• Anonym (Tjockis)

Viktuppgång trots kaloriunderskott

Började med att äta mindre för någon månad sedan och ska ha min vägning imorgon. Har dock tjuvkikat några gånger och sett att jag ökar i vikt. Handlar om ca 2 - 3 kg. Väger och noterar en gång per månad. 

Väger all mat och scannar varje förpackning så att kaloriberäkningen blir rätt. Tränar 3 gånger per vecka. (Cardio)
    Äter i genomsnitt 1200 kalorier varje dag och mitt BMRvärde är cirka 1800 kalorier per dag. 

Funderar på vad viktuppgången kan bero på? 

Det är inte mens. Det är inte fel i kaloriberäkningar. Jag äter inte saker som jag inte räknat på. 

Jag har dock börjat med järntabletter. Kan det påverka vikten? Några idéer?

• Svar på tråden Viktuppgång trots kaloriunderskott
  • Anonym (Hin håle)

Antingen väger maten eller dig själv fel, förbrukar ändå färre kalorier än du trycker i dig eller så kan du lida av npgon sällsynt sjukdom. 

• Anonym (Tjockis)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-08-09 13:45:39 följande:

Antingen väger maten eller dig själv fel, förbrukar ändå färre kalorier än du trycker i dig eller så kan du lida av npgon sällsynt sjukdom. 

Har tittat på det också. Jag gör det här tillsammans med min partner och där ser allt bra ut. Hon har tappat ca 4 kilo ungefär. Vi började samtidigt och tränar tillsammans. 

Får prova byta batteri i vågen innan vägningen imorgon. 

Vilka sjukdomar orsakar viktuppgång trots att man äter färre kalorier? 

• Anonym (Tungviktaren)

Eftersom allas kroppar är helt olika får man leta efter den trigger som ens egna kropp lyssnar på.

Var en gång med på överlevnadskurs och jag var den enda deltagaren som gick upp ett par kilo 😂

Det som fungerar för mig är kaloriunderskott  (drastiskt) 2 veckor och sen gå upp från den extremt låga (600-800 kcal/dag) till vad jag ska ha - 500 kcal. Dock räcker inte detta utan min trigger är att äta under 8 timmar och fasta resten, då bränner min kropp lagrad energi. Försöker jag svälta kroppen går jag direkt upp vid minsta extrakalori.

Vad mer som kan hända är att om du äter mycket kolhydrater så binder de vätska som då också väger. För att se vad det beror på kan man göra en kroppsanalys, då ser man vad som sker och vart vikten kommer från.

• Anonym (Kaloriunderskott?)

Ja, lite märkligt om du gått upp 3 kg på en månad givet det du skriver. Jag kommer utgå att du har sådan koll på din mat som du skriver och då finns det några övriga möjligheter. 

Du har bundit en massa vätska i kroppen av någon anledning.

Du har en sjukdom som påverkar ämnesomsättningen (sköldkörtel). 

Din övriga vardagsaktivitet har minskat drastiskt sedan du började äta 1200 kalorier, vilket gör att dina tre träningspass i veckan inte kan kompensera ditt minskade kaloribehov. 

Andra saker som kan påverka är kortisolnivåer (hur stressad är du?) och sömn. 

• Anonym (Tjockis)
    Anonym (Tungviktaren) skrev 2023-08-09 13:53:16 följande:

Eftersom allas kroppar är helt olika får man leta efter den trigger som ens egna kropp lyssnar på.

Var en gång med på överlevnadskurs och jag var den enda deltagaren som gick upp ett par kilo 😂

Det som fungerar för mig är kaloriunderskott  (drastiskt) 2 veckor och sen gå upp från den extremt låga (600-800 kcal/dag) till vad jag ska ha - 500 kcal. Dock räcker inte detta utan min trigger är att äta under 8 timmar och fasta resten, då bränner min kropp lagrad energi. Försöker jag svälta kroppen går jag direkt upp vid minsta extrakalori.

