Mamma med ev.borderlinediagnos-hur ska man agera?
Hej,
Är idag 33 år gammal och har en svår relation med min mamma. Allt är "jättebra" men så fort vi hamnar i någon form av konflikt (vilket händer med jämna mellanrum) så är det som att helvetet brakar lös.
Det brukar alltid vara ungefär samma visa:
Jag säger något "fel", jag ställer "fel" frågor, jag ställer ingen följdfråga, jag "avbryter" henne innan hon är färdig (i mina ögon kanske jag istället har kommenterat eller gjort ett "inpass") etc etc
Min mamma blir otroligt ilsken, anklagande och fullständigt oresomabel när dessa konflikter uppstår-vilket som sagt händer med jämna mellanrum. Hon kan SKRIKA i telefonen, jag får inte en syl i vädret (men aja baja mig om jag då "avbryter" henne) Att hon skriker på mig i 10 minuter är dock helt okej.
Jag reagerar inte över att vi hamnar i konflikter, snarare reagerar jag över vidden av dem. Något som i mina ögon är en "normal" vardagssituation och som man skulle kunna lösa genom att prata i en lugn tom-det blir istället som en vulkan av ilska från min mammas sida
.. Detta har dessutom pågått i hela mitt liv. Även min pappa har vid flera tillfällen reagerat på min mammas "snarstuckenhet", att det krävs så otroligt lite för att hon ska bli arg eller tom få ett utbrott.. När hon får sina utbrott så upplever jag på fullaste allvar att hon agerar som en "galen" människa: Hon skriker så mycket och låter samtidigt som att hon är i upplösningstillstånd, en förtvivlan kan man höra i rösten.
Min mamma har inga vänner och flera i familjen är kontakten utebliven-givetvis är det alla "andras fel" enligt min mamma.. Hon har röntgen i sina ögon när det gäller att genomskåda andra människor, men när det gäller henne själv så verkar det vara omöjligt att se sina egna problem. Hade alla mina relationer gått åt skogen så hade jag frågat MIGSJÄLV "Vad är det jag gör som blir fel?" men det verkar inte gå in hos min mor..
Jag tror att min mamma har borderline: Överkänslig för minsta störningsmoment i socialt samspel, en raseriliknande ilska som verkar helt otoprtionerlig i relation till situationen, stora svårigheter till långvariga relationer samt en förmåga att alltid vända allt till andras nackdel ömsom svårt att se sin egen roll i konflikten..Är ingen expert men när jag läser om just borderline så stämmer väldigt mycket.
Problemet är att jag börjar få NOG. Efter 33 år med dessa jävla utbrott, överdramatiska (i mina ögon) reaktioner, anklagelser och att alltid vara den "vuxne" när det är konflikt så börjar jag återigen FÅ NOG.
Jag har anpassat mig till MAX för att försöka förstå, lirka och ibland be om ursäkt för saker som jag själv egentligen inte fattar. Även det har jag fått NOG av.
Jag ska inte behöva bli utskälld i 15 minuter för att jag råkar avbryta någon eller för att jag säger "kan vi prata mer om det imorgon".. Det senaste exemplet är från en av våra "kolfilkter". På fullaste ALLVAR. Jag ska inte behöva vakta mo tunga eller ha någon "kölapp" för att få komma till tals i ett samtal-nästa gång kanske HON avbyter mig! Ska jag också börja gapa och skrika då-precis som hon gör?
Jag har som sagt fått NOG att anpassa mig, spela teater och vara medberoende till något som i mina och även andras ögon är osunt.
Samtidigt så älskar jag trots allt min mamma och vill ha kontakt.. Det blir väldigt kluvna känslor. Förvirring. Sätter jag ner foten och visar vart MIN gräns går så blir det också "världskrig" - då får jag höra hur "oförstående" jag är. Jag förväntas nämligen bara finna mig i allting, helt utan egna gränser eller egna tankar (Jag har fattat tankegångarna efter 33 år med henne)
Hur ska jag göra? Någon som kan ge tips?