• Anonym (Kvarg)

Nån som testat Eldorados kvarg???

Finns det nån som testat Eldorados "Naturell kvarg" (se t.ex. här: https://www.willys.se/produkt/Naturell-Kvarg-0-3procent-101232098_ST)?? Kan ni i så fall tala om hur tjock den är? Är den typ som turkisk/grekisk youghurt i konsistensen, eller är den som philadelphiaost? Jag undrar även vad den liknar mest i smaken - turkisk/grekisk youghurt eller philadelphia?

Supertacksam för svar!!

• Svar på tråden Nån som testat Eldorados kvarg???
  • Anonym (Kvargen)

Den är mer som turkisk youghurt i konsistensen fast lite stabbigare och klumpigare. Man måste röra om den mer om man vill ha den mjuk.
    Den smakar inte alls som philadelfiaost utan som naturell kvarg. 

• Anonym (Kvarg)
    Anonym (Kvargen) skrev 2023-08-05 03:21:10 följande:

Den är mer som turkisk youghurt i konsistensen fast lite stabbigare och klumpigare. Man måste röra om den mer om man vill ha den mjuk.

Åh - tack för ditt svar!! Så, om jag tolkar dig rätt så blir den lika lös som turkisk youghurt om man rör om i den ordentligt? Eller är den fortfarande lite fastare än turkisk youghurt även när man rört om noga?

Vad gäller smaken har jag aldrig testat kvarg (jag vet, det låter nog jättekonstigt), så det säger mig inte så mycket att den smakar som naturlig kvarg... men skulle du säga att det snarare liknar turkisk youghurt i smaken då? Eller har kvarg en helt egen smak, som inte är som vare sig Philadelphia eller turkisk youghurt? Finns det någon annan produkt du skulle kunna jämföra den med i smakväg ifall den inte smakar som turkisk yoghurt heller (typ gräddfil, keso, creme fraiche...)?

Tack så jättemycket igen för att du svarade!
  • Anonym (Kvarg)

Puffar lite... Nån ("Kvargen" eller nån annan) som har svar på mina frågor i #2 och/eller nåt annat att säga om frågorna i min ts?

• Maac

Kvarg är strävt, och smakar inte alls som grekisk/turkisk yoghurt. Inte som Philadelphia heller.

Eftersom det är så strävt har jag oerhört svårt att äta det naturellt. När jag köpte var jag tvungen att blanda upp med turkisk och dessutom ha i honung för att få i mig skiten :)

• Wolfard

Enklast är att du köper ett paket själv och provar då smaken är olika det en person tycker smakar skit kan en annan tycka smakar helt ok.

• Anonym (Kvarg)
    Maac skrev 2023-08-07 02:12:25 följande:

Kvarg är strävt, och smakar inte alls som grekisk/turkisk yoghurt. Inte som Philadelphia heller.

Eftersom det är så strävt har jag oerhört svårt att äta det naturellt. När jag köpte var jag tvungen att blanda upp med turkisk och dessutom ha i honung för att få i mig skiten :)

Bra att det inte smakar som grekisk/turkisk youghurt! Är inte överförtjust i det... Fast det låter ju iofs inte nå vidare ändå, så som du beskriver det...
    Wolfard skrev 2023-08-07 05:57:33 följande:

Enklast är att du köper ett paket själv och provar då smaken är olika det en person tycker smakar skit kan en annan tycka smakar helt ok.

Jo, jag börjar inse att jag nog får göra det. Tänkte bara spara pengarna om det var uppenbart direkt att det inte är nåt för mig (och nej, det rör sig inte om många kronor, men jag är utfattig student o måste vända på varje krona...).

Tack för era svar!!
  • Aniiee
    Anonym (Kvarg) skrev 2023-08-07 22:42:14 följande:
    Bra att det inte smakar som grekisk/turkisk youghurt! Är inte överförtjust i det... Fast det låter ju iofs inte nå vidare ändå, så som du beskriver det...

Jo, jag börjar inse att jag nog får göra det. Tänkte bara spara pengarna om det var uppenbart direkt att det inte är nåt för mig (och nej, det rör sig inte om många kronor, men jag är utfattig student o måste vända på varje krona...).

Tack för era svar!!
    Köp, smaka, gillar du inte kan du slänga ner det i ett brödbak. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Kvarg)
    Aniiee skrev 2023-08-07 23:50:59 följande:
    Ah men det var ju en himla bra idé!! Tack! Det bär mig liksom emot at köpa nåt som jag riskerar inte kunna använda, men detta löser ju problemet, så tack, verkligen!
  • Maac
    Mycket bra idé! Hur äckligt jag än tycker att det är att äta så blir åtminstone lussekatter med kvarg väldigt saftiga och fluffiga! 
  • Anonym (Kvarg)
    Anonym (Kvargen) skrev 2023-08-05 03:21:10 följande:

Maac skrev 2023-08-07 02:12:25 följande:

Vill verkligen tacka er allihop för att ni tagit er tid att svara mig! Jag har köpt ett paket och testat nu - och är supernöjd!! Tycker att det smakar som en godare version av grekisk/turkisk yoghurt, konsistensen är helt perfekt, och dessutom är kvargen ju fan så mycket både nyttigare och billigare än turkisk/grekisk yoghurt! Kalas! 

Svar på tråden Nån som testat Eldorados kvarg???