• Anonym (Ensam)

Jag känner mig så ensam - har inga vänner

Jag är 36 år och har ett biologiskt barn som är snart 3 år och så har jag två bonusbarn som är 14 och 18 år. Jag är dessutom gravid med fjärde barnet i familjen. Jag älskar min familj även om vi såklart har det tufft ibland med tonårsproblem och annat. Jag och min sambo har en bra relation även om vi såklart bråkar ibland men jag skulle aldrig vilja byta ut honom. Men han förstår inte riktigt och jag känner att jag inte kan prata med honom om sånt här. Jag har ett jobb som jag älskar med fina kollegor så jag får utlopp för en del där. Vi har också våra yttre familjer som vi umgås med en del. Så jag är inte ensam på det sättet.

Men jag känner mig så fruktansvärt ensam. Jag har inga nära vänner kvar. Jag har en bästa kompis som jag glidit ifrån och jag känner inte att jag vill umgås med henne längre. Jag har en äldre kompis som är runt 55 år som bor i en annan stad långt bort från mig som jag aldrig har träffat. Vi har en bra relation och när vi väl pratar i telefon så kan vi prata i en timme om allt möjligt. Men utöver det har jag inga vänner. Ingen jag kan prata med. Och jag saknar det något så oerhört, längtar efter det. Säkert är det så att jag skrämmer bort folk som jag mot förmodan pratar med och försöker skapa en relation till. Hur som så är det ingen som hör av sig. Skulle ge allt för att någon hörde av sig för att fråga hur jag mår. Spelar egentligen ingen roll men den