Vad mer som kan hända är att om du äter mycket kolhydrater så binder de vätska som då också väger. För att se vad det beror på kan man göra en kroppsanalys, då ser man vad som sker och vart vikten kommer från.

Intressant! Jag kan inte äta mindre. Jag orkar inte med jobbet annars och jag mår dåligt om jag minskar på kolhydrater. Men jag kollade i appen nu och jag ser att min dag består oftast av 40-45 % kolhydrater, 30-35 % protein och så fett. 

Får kolla med partnern sedan och jämföra litegrann. Kan man motverka vätskebindningen genom att dricka extra mycket vatten, tro? 

• Anonym (M)

Strunta i cardio. Börja styrketräna istället. Större muskler = förbrukar mer kalorier. Se eventuellt cardio som ett sätt att hålla igång flåset främst, och för det kardiovaskulära systemets hälsa. Men tänk på träning som någonting som skall stärka hela kroppen, och ge dig starkare muskler. Cardio är ett uselt hjälpmedel till att gå ner i vikt. 

Järntillskottet borde inte påverka din vikt. Men fundera på om någonting kan vara på gång i kroppen som gör att du binder in vätska. Hur har du liksom mått i övrigt? 

• Anonym (fakta)
    Anonym (Tjockis) skrev 2023-08-09 13:38:42 följande:
    Viktuppgång trots kaloriunderskott

Började med att äta mindre för någon månad sedan och ska ha min vägning imorgon. Har dock tjuvkikat några gånger och sett att jag ökar i vikt. Handlar om ca 2 - 3 kg. Väger och noterar en gång per månad. 

Väger all mat och scannar varje förpackning så att kaloriberäkningen blir rätt. Tränar 3 gånger per vecka. (Cardio)
    Äter i genomsnitt 1200 kalorier varje dag och mitt BMRvärde är cirka 1800 kalorier per dag. 

Funderar på vad viktuppgången kan bero på? 

Det är inte mens. Det är inte fel i kaloriberäkningar. Jag äter inte saker som jag inte räknat på. 

Jag har dock börjat med järntabletter. Kan det påverka vikten? Några idéer?

1. Hur länge har du hållit på? Viktnedgång kan visa sig först efter flera veckor.
    2. Man ska väga sig vid samma tid varje gång. På morgonen väger jag ofta 2-3 kg mindre än på kvällen. 
    3. Muskler väger mer än fett.
    4. Det viktiga är att du blivit mer medveten om vad du äter och att du rör dig mer. Vad som står på vågen är mindre viktigt, det handlar om hur du känner dig.

PS. (Givet att du är kvinna: vikt fluktuerar under menscykeln, men du nämnde det som att du kanske inte har mens längre.)
  • Anonym (fakta)

Bli inte arg nu, men jag gissar på att du väger maten fel, alternativt att din kropp tar längre tid på sig.

Till tungviktaren: jag var just och fjällvandrade och gick i snitt 1,5 mil om dagen. Kom hem 1,5 kg tyngre! 

• Anonym (fakta)

Föreslår också styrketräning

• Anonym (Gravid)

Jag tror på det där med att äta lite under vissa timmar på dygnet och fasta resten av tiden och följa den rytmen. När jag var gravid, i början, åt jag ca 500 kalorier/dag och åt under 12 timmar av dygnet, 06-18. Eftersom jag inte fick i mig mer än så helt enkelt. Jag var sjukt illamående. Varje vecka såg jag att jag tappade drygt 1kg. Men jag hade ju ett litet embryo i mig som behövde energi också. Efter två månader försvann illamåendet och jag kunde äta normalt igen. Då hade jag tappat drygt 5 kg. Jag tränade inte, gick korta promenader och yoga. 

Men varför inte kontakta läkare och förklara allt som här och fråga varför du inte går ner? Kanske kroppen sväller först och du börjar gå ner senare?

Svar på tråden Viktuppgång trots kaloriunderskott