• Anonym (otacksam jävel)

Det känns så ojämnt att han har stor familj/släkt och jag har liten/ingen

Jag och min sambo har väldigt olika bakgrund och släktband. Inte så att vi kommer från olika länder och har radikalt olika kulturer men ändå så det känns konstigt ibland. Det är som att han kommer från en Astrid Lindgren-idyll med tusen släktingar i olika led och jag kommer från asfaltsdjungeln och vet inte ens vad mina farföräldrar hette. Inte farmor i alla fall, farfar vet jag för jag ägnade ungefär 40 sekunder åt att släktforska i gymnasiet. 

Det mesta av det här är förstås mina hjärnspöken men det känns som att jag, ensam, måste tävla med hela hans släkt på olika sätt. Vi har två barn, som överöses av presenter och upplevelser från hans släkt. När de fyller år eller är jul och även påsk så är det presenter, kort och pengar från både farmor och farfar och pappas syskon och kusiner och farmor och farfars syskon och... Och vid ledigheter ska barnen självklart åka till farmor och farfar och turnera halva häradet till olika släktingar. När någon i hans släkt kommer hit så ska det fikas och upplevas och roas och handlas. Jag borde vara glad och tacksam och på ett plan är jag det. På ett annat plan känner jag mig så jävla otillräckligt och olycklig att barnen inte kan få samma sak av mig och min släkt.

Nu pratas det också om giftermål mellan mig och sambon. Inget vi tagit upp men barnens farmor och systrar har. Sambon bara slätar över och byter samtalsämne men som sagt, min hjärnspöken då. De vill så klart ha ett stort bröllop för oss med hela släkten och... Jag har ingen att bjuda. Några vänner, men inte många. Inte ens 10 stycken. Och 0 släktingar. 

Äh, vet inte vad jag vill med tråden, utöver att få ur mig dessa känslor. Jag ska agå och handla fisk till middagen, ursäkta mig.

• Svar på tråden Det känns så ojämnt att han har stor familj/släkt och jag har liten/ingen
  • Päregröd

Vad härligt att det finns så många vuxna människor i era barns liv som bryr sig om dem.

Jag förstår att det är en sorg för dig att inte ha en så stor släkt som du hade önskat, men dina barn tillhör en stor släkt så de behöver inte känna den sorgen.

Vill ni gifta er och hur vill ni ha bröllopet i så fall? Det är du och din blivande make som får avgöra det.

Släktingarna får drömma om stora fester. Du kan få drömma om Nobelmiddagen, men det betyder inte att du kommer få en inbjudan.

• Anonym (otacksam jävel)
    Päregröd skrev 2023-08-08 17:51:33 följande:

Vad härligt att det finns så många vuxna människor i era barns liv som bryr sig om dem.

Jag förstår att det är en sorg för dig att inte ha en så stor släkt som du hade önskat, men dina barn tillhör en stor släkt så de behöver inte känna den sorgen.

Vill ni gifta er och hur vill ni ha bröllopet i så fall? Det är du och din blivande make som får avgöra det.

Släktingarna får drömma om stora fester. Du kan få drömma om Nobelmiddagen, men det betyder inte att du kommer få en inbjudan.

Ja, det är ju så jag försöker tänka också. Det är toppen att han har en stor familj och att de välkomnat våra barn med öppna armar.

För mig är giftermål inget viktigt på så sätt. Varken mina föräldrar eller många av mina få vänners föräldrar gifte sig. För min sambo och hans släkt är det mer av en grej och de förväntar sig nog att vi gifter oss någon gång, och att det då blir något stort. De få gångerna jag och sambon har pratat om det så har jag flaggat för att jag har några krav, vilket han inte har invänt emot. Inte för stort, höst/vinterbröllop, barn välkomna, ffa.
  • Anonym (Moa)

Man skulle också kunna se det som att den stora släkten är något som han bara råkar ha, utan att ha ansträngt sig det minsta. Du däremot har inte fått något gratis men gjorde ett riktigt bra val när du valde pappa till dina barn och såg till att de fick hela paketet med allsköns släktingar som kan stötta dem och skämma bort dem. Dina barn hade inte haft dem om du inte hade valt som du gjorde.

