• Anonym (Ip-kollen)

Är ip-adresser personliga till ens hus?

Hej
    Detta med ip-adresser. Kan man se exakt vem som skickat mail genom ip-adresser? Ändras ip om man mailar iväg något från annan plats eller är det kopplat till dator/mobil?

Är de exakta till ens hus eller mwr mot wtt område?

Jag misstänker att mitt ex skickat meddelanden från en hotmail som han försöker dölja sitt riktiga jag bakom. Dock lyckas jag inte spåra någon adress, vet någon om det ens går att hitta privatpersoner genom ip?

Mvh

• Svar på tråden Är ip-adresser personliga till ens hus?
  • RaYzLeR

IP-adresser är dynamiska och ändras lite då och då, men det går att se vilket datum/klockslag en viss person har haft en IP-adress, så det går att spåra.

• Anonym (nja)

Det går, men typ bara för polisen. Spårar jag min egna ip-adress får jag upp en server några mil härifrån. Ska jag spåra noggrannare än så stöter jag på patrull.

Och som Rayzler skrev, de flesta har dynamisk ip-adress.

• Anonym (Jessica)

Ja det går att spåra IP-adresser, dock tveksam om man kan det själv 

• Anonym (Ip-kollen)
    RaYzLeR skrev 2023-08-09 18:08:03 följande:

IP-adresser är dynamiska och ändras lite då och då, men det går att se vilket datum/klockslag en viss person har haft en IP-adress, så det går att spåra.

Tack för svar.
    Finns ip-adressen kvar om mailkontot stängs?

Dvs de mail jag har fått, om kontot från de mailen tas bort, kommer ip-adressen ändå att gå att spåra?

• Anonym (Ip-kollen)
    Anonym (nja) skrev 2023-08-09 18:16:16 följande:

Det går, men typ bara för polisen. Spårar jag min egna ip-adress får jag upp en server några mil härifrån. Ska jag spåra noggrannare än så stöter jag på patrull.

Och som Rayzler skrev, de flesta har dynamisk ip-adress.

Ja precis det verkar jättesvårt. Jag spårade min egen men kom absolut inte fram till mitt område ens.

Det kanske är svårt att spåra exakt hus?
  • Anonym (b)
    Anonym (Ip-kollen) skrev 2023-08-09 18:23:25 följande:
    Ja precis det verkar jättesvårt. Jag spårade min egen men kom absolut inte fram till mitt område ens.

Det kanske är svårt att spåra exakt hus?

Det är inte meningen att det ska vara lätt att spåra.

Du kommer inte att få svar via ip om det var ditt ex om denne nu inte skickat så grova saker att polisen skulle behöva ta itu med det

• Anonym (Stork på burk)
    Anonym (Ip-kollen) skrev 2023-08-09 18:20:09 följande:

Tack för svar.

Dvs de mail jag har fått, om kontot från de mailen tas bort, kommer ip-adressen ändå att gå att spåra?

Alltså, IP-adress och mailkonto har inget med varandra att göra. En IP-adress är ett unikt nummer på Internet för att signalen ska veta var den ska. Sen vad för information som den bär är något helt annat.

Det finns alltid en teoretisk chans att spåra en IP-adress via mail men det är ganska omständligt och inget man gör som privatperson.
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Ip-kollen) skrev 2023-08-09 18:20:09 följande:

Tack för svar.

IP-adressen har ingenting med mail att göra utan har att göra med datorn eller den enhet som man använder internet på. 
  • Anonym (VPN)

Om man använder VPN, vilket är supervanligt, så kan du få en IP-adress från andra sidan jorden, så jag tror inte att du som privatperson kan spåra en IP-adress.

• Anonym (Melker)

Det finns många svar på dina frågor. Flera svar har kommit som ger olika aspekter på din fråga, men det är många saker att hålla i huvet. Som nån nämnde går det att ta till många knep för att i princip göra det omöjligt att spåra var mailet kom ifrån. Dessa i kombo är en god bit på vägen...
    VPN, onion routing, skicka in till oskyddad mailserver samt säkerställ att ingen info läcker.

