• S0lstråle

Hur funkar det med A-kassa efter examen?

Ja, hur funkar det?

Efter att man plockat ut sin examen och ska ut och söka jobb... så har jag hört att det finns någon regel med 90 dagar innan man får ersättning! Detta om man inte är med i A-kassa, och där får man ju enbart gå med om man har ett jobb som beräknas fortsätta si och så länge (inte sommarjobb alltså). Så med andra ord så får man stå utan pengar alls i 90 dagar?!?! Stämmer detta!?! Hjälp!

Hur var det för er?

• Svar på tråden Hur funkar det med A-kassa efter examen?
  • Konvaljen

Alltså om du inte har jobbat så kan du heller inte få ut någon a-kassa. Finns något som heter alfa-kassa, tror de har ett visst antal straffdagar. Annars är det väl soc som gäller... Helt sjukt är vad det är!

• S0lstråle

Det är helt galet! Borde finnas någon regel för studenter, som gör att man inte behöver söka socialbidrag för att klara sig efter avslutad examen. Hur många får jobb från dag ett av alla som studerar? :-P

• LillFanny

Kan bekräfta att det är 90 dagars karens om man inte jobbat innnan och har a kassa. Efter de 90 dagarna är man berättigad till alfa kassa, tror att det ligger på ca 320 kr /dag före skatt. Sjukt att det inte lönar sig mer att studera, de flesta har ju en arbetslös period efter studier...och inte direkt någon buffert att ta av. Man måste dessutom vara inskriven på af från den dagen man blir arbetslös...

• S0lstråle

Helt galet ... det här måste ju drabba hur många som helst! Hur överlever man?!

• Alfonsina

Jag skulle rekommendera att du söker sommarjobb eller annat jobb som kanske inte har med din examen att göra, sen söker du "riktiga" jobb under tiden du arbetar. Min sambo kommer att ta examen till våren och är i samma sits som du. Men han är beredd att ta vad som helst under en period om han inte hittar något annat.

Svar på tråden Hur funkar det med A-kassa efter examen?