• Anonym (Signatur)

Åh vad jag känner igen mig. Min sambos familj är en riktig bullerby familj med generationsboende etc och super tighta med varandra och alla svärdöttrar.

Medan jag kommer ifrån en rätt trasig familj. Jag väntar vårt första barn och jag är så otroligt tacksam att barnet föds in i en sån familj som min sambos. 

Men jag kan inte låta bli att känna mig lite obekväm då jag inte är van och svårt att hitta min plats i allting. Jag har alltid drömt om en sån idyll men jag kan inte riktigt släppa garden😅

Jag förstår till 100% din känsla när det kommer till bröllop, dop etc. Dels har jag ingen direkt familj, få vänner och den familj jag har är väldigt speciella och missbrukare. Så skäms redan inför kommande dop tex ☹️

Hans familj drömmer också om stort stort bröllop men jag och sambon har sagt vi ska "rymma till rådhuset" om vi ska gifta oss. Har ni tänkt ni kanske skulle kunna göra något snarlikt?

• Phalaenopsis

Jag har en ganska stor släkt men ingen bullerbyidyll direkt. Det är min farfars första, andra och tredje äktenskap + farmors första, andra och tredje äktenskap, och sedan alla deras barns trassliga förhållanden. Mest "uddaskap", men även otrohet på psyket. Några vettiga också för all del. Min mans släkt i Sverige går att räkna på ena handens fingrar, alla generationer och styvisar inräknade (några personer utflyttade). Vi landade på 35 gäster från min sida - de som jag verkligen ville ha där - och 10 från hans. Din släkt är inte din "prestation" - och inte hans heller. Man har helt enkelt den släkt man har, men vännerna och partnern väljer man själv. Man får vara glad om man har någon trevlig släkt, eller kan gifta in sig i en.

Mitt barn är i alla fall min svärmors enda avgudade barnbarn, och det är kanske tur det. Hon är svårt autistisk och jag misstänker att hon skulle haft svårt att riktigt få den platsen om det funnits en massa andra supergosiga barnbarn.

• Anonym (F..)

Varken min man eller jag har någon stor släkt. När vi gifte oss bjöd vi de vi kunde skramla ihop och det blev 8 personer. Nog ingen som tyckte det var så speciellt att komma men de var där så det blev ändå en liten tillställning. Vid vårt barns dop hade vi tre gäster och kunde inte ge barnet en fadder för det fanns ingen att fråga. Hade verkligen önskar en släkt. 

• Anonym (Litet)
    Anonym (otacksam jävel) skrev 2023-08-08 18:06:09 följande:
    Ja, det är ju så jag försöker tänka också. Det är toppen att han har en stor familj och att de välkomnat våra barn med öppna armar.

För mig är giftermål inget viktigt på så sätt. Varken mina föräldrar eller många av mina få vänners föräldrar gifte sig. För min sambo och hans släkt är det mer av en grej och de förväntar sig nog att vi gifter oss någon gång, och att det då blir något stort. De få gångerna jag och sambon har pratat om det så har jag flaggat för att jag har några krav, vilket han inte har invänt emot. Inte för stort, höst/vinterbröllop, barn välkomna, ffa.
    Jag var i liknande situation. Min frus släkt förväntade sig ett storslaget bröllop. Hennes bror hade ett enormt bröllop med hundratals gäster.Jag har mycket få släktingar dessutom. Föräldrar, två bröder och en farbror. Ingen kontakt med släkten på mammas sida.

Vi gifte oss borgerligt i tysthet. Meddelade hennes och mina föräldrar det några dagar innan. Inga gäster på bröllopet, två vänner som vittnen. Liten privat middag med hennes föräldrar först och sedan med mina föräldrar. Anledningen till två middagar var att mina föräldrar bor långt bort. 

Vi har inte hört något surt om det så om de var missnöjda så har de hållit tyst om det. Gör som ni vill. Bryr er inte om vad andra tycker. Om ni gifter er är det ert bröllop - inte släktens.
Svar på tråden Det känns så ojämnt att han har stor familj/släkt och jag har liten/ingen