Anonym (Ip-kollen) skrev 2023-08-09 18:04:02 följande:
Är ip-adresser personliga till ens hus?
Hej
Detta med ip-adresser. Kan man se exakt vem som skickat mail genom ip-adresser? Ändras ip om man mailar iväg något från annan plats eller är det kopplat till dator/mobil?
Är de exakta till ens hus eller mwr mot wtt område?
Jag misstänker att mitt ex skickat meddelanden från en hotmail som han försöker dölja sitt riktiga jag bakom. Dock lyckas jag inte spåra någon adress, vet någon om det ens går att hitta privatpersoner genom ip?
Mvh
Nej, de allra flesta internetleverantörer använder dynamiska ipadresser (DHCP) dvs den förändras.
Dessutom har de allra flesta hushåll en wifi router, en dosa med antenner som man stoppar internetkabeln i. Den kommer i sin tur dela ut andra adresser till alla som kopplar upp sig till den men ha en enda adress utåt mot internet som den hämtar från leverantören (NAT) och de interna adresserna som routern delar ut syns inte utåt på internet, det enda man ser är den externa adressen som den hämtade från leverantören. Dvs du kan ha 254 grejer anslutna till din router via kabel eller wifi, telefon, tv, padda, PC, etc och alla kommer ha egna adresser internt i ditt hem. Men utåt sett kommer alla ha en enda adress, dvs den routern fick från leverantören.
Så om om någon vill spåra dig på internet så kan de se din externa ipadress som din router fick från din leverantör, men det enda det kommer säga dem är att det är en ipadress från en viss leverantör, tex telia, tele2, etc... för att sen koppla det till ett specifikt hushåll behöver de begära ut loggar från din leverantör som säger att just den adressen blev tilldelat till just den routern just den tiden, kom ihåg att adresserna som hämtas från leverantörer är dynamiska och förändras, så samma adress du hade förra veckan kan någon annan ha fått idag. Och leverantörer släpper inte ut sina loggar till vem som helst, det är är något de gör om polisen eller FRA begär ut dem.
Och att sen koppla det till en specifik person i hushållet är då ännu svårare eftersom man ser ju bara att mailet kom från det hushållet men inte från vilken apparat i hushållet.
Så nej, att försöka koppla en ipadress till ett mail är nog ganska svårt. Iaf en tid senare, det ska väl i så fall ske med en gång och man kan jämföra routerns externa adress med ipadressen mailet kom från.