• Anonym (Klusterartad)

Är detta verkligen rätt, tänker jag helt fel?

Jag och min sambo bor i en bostadsrätt som hans föräldrar äger. Min sambo äger 10% och jag ingenting. Inga kontrakt skrivna vad jag vet. 

Sambon arbetar och jag studerar med CSN som enda inkomst. Utöver alla vanliga kostnader (mat, el, halva avgiften) så betalar jag även halva räntan som är på 7000 i dagsläget. Personligen tycker jag att det känns fel att jag med mitt CSN-lån ska sitta och betala ränta till hans föräldrar som kan göra ränteavdrag och dessutom gjort det klart för mig att jag inte har rätt till något med lägenheten och blir tvungen att flytta ut på studs om relationen tar slut. 

Ska tilläggas att jag flyttade till annan ort för att jag träffade denna man och sökte en utbildning i den staden. 

Är det verkligen rätt att jag ska stå för halva räntan? Eller finns det nåt annat sätt som är mer korrekt som jag kan försöka sälja in? Tar gärna emot råd 

• Svar på tråden Är detta verkligen rätt, tänker jag helt fel?
  • Anonym (Signe)

Utan att veta vad som är korrekt känner jag instinktivt att det är rätt fräckt att de tar betalt för räntan.
    Som du säger så gör föräldrarna avdrag för det?
    Vad säger din kille? 

Har han haft sambo innan som också har fått betala på räntan? 

• Anonym (Klusterartad)
    Anonym (Signe) skrev 2023-08-07 21:12:31 följande:

Utan att veta vad som är korrekt känner jag instinktivt att det är rätt fräckt att de tar betalt för räntan.
    Som du säger så gör föräldrarna avdrag för det?
    Vad säger din kille? 

Har han haft sambo innan som också har fått betala på räntan? 

Nej jag är den första han bor med.

Han ser inte felet med det. 

• Anonym

Du bör ju betala något för boendet.
    Även när man bor kvar hemma hos sina föräldrar som vuxen så rekommenderar ju konsumentverket en viss summa som man bör betala sina föräldrar.

• Anonym (Signe)

Kanske att du och sambon pratar om att ni lägger lika stor procent på alla utgifter utifrån era inkomster?.

• Anonym (nej)
    Anonym (Klusterartad) skrev 2023-08-07 21:07:10 följande:
    Är detta verkligen rätt, tänker jag helt fel?

Jag och min sambo bor i en bostadsrätt som hans föräldrar äger. Min sambo äger 10% och jag ingenting. Inga kontrakt skrivna vad jag vet. 

Sambon arbetar och jag studerar med CSN som enda inkomst. Utöver alla vanliga kostnader (mat, el, halva avgiften) så betalar jag även halva räntan som är på 7000 i dagsläget. Personligen tycker jag att det känns fel att jag med mitt CSN-lån ska sitta och betala ränta till hans föräldrar som kan göra ränteavdrag och dessutom gjort det klart för mig att jag inte har rätt till något med lägenheten och blir tvungen att flytta ut på studs om relationen tar slut. 

Ska tilläggas att jag flyttade till annan ort för att jag träffade denna man och sökte en utbildning i den staden. 

Är det verkligen rätt att jag ska stå för halva räntan? Eller finns det nåt annat sätt som är mer korrekt som jag kan försöka sälja in? Tar gärna emot råd 

Nej, det är inte rätt. Sluta betala räntan på din sambos föräldrars lån. Du kommer ju dessutom aldrig få ägarskap av lägenheten.

Vilka egon hans familj verkar vara.
  • Anonym (nej)

Du och killen kan dela på bostadsrättsavgiften. Räntan får föräldrarna stå för.

• Anonym (Sissi)

Jag fattar att det kan kännas tråkigt och orättvist, men samtidigt innebär att hyra hans föräldrars bostadsrätt förmodligen att du har fått ett väldigt mycket lyxigare, större och bättre boende för pengarna än vad du annars hade fått som student. Och man hyr ju inte ut något med inställningen att gå minus.
    Däremot kan jag väl tycka att ni bör betala proportionerligt efter den inkomst ni har. Är han också student och har CSN kan man dela rakt av, jobbar han och tjänar mer kanske andra proportioner är rimligare.

• Hjortsö79

Räntan är väl en del av hyran, jag ser inget fel i att du ska hjälpa till med den. Hade det känts mer rättvist om föräldrarna bestämt att kalla det ?hyra? istället för ?räntekostnader?? De flesta hyresvärdar - vilket föräldrarna i realiteten ju är - ser till att ta mycket mer betalt än vad de kan få ränteavdrag för. Däremot tycker jag inte du ska betala på en eventuell amortering då det är deras lån. Men prata med din sambo som jobbar och fråga om han kan stå för mer än 50% just nu när det är tufft för dig. Ni kommer ju förmodligen ha en bättre ekonomisk framtid eftersom du valt att satsa på plugget och en vacker dag är det kanske du som drar tyngsta lasset :)

• Anonym (Ja)

Ja, om er hyra till hans föräldrar är 7000:- i månaden så är den. Du kan ju alltid försöka hitta en hälften så stor lägenhet för 3500:- i månaden och bo där själv....

• Hjelm

Hade du hyrt en vanlig hyresrätt hade ju även den hyran bestått av en avgift för att utnyttja boendet + en summa för att betala av fastighetsägarens lån. Annars skulle ju ingen kunna jobba med att hyra ut bostäder, om de inte tjänade något på det.

Sen kan man ju tycka olika om det moraliska i att ni inte bor på lika villkor. Att det per automatik blir du som blir hemlös och får leta nytt om det tar slut. Det kanske vore fog för att betala lite mindre, jag vet inte. Det är något som ni borde ha gjort upp med varandra innan ni flyttade ihop.

Svar på tråden Är detta verkligen rätt, tänker jag helt fel?