• Anonym (Camilla)

"Ensamstående förälder", vad innebär det enligt er?

Är man bara ensamstående om man är helt själv med barnet, utan en pappa med i bilden?
    När jag själv var ensamstående (mitt barn är vuxen nu) så räknades alla separerade eller skilda föräldrar som "ensamstående föräldrar".
    Idag verkar det som att definitionen har ändrats, läste tex nyss om en mamma som är separerad och har barnet 80% och pappan 20%. 
    Hon tyckte inte att hon är ensamstående eftersom pappan har umgänge med barnet.
    Det var bara ett ex, har hört/läst flera fall där folk inte tycker att föräldrar som delar på vårdnad/umgänge räknas som ensamstående.
    Vad tycker ni? 

• Svar på tråden "Ensamstående förälder", vad innebär det enligt er?
  • Anonym

Man kan ju också fundera över hur stor vikt som ska läggas vid formuleringen "...stående". Är man inte ensam i alla ställningar?

• Anonym (Enligt mig)

För mig betyder det att föräldern är skild och bor utan partner med barnet/barnen. Det kan vara på heltid eller dela tiden med den andra föräldern, men ska ha barnet en försvarlig del av tiden - alltså inte bara någon helg eller någon lovvecka.

Är föräldern i ett nytt förhållande, kanske särskilt med bonussyskon eller nya halvsyskon till barnet, så anser jag inte att det är en ensamstående förälder.

Är någon ensamstående förälder helt på egen hand utan någon som helst inblandning från den andra föräldern, så får man nog specificera det.

• Anonym (...)

Förr bodde nästan alla barn enbart hos mamman (typ 70-talet, när jag var liten) då det inte var så vanligt med skilsmässor än och inte så vanligt att pappor hade barn boende hos sig. 
    Idag när många barn bor 50/50 så kan man leva glatt singellliv ena veckan om man vill, och gå in för att vara förälder den andra veckan. 

Vid en googling på begreppet så är ensamstående = man bor ensam. Med den definitionen handlar det inte ens om barnen. 

Att du har en kompis som inte anser sig ensamstående har inget med vad begreppet betyder att göra. Din kompis har skapat sig en egen definition (eller tydligen du också då eftersom du refererar till hur det var när ditt barn var yngre). Din kompis är ensamstående = singel, men har en co-parent, som har barnet ibland. 

Ensamstående = singel, egentligen men sen använder vi begreppet också för att signalera att man är då "singel med barn = ensamstående med barn. 

Så fokus i begreppet handlar inte om barnen utan om att man inte är i relation med någon annan vuxen. 

• Hjelm

En kompis till mig kallar sig själv ensamstående förälder trots att han har en varannan vecka-situation med barnens mamma.

Det tycker jag är konstigt då han ju inte är just ensam förälder. De är hela tiden två om allt som rör barnen, även om barnen inte alltid sover i samma bostad som de själva.

Ensamstående betyder för mig att man är barnens enda närvarande och försörjande förälder.

• Anonym (A)

Som ensamstående ska man inte vara registrerad förälder. Ensamstående betyder att man bor själv, dvs ingen sambo. En ensamstående förälder bor själv med barn, delvis, halvtid eller heltid.

• Mrs Moneybags

Man är självklart ensamstående förälder även om man har barnen hos den andra föräldern varannan vecka. Däremot har man ju inte samma livssituation som någon som är ensamstående förälder 100% av tiden. Det är enorm skillnad.

Det är ju toppen att din vän inte känner sig ensam med sina barn utan har gott samarbete och stöd av barnens pappa. Det är väl det ultimata om man är skild. 

• Anonym (ensamstående)
    Anonym (Camilla) skrev 2023-08-08 00:33:16 följande:
    "Ensamstående förälder", vad innebär det enligt er?

Är man bara ensamstående om man är helt själv med barnet, utan en pappa med i bilden?
    När jag själv var ensamstående (mitt barn är vuxen nu) så räknades alla separerade eller skilda föräldrar som "ensamstående föräldrar".
    Idag verkar det som att definitionen har ändrats, läste tex nyss om en mamma som är separerad och har barnet 80% och pappan 20%. 
    Hon tyckte inte att hon är ensamstående eftersom pappan har umgänge med barnet.
    Det var bara ett ex, har hört/läst flera fall där folk inte tycker att föräldrar som delar på vårdnad/umgänge räknas som ensamstående.
    Vad tycker ni? 

Om man delar föräldraansvar och tom boende med den andra föräldern eller någon annan så är man inte ensamstående. Men om den ena föräldern inte finns med i bilden eller tar knappt nån del i ansvaret kring barnet så är den aktiva föräldern ensamstående.

Förr var det nog ännu vanligare att pappor checkade ut totalt och inte engagerade sig i barnen efter en skilsmässa, så därför räknades nog mammorna som ensamstående även om pappan fanns, eftersom pappan inte var delaktig i barnet mer än i liten utsträckning.
  • Anonym (Malin)

Jag brukar definiera mig som helt ensamstående dvs: helt ensam 24/7 utan en annan vuxen mer än jag.

• Anonym (Camilla)

Jag läste om en mamma som uttryckte sig så, alltså ingen jag känner.
    Har också läst och hört andra som anser att man inte är ensamstående mamma om den andra föräldern är med i bilden.
    Var går gränsen?   Varannan vecka, varannan helg?
    Inte träffa barnet alls? 

• Anonym (Malin)

Ser nu att jag skrev helt ensamstående 24/7. glömde skriva MED barn.
    För mig betyder ensamstående en person som lever helt ensam med barn,utan någon annan vuxens inblandning.
    Har hela ansvaret med barn,

Svar på tråden "Ensamstående förälder", vad innebär det enligt er?