• Anonym (anonym)

tredje aborten på ett år

Hej,

För ca 1 år sedan blev jag för första gången gravid. Använde då inget preventivmedel så fick väll skylla mig själv, jag var då 20 år och pappan till barnet var min tidigare sambo jag hade lämnat då vi hade ett extremt destruktivt förhållande, så att göra abort var då för mig inget snack om saken.

Efter det började jag med p-piller, kunde vara lite slarvig i hur jag tog dem så ca ett halvår senare blev jag gravid igen. Han som var pappa då ville absolut inte vara med i bilden och då blev det återigen abort.

Nu har det gått ca 4-5 mån sedan dess och jag har återigen blivit gravid. Trots att jag nu varit extremt noga med p-pillerna. Denna gång med en kille jag precis börjat dejta och kan absolut inte tänka mig att vi ska börja en familj nu. Jag är 21 år, bor fortfarande hemma hos mina föräldrar och har ingen stabil ekonomi. Är dessutom inte alls psykiskt redo att uppfostra ett barn.

Men att göra en 3e abort på loppet av 1 år är så otroligt mycket, jag skäms för det. Skäms för vad barnmorskan skall tycka när jag för en tredje gång kommer in och skall be om en abort. Sedan vill jag också ha barn i framtiden, kommer detta försämra mina chanser att få barn? Har tidigare endast gjort medicinsk abort och det är även läget nu.
  • Svar på tråden tredje aborten på ett år
  • Anonym (Livia)

Jag tycker inte att du ska skämmas, men du kanske behöver prova ett annat preventivmedel eller att killarna också har på kondom. Du kan ju också försöka vara extra försiktig runt ägglossning.

Aborter minskar inte dina chanser att få barn i framtiden, så länge du inte får en infektion. Så var försiktig och avstå allt sex under tiden du blöder efter aborten. Det är samma som när man fött barn, att man ska vara försiktig för att inte drabbas av en infektion.

Jag tycker att du ska prata med en kurator också, bolla lite tankar eftersom dessa aborter får dig att må dåligt. Och med en barnmorska om hur du ska agera för att slippa bli gravid ytterligare gånger innan du faktiskt vill ha barn.

• Anonym (S)

Första felet är att du inte använder kondom med nya killar. Sedan finns det ju bättre alternativ som t ex p-ring.

• Anonym (Tant Linda)

Be om en samtalskontakt när du bokar aborten och ett besök hos barnmorskan för att prata preventivmedel. Du behöver inte skämmas inför dem och de kan hjälpa dig både att landa i det som hänt och att hitta p-medel som funkar för dig. 

Sen bekymrar det mig att du verkar ha sex med nya killar utan kondom. Du borde vara betydligt mer rädd om dig. Könssjukdomar är verkligen inget att sukta efter och även om HIV idag kan medicineras är det inget kul att ha. Du bör ta dig en funderare över varför du inte är rädd om dig. Du har en kropp och ett liv, så var varsam med det. 

• Mrs Moneybags

Det är inget som kommer stoppa dig från att få barn i framtiden men du kanske ska prova spiral eller pstav eller något annat som du inte behöver ha koll på. Kombinera med kondom och/ eller säkra perioder. 

Var rädd om dig. 

• Anonym (E)

Inte ditt fel att p-pillren inte funkat två gånger. Diskutera annat preventivmedel när du är där. 
    Jag blev gravid trots spiral, gjorde kirurgisk abort och passade då på att byta till annan typ av spiral. 

• Hjelm

Att du gjort abort påverkar inte dina möjligheter att bli gravid i framtiden. Men du bör byta preventivmedel till något som passar dig bättre.
    Vad barnmorskan eventuellt tycker och tänker få hon hålla för sig själv, hennes jobb är att hjälpa dig med det du vill ha hjälp med.

• RaYzLeR

Ts får ju skylla sig lite själv. Vid första tillfället så använde hon inte P-piller och vid andra tillfället så slarvade hon med sina P-piller.

Det var först vid tredje tillfället hon började sköta sina P-piller men ändå blev gravid.

Hoppas att ts hittar något annat preventivmedel som fungerar bättre.

Kondom är ju det bästa, för att undvika könssjukdomar och så med.

• svansmamman

När jag läser din ts tänker jag snarare att jag blir imponerad över din självinsikt, att du tänker på både ditt och ett eventuellt barns bästa. Inte resonerar att det kommer bli lekande lätt att ha ett barn med dina förutsättningar. 

Gällande det andra tycker jag inte du ska känna någon skam alls. Det finns en anledning till den fria aborträtten och att vården aldrig ska ifrågasätta en persons önskan om abort. Ibland blir inte livet som man tänkt sig, det finns ingen skam i det. Jag förstår att du tänker som du gör, men vården är vana vid detta och dömer inte dig för ditt beslut. 

Abort påverkar inte förmågan att få barn i framtiden, detta oavsett hur många aborter du skulle göra. Så det ska du definitivt inte oroa dig för! 

Jag tänker på dig och skickar den varmaste av kramar! ❤️

Svar på tråden tredje aborten på ett år