• Gurkmeja

75% - Hur många semesterdagar?

Jag har en heltidstjänst men funderar på att gå ner till att jobba 75%. Hur många semesterdagar kommer jag att få om jag gå ner till 75%? Nu har jag 25 dagar på min heltid (jobbar inom Stockholms stad).

• Svar på tråden 75% - Hur många semesterdagar?
  • Anettan73

Jag jobbar in den privata sektorn huvudkontor stockholm....
    Jag jobbar 76% och jag har 25 dagar... Eller 5 v. Hur man nu vill säga det...

Hade jag även när jag jobbade på samma ställe men bara jobbade 40%..

• Lot

Jag undrar också!

Och lägger till en undran (hoppas det är ok ) : om man inte haft jobb tidigare då man var föräldraledig och tar ut fp de 25% man är ledig, är de 25% då semestergrundande?

• Cilla77

Semesterdagarna brukar väl inte bli påverkade om man börjar jobba mindre

• Gurkmeja

Oj, så jag får behålla mina semesterdagar om jag går ner i arbetstid! Det låter ju bra!

• Lilltösa

Det här lät ju jättebra! Är det så för alla, någon som vet??

• Anettan73

Jepp d får du....

Ja visst e d....

• Anettan73

Innom den privata sektorn o handelsavtal så e d så ivarje fall...

• mludvigs

Du kommer alltid få samma mängd ledigt.
    Om du jobbar mindre varje dag får du samma antal semesterdagar. Men om du bara jobbar typ 4 dagar istället för 5 dagar i veckan får du mindre antal semesterdagar men eftersom du redan är ledig en dag varje vecka så blir det alltid så att du kan vara ifrån jobbet samma antal dagar.

Hopas du förstår! Vart lite förvirrande. Svårt att förklara när man skriver.

• Pip73

Det beror på hur man lägger upp sina 75%. Jag lade dom så jag jobbar må-tors och får då bara 20 (=5 veckor).

Annars skulle ju mina 25 dagar räcka till 6 veckor och 1 dags semester och det är ju inte riktigt rättvist...

Skulle jag jobba 6 tim/dag må-fre är det 25 dagar som gäller .

~*~ Man är inte äldre än man känner sig ~*~
  • Pip73

Är statligt anställd kanske jag ska skriva också...

• Anettan73

Jag jobbar sååå oregelbundna veckor o jag får ut 25 dagar...
    Nu jobbar jag även helger o har vissa lediga dager mitt i veckan...

• Lot

Men får man verkligen behålla dem om man man bara jobbar 75% under ex. 6 månader för att sedan jobba heltid igen?
    Jag menar om man jobbar 75% även det året då semestern utnyttjas så blir det ju bara 75% semester om ni förstår vad jag menar... Men om man jobbar 100% så så blir det ju 100% ledigt...

Förstod ni eller var det helt virrigt?

/Lotta

• Anettan73

Oavsett när jag jobbade 40% eller 76% så fick jag 25 dagar. När jag jobbade 40% så fick jag dom i pengar i mj månad för att sen "spara" dom till min semester. Allt under 50% betade dom ut i pengar...

Ring ditt fackförbund o hör...

• Pip73
    Som jag förstått det så har man alltid rätt till 5 veckor semester.

Jobbar du 2 heldagar/vecka får du 10 dagar. Jobbar du 2 timmar/dag 5 dagar i veckan får du 25 dagar osv.

Det beror alltså på hur många dagar per vecka du är i tjänst och inte hur många timmar du gör. Jobbar du 5 dagar/vecka oavsett om det är 6 eller 8 timmar per dag så ger det fortfarande 25 semesterdagar.

Jobbar man oregelbundna tider men ändå har en heltidstjänst ger den 25 dagar.
  • Anettan73

Ja så har vi det ivarje fall....

Svar på tråden 75% - Hur många semesterdagar?