• Tingan

Kostnad för barn första året?

Vad kostar det med barn i månaden de första året? och då funderar jag främst på de första 6 månaderna då man ammar?
    vad är det som kostar? HUr mycket blöjor går det ca i veckan och hur mycket ca kostar dessa i månaden? HUr mycket behöver man ca lägga på kläder?

• Svar på tråden Kostnad för barn första året?
  • Tingan

behöver hjälp med detta snabbt då jag funderar på hur jag ska göra med min föräldrarpeng som jag ska skicka in papper på. Vilka månder går det mest de första eller senare under året?

• Carisma95

Det är som att fråga "vad kostar en bil"...

Det är oerhört individuellt! Beror på hur fort de växer ur kläderna, hur många plagg man har/kan få/ärva, hur ofta man behöver byta blöja/vilka blöjsort man köper, hur mycket man behöver köpa när det gäller säng, barnvagn m.m.

Som sagt, väldigt svårt att säga.

• Aros

Rent generellt blir det dyrare ju äldre dem blir. Kläderna blir dyrare, leksakerna blir dyrare, maten mycket dyrare (speciellt såklart om man har ammat) osv. Sen är det ju upp till var och en hur ekonomisk man är. Stora inköp som vagn t ex kan man ju köpa innan barnet kommer för att sprida ut kostnaden, även en del kläder osv. Kan man få kläder, säng, leksaker begamlat av någon vän? Blöjor kan man köpa på sig en hel del packet när det är rea eller rabattkuponger osv. Men ska du lägga upp fp så är det nog bättre om du har mer pengar senare på året.

Aros - stolt mamma till ♥ Agaton ♥
  • Tingan

jo jag vet att det kan skilja sig enormt men om man bara får ett litet hum om kostnaden så vore det lättare så jag kan planera min FP. Jaq menar de vanliga återkommande kostnaderna per månad och inte sånt som kan komma som extra tex säng osv.
    vad kostar liksom, jag kan ju bara komma på blöjor och kläder, för jag har ingen koll....

• vivianne

Har du basutrustning med vagn, säng, bilstol o.s.v. ska det ju inte göras några dyrare engångsinköp första året.

Hos oss går det åt ca 3 paket blöjor per månad (det går åt fler blöjor i början för då bajsas det ofta men då är det fler blöjor i paketen så det jämnar ut sig). 100-120 kr/paket. Något paket tvättlappar på det...

Kläder ca 500:-/månad men det kan ju bli avsevärt billigare om man köper begagnat/ärver/lånar eller avsevärt dyrare om man gillar att shoppa.

Amningsbh och toppar kostar en del första månaderna, sedan har man ju det.

Minifom 100 kr/månad om barnet får magknip.

Jag tyckte det var som dyrast i början med alla engångsköp. Sedan kom en topp runt sex månader med ny bilstol, matstol och dyr burkmat. Nu runt året äts det vår mat så det är jättebilligt och det är inga större inköp på gång så nu har vi en dal igen.

• pattisza

Blöjor, våtservetter, tvättlappar, haklappar, kräklappa, kläder, amningsinlägg, salva.
    Sedan är det omöjligt att säga hur mycket man behöver. Kräkbebis behöver mycket mer kläder, bajsbebis behöver fler blöjor.
    Beror på vilka blöjor man köper och var. Man får nästan vänta på bebben och göra kalkyl för de sista 5 månaderna då.
    Man jag förstår att du undrar.

• zazla

HÄr köper vi blöjor för ca 250 kr/ månad. Det går väl åt i genomsnitt 6 blöjor om dagen. KLäder kanske jag handlar för 3-400 kr i månaden, tvättlappar 25 kr i månaden, våtservetter använder jag bara när jag inte är hemma så det blir kanske ett paket i månaden det med 35 kr till då. Sedan tvättar man ju lite oftare också så det blir ju mer tvättmedel som går åt. Men jag sklle tippa på mellan 600 och 1000 kronor i månaden. Min dotter är snart 4 månader och jag helammar.

• Knyttet och K

Man behöver faktiskt inte så himla mycket den första tiden.

Kläder får man ofta en hel del, kedjorna har billiga baskläder och handlar man begagnat blir det ännu billigare.
    Tvättlappar kan man använda i tyg. Antingen köpa färdiga, köpa en bit flanell och sy själv eller klippa av gamla t-shirts (de är våra bästa)
    Vi använder tygblöjor och då blir ju det också en engångskostnad. Annars skulle vi nog göra av med blöjor för mellan 500-300:- månad. Den första tiden bytte vi typ 15-20 blöjor/dag (skulle nog ha varit 10-15 om vi haft engångs).

• zazla

Ja det är sant, i början bytte vi också betydligt mer...Det kunde nog bli upp mot 15 blöjor om dagen den första månaden tills man fattade att det inte alls behövdes

• Tant Green

Så länge du helammar borde barnbidraget räcka till blöjor och kläder och andra löpande utgifter.

• missteddy

pontus är nu en månad i hitils har vi bara köpt blöjor och lite kläder byter ca 4 blöjor om dagen och köpt ett paket ersättning (om det skulle behövas) och nappflaska till den så första månaden kostar barn inte så mycket.

• Knyttet och K

Snyggt skrivet - mellan 500-300:- Tvärtom, givetvis

missteddy - Kör ni EC?

Svar på tråden Kostnad för barn första året?