Det känns så ojämnt att han har stor familj/släkt och jag har liten/ingen
Jag och min sambo har väldigt olika bakgrund och släktband. Inte så att vi kommer från olika länder och har radikalt olika kulturer men ändå så det känns konstigt ibland. Det är som att han kommer från en Astrid Lindgren-idyll med tusen släktingar i olika led och jag kommer från asfaltsdjungeln och vet inte ens vad mina farföräldrar hette. Inte farmor i alla fall, farfar vet jag för jag ägnade ungefär 40 sekunder åt att släktforska i gymnasiet.
Det mesta av det här är förstås mina hjärnspöken men det känns som att jag, ensam, måste tävla med hela hans släkt på olika sätt. Vi har två barn, som överöses av presenter och upplevelser från hans släkt. När de fyller år eller är jul och även påsk så är det presenter, kort och pengar från både farmor och farfar och pappas syskon och kusiner och farmor och farfars syskon och... Och vid ledigheter ska barnen självklart åka till farmor och farfar och turnera halva häradet till olika släktingar. När någon i hans släkt kommer hit så ska det fikas och upplevas och roas och handlas. Jag borde vara glad och tacksam och på ett plan är jag det. På ett annat plan känner jag mig så jävla otillräckligt och olycklig att barnen inte kan få samma sak av mig och min släkt.
Nu pratas det också om giftermål mellan mig och sambon. Inget vi tagit upp men barnens farmor och systrar har. Sambon bara slätar över och byter samtalsämne men som sagt, min hjärnspöken då. De vill så klart ha ett stort bröllop för oss med hela släkten och... Jag har ingen att bjuda. Några vänner, men inte många. Inte ens 10 stycken. Och 0 släktingar.
Äh, vet inte vad jag vill med tråden, utöver att få ur mig dessa känslor. Jag ska agå och handla fisk till middagen, ursäkta mig.