• Anonym (ögat)

Ögonvitan - inte lika vitt under ögonlock och i vrån?

Jag har uppmärksammat att mina ögonglober, alltså vitan - bakom ögonlocken inte alls är så vita. Om man tittar på mina ögonvitor så ser de jättefina och vita ut, men om jag tittar åt höger eller vänster eller drar upp ögonlocken upp och ner så är det mycket dassigare färg där i vrårna, det går liksom mot gult. Det är liksom den delen som inte syns om man tittar rakt fram om ni förstår vad jag menar.

Är detta normalt i ögon? har aldrig tänkt på det förut. Tittade nyss på min systers ögon och hon har inte alls de här gula färgerna under locken.

Är inte sjuk och det vore gulsot skulle väl hela ögat vara gult även det i fram och inte bara i vrån och bakom locken när man lyfter upp och tittare ner och upp? 

• Svar på tråden Ögonvitan - inte lika vitt under ögonlock och i vrån?
  • Anonym (ögat)

Är det vanligt att få grumlig ögonvita när man blir äldre? 

• Anonym (ögat)

Ingen som uppmärksammat nåt liknande? Är era ögonvitor helt vita överallt?

• Anonym (Bob)

Sluta noja. Vem fan står och glor i spegeln och kollar om ögonvitorna är jämnt vita?

• Anonym (Ja)

Minns inte vart jag läste det men ja det är normalt och vanligare ju äldre man blir. Jag är snart 45 och har så.

• Hjelm

Du trollar alltså inte...

Om ögonvitorna har fått en helt annan nyans än tidigare kan det nog vara tecken på sjukdom, näringsbrist eller liknande.

Men att det inte är helt samma nyans i ögonvrån som mitt på globen är nog helt i sin ordning.

• Anonym (ögat)
    Anonym (Bob) skrev 2023-08-09 23:24:11 följande:

Sluta noja. Vem fan står och glor i spegeln och kollar om ögonvitorna är jämnt vita?

Tyvärr jag, men jag är också nojig som du skriver tyvärr.
  • Anonym (ögat)
    RaYzLeR skrev 2023-08-09 23:53:45 följande:

Gula ögonvitor får man av gulsot/hepatit.

Jo precis, men då borde väl hela ögat vara gult? Alltså inte bara i vrån och bakom locken? 
    Rakt framifrån är ögat väldigt vitt i färgen, ingen gul nyans synlig, utan endast om jag tittar skarpt uppåt/nedåt/utåt så den sidan som inte är synlig så ofta kommer fram.
  • Anonym (ögat)
    Hjelm skrev 2023-08-10 00:38:04 följande:

Du trollar alltså inte...

Om ögonvitorna har fått en helt annan nyans än tidigare kan det nog vara tecken på sjukdom, näringsbrist eller liknande.

Men att det inte är helt samma nyans i ögonvrån som mitt på globen är nog helt i sin ordning.

Jag vet faktiskt inte om de fått en helt annan nyans, jag har nog inte förr granskat mina ögon lika mycket som nu. Det är ju som sagt inte synligt om jag inte tittar skarpt uppåt/nedåt/utåt, det är där under det ser gulakig ut, inte annars. 

Jag äter ju väldigt dåligt, kan man få gula ögon av näringsbrist? 
  • Anonym (ögat)
    Anonym (Ja) skrev 2023-08-09 23:45:23 följande:

Minns inte vart jag läste det men ja det är normalt och vanligare ju äldre man blir. Jag är snart 45 och har så.

Tack för svar.
    Jag är bara 17 men har sett på äldre att deras ögon är ganska gula så därför frågade jag.
  • McIris
    Anonym (ögat) skrev 2023-08-10 01:35:04 följande:
    Tack för svar.
    Jag är bara 17 men har sett på äldre att deras ögon är ganska gula så därför frågade jag.
    Jag tänker att du har hälsoångest och behöver ta hand om det. Det är jobbigt att gå runt och oroa sig för onödiga saker som både är orimliga och bara hjärnspöken. Och du vet det men lider av ångest som får dig att tro annat. Ta hand om dig. Visst kan alla bli sjuka men du har inte Hepatit. 
  • Anonym (ögat)
    McIris skrev 2023-08-11 00:18:34 följande:
    Jag tänker att du har hälsoångest och behöver ta hand om det. Det är jobbigt att gå runt och oroa sig för onödiga saker som både är orimliga och bara hjärnspöken. Och du vet det men lider av ångest som får dig att tro annat. Ta hand om dig. Visst kan alla bli sjuka men du har inte Hepatit. 
    Ja du tänker helt rätt jag har rejäl hälsoångest tror jag. Nu har jag suttit och läst och undrar om jag kanske fått gulsot eller hepatit. Fanns en annan tråd här om det där någon blivit skadad hos frisören och det tror jag hänt mig också för några år sen att jag började blöda av någon maskin som rispade mig i nacken. Så nu sitter jag och tänker på om det kan ha smittats något och därför att mina ögon inte är helt vita i vråna. 
    Tänker också på att vi var i Thailand när vi var små och jag fick uppsöka läkare pga feber och de tog blodprov på mig då, tänker på om jag kanske fått något från vården där då de stack mig i armen. Jag var liten då så minns inte mer hur det såg ut eller så.

Men de riskerna kanske är väldigt överdrivna? Jag tänker väldigt mycket. Kanske hänger jag inte med i hur jag förändras med åren i utseendet.
  • McIris
    Anonym (ögat) skrev 2023-08-11 01:52:32 följande:
    Ja du tänker helt rätt jag har rejäl hälsoångest tror jag. Nu har jag suttit och läst och undrar om jag kanske fått gulsot eller hepatit. Fanns en annan tråd här om det där någon blivit skadad hos frisören och det tror jag hänt mig också för några år sen att jag började blöda av någon maskin som rispade mig i nacken. Så nu sitter jag och tänker på om det kan ha smittats något och därför att mina ögon inte är helt vita i vråna. 
    Tänker också på att vi var i Thailand när vi var små och jag fick uppsöka läkare pga feber och de tog blodprov på mig då, tänker på om jag kanske fått något från vården där då de stack mig i armen. Jag var liten då så minns inte mer hur det såg ut eller så.

Men de riskerna kanske är väldigt överdrivna? Jag tänker väldigt mycket. Kanske hänger jag inte med i hur jag förändras med åren i utseendet.
    Får du hjälp för din ångest? Om inte, gör det! Du är ung och kan få bukt med din oro. Antingen går du till kuratorn på skolan eller skolsköterska. Säg att du vill ha hjälp att komma till psykolog. Du kan även själv hå till vårdcentralen. Vet dina föräldrar hur du mår?
Svar på tråden Ögonvitan - inte lika vitt under ögonlock och i vrån?