• Anonym (Hmmm)

Ansökan NÖD för mat hos soc

Vad innebär det med matlådor? Får man en om dagen mån-fre?

Någon som vet?

//vuxen man

• Svar på tråden Ansökan NÖD för mat hos soc
  • Agda90

Det är olika från kommun till kommun så enklast är att du frågar din hemkommun vad som gäller. 
    I vissa kommuner får man rekvisition och kan handla i butik medan man får matlådor i andra kommuner. 

• Anonym (Soc)
    Agda90 skrev 2023-08-07 15:05:01 följande:

Det är olika från kommun till kommun så enklast är att du frågar din hemkommun vad som gäller. 
    I vissa kommuner får man rekvisition och kan handla i butik medan man får matlådor i andra kommuner. 

och i många får man helt enkelt pengar på kontot. Ofta för en vecka eller tills dagen före man väntar sin nästa inkomst 
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Soc) skrev 2023-08-07 15:16:12 följande:
    och i många får man helt enkelt pengar på kontot. Ofta för en vecka eller tills dagen före man väntar sin nästa inkomst 
    Det vet jag. Men nu frågade jag om just matlådor.  Men nu vet jag svaret själv och maten får man hämta på ett äldreboende.  Den var helt okej. 
  • Anonym (Vilka kriterier)

Bra du fick mat.

Vad är kriterierna för att få nödmat? Det är så många familjer med barn som inte har någon mat på bordet i slutet av månaden, men soc brukar inte hjälpa. Är det olika från kommun till kommun? Någon som vet hur det är i Göteborg med kranskommuner?

• Anonym (E)
    Anonym (Vilka kriterier) skrev 2023-08-07 17:57:56 följande:

Bra du fick mat.

Vad är kriterierna för att få nödmat? Det är så många familjer med barn som inte har någon mat på bordet i slutet av månaden, men soc brukar inte hjälpa. Är det olika från kommun till kommun? Någon som vet hur det är i Göteborg med kranskommuner?

Om du går dit och hävdar nöd ska det mycket till att nekas vad jag förstått.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (E) skrev 2023-08-07 19:13:45 följande:
    Om du går dit och hävdar nöd ska det mycket till att nekas vad jag förstått.
    Så är det troligen EN gång, men inte ens barnfamiljer kan "sätta det i system" och återkomma varje månad för att hävda nöd. Då måste det utredas och dömas vad som felar ekonomiskt i familjen. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Hmmm) skrev 2023-08-07 19:20:08 följande:
    Så är det troligen EN gång, men inte ens barnfamiljer kan "sätta det i system" och återkomma varje månad för att hävda nöd. Då måste det utredas och dömas vad som felar ekonomiskt i familjen. 
    Nej, det sa jag inte heller. Men de flesta vet inte om nödprövning eller väljer att inte göra det, inte nekas för att de gör det varje månad.
  • Anonym (U2)
    Anonym (E) skrev 2023-08-07 19:27:15 följande:
    Nej, det sa jag inte heller. Men de flesta vet inte om nödprövning eller väljer att inte göra det, inte nekas för att de gör det varje månad.
    Har familjen försörjningsstöd får de redogöra varför normen inte räckt  oavsett om de gör det varje månad eller inte.
Svar på tråden Ansökan NÖD för mat hos soc