• FruTe

Bipolär - Lamictal

Har precis fått veta att jag har bipolär sjukdom. Började med Lamictal för ca en vecka sen och har haft sån fruktansvärd huvudvärk varje dag sen dess. Jag antar att det går över efter ett tag..
    Är det någon som kan berätta hur medicinen funkat för er? Hade ni några biverkningar?
    Jag har framförallt haft jobbiga depressioner med jämna mellanrum sedan tonåren (är 41 nu) och i kombination med extremt stressigt jobb gick jag till sist in i väggen Och har nu varit sjukskriven i 1,5 år.

Tog äntligen tag i att be om hjälp och det känns jobbigt men skönt att ha fått en diagnos och jag hoppas bli hjälpt av medicin och terapi. Men jag känner en stor oro inför framtiden och att komma ut i verkligheten igen. 

• Svar på tråden Bipolär - Lamictal
  • Anonym (B)

Hej där!
    Jag har också bipolär och käkat lamictal/lamotrigin i ca 4 år. Jag minns att jag också hade huvudvärk i början men det försvann efter ett tag. Blev lite trött av den men det slutade vara ett problem när jag började ta den sen eftermiddag/kväll istället för morgon.
    Jag trodde länge att den inte hjälpte mig då man inte kände något sådär från dag till dag. Men när jag kommit upp i full dos (225mg) och käkat den ett år ungefär kunde jag se tillbaka på de senaste månaderna och insåg att den visst hjälpt. 
    När dåliga saker hänt de månaderna hade jag blivit ledsen eller arg på "normal" nivå och sedan gått vidare med mitt liv, i vanliga fall hade dessa saker fått mig att tappa det helt och typ vilja ta livet av mig. Helt plötsligt kändes livet stabilt och dåliga saker kunde hända utan att jag gick under helt. Minns att jag fick en sådan aha upplevelse och tänkte att det är ju inte konstigt att folk har ordning på sitt liv, om de har det såhär enkelt 😂
    Terapi är ett bra och viktigt komplement till medicinen.
    Håll ut, det kan verkligen bli lättare ❤️
    Lycka till 🙏🏼

• FruTe

Tack snälla för ditt svar! Känner igen mig i att dåliga saker som händer får mig att må otroligt dåligt, det blir enormt stort och allt känns nattsvart. 

Skönt att du känner att medicinen hjälpt dig! 

Svar på tråden Bipolär - Lamictal