I vanliga fall kan det vara svårt att spåra. Om du ska spåra spam kan det gå att komma en bit på vägen. Spec om spammaren inte är noggrann. Jag lyckades själv i headern identifiera information som drog ner brallorna på avsändaren, en VD som i egen hög person satt och skickade ut spammail via oskyddade mail servrar. Dock missade personen att slå av ident-tjänsten, varpå hans datornamn dök upp. Detta var även hans förnamn, ett lite halvovanligt...

Om du ska söka via DHCP loggen så behöver du ha en polisanmälan är jag rätt säker på. 

• Anonym (Spåra)

Det kan man inte göra men man kan se vart enheten befinner sig.
    Jag tror inte att en privatperson kan spåra ägaren till IP-adressen 

• Små lätta moln
    RaYzLeR skrev 2023-08-09 18:08:03 följande:

Det beror på om du har dynamisk eller statisk IP. De flesta brukar ha dynamisk IP men om routern hålls igång under låg tid så kan IP-adressen ändå vara samma. Det har dock i sig inget med e-posten att göra. 
  • Små lätta moln

Det går att spåra e-post men det kräver kunskap och/eller speciell programvara. 

De sätt man kan testa är faktiskt dels genom att spåra IP-adressen i brevhuvudet eftersom e-postprotokollet SMTP alltid innehåller avsändarens IP. Men som någon nämnde så förutsätter det att avsändaren inte har maskerat sin IP.  Vad som också kan fungera är så kallade reverse email lookup tools. Dessa verktyg söker efter e-postadressen på nätet och hittar alla ställen där den tidigare använts. På så sätt kan man många gånger spåra vem avsändaren är.

• Anonym (nej)
    Anonym (Ip-kollen) skrev 2023-08-09 18:04:02 följande:
    Är ip-adresser personliga till ens hus?

Hej
    Detta med ip-adresser. Kan man se exakt vem som skickat mail genom ip-adresser? Ändras ip om man mailar iväg något från annan plats eller är det kopplat till dator/mobil?

Är de exakta till ens hus eller mwr mot wtt område?

Jag misstänker att mitt ex skickat meddelanden från en hotmail som han försöker dölja sitt riktiga jag bakom. Dock lyckas jag inte spåra någon adress, vet någon om det ens går att hitta privatpersoner genom ip?

Mvh

Nej, de allra flesta internetleverantörer använder dynamiska ipadresser (DHCP) dvs den förändras. 

Dessutom har de allra flesta hushåll en wifi router, en dosa med antenner som man stoppar internetkabeln i. Den kommer i sin tur dela ut andra adresser till alla som kopplar upp sig till den men ha en enda adress utåt mot internet som den hämtar från leverantören (NAT) och de interna adresserna som routern delar ut syns inte utåt på internet, det enda man ser är den externa adressen som den hämtade från leverantören. Dvs du kan ha 254 grejer anslutna till din router via kabel eller wifi, telefon, tv, padda, PC, etc och alla kommer ha egna adresser internt i ditt hem. Men utåt sett kommer alla ha en enda adress, dvs den routern fick från leverantören.

Så om om någon vill spåra dig på internet så kan de se din externa ipadress som din router fick från din leverantör, men det enda det kommer säga dem är att det är en ipadress från en viss leverantör, tex telia, tele2, etc... för att sen koppla det till ett specifikt hushåll behöver de begära ut loggar från din leverantör som säger att just den adressen blev tilldelat till just den routern just den tiden, kom ihåg att adresserna som hämtas från leverantörer är dynamiska och förändras, så samma adress du hade förra veckan kan någon annan ha fått idag.  Och leverantörer släpper inte ut sina loggar till vem som helst, det är är något de gör om polisen eller FRA begär ut dem.

Och att sen koppla det till en specifik person i hushållet är då ännu svårare eftersom man ser ju bara att mailet kom från det hushållet men inte från vilken apparat i hushållet.

Så nej, att försöka koppla en ipadress till ett mail är nog ganska svårt. Iaf en tid senare, det ska väl i så fall ske med en gång och man kan jämföra routerns externa adress med ipadressen mailet kom från.

Svar på tråden Är ip-adresser personliga till ens hus?