar med henne om att få kusiner och att behöva dela. Lättast här kan vara att ni går in i en av hennes vanliga fantasilekar och sedan introducerar en liten kusin eller, om ni vill vara lite mer diskreta, något annat oönskat element. Leker hon inte fantasilekar med er (lite sorgligt att 7-åringar kan vara så stora nu för tiden!) så kan ni berätta historier ihop eller bara prata.

    Berätta historier från när hon själv var en bebis och titta på bebisbilder, gärna där fastern och resten av släkten är med. Låt henne vara precis så liten eller stor som hon vill vara just nu - det går över.

    Kanske hon skulle vara intresserad av att rita en teckning eller göra något till kusinen? Eller välja ut ett plagg eller en present till kusinen? Gå långsamt fram här, men det kan vara ett sätt att tänka positivt om nytillskottet som är ok för henne. Det skulle kanske också få tyst på fastern?

    Tänk också på att bebisar är konstruerade att trigga alla våra omhändertagande instinkter. Det funkar även på 7-åringar, men då måste de ju träffas först.

  • ABC73

    Sedan vore det väl utmärkt om farmor träffar henne och gör något med henne, utan att prata om kusinen.

    Viktigt att farmor faktiskt inte bekräftar farhågorna genom att gulla massa med kusinen i början när dottern är med. 

    Däremot kan man ju prata om hur kusinen antagligen kommer tycka att just dottern är jätterolig när han blir lite större. Bra att förklara det för svägerskan också, så att hon faktiskt inser att hur hon hanterar situationen kan få en stor roll för hur kusinernas relation blir. 

    Min dotter är ca 8 år äldre än sin kusin, och hon har länge varit hans stora idol. 

  • Pineapplesue
    MsM84 skrev 2023-08-07 09:09:57 följande:

    Vad har hänt så att detta har blivit en så stor grej? Det måste vara någon som har pratat mycket om det eller något som hänt som gjort henne så ovillig? 


    Det som hänt är att fastern tjatat på henne varje dag sen han föddes 
  • Medborgare
    Pineapplesue skrev 2023-08-08 10:34:15 följande:
    Det som hänt är att fastern tjatat på henne varje dag sen han föddes 
    Varför har ni låtit fastern göra det?

    Din man måste prata med sin mamma och syster. 
Svar på tråden Min dotter vill inte träffa sin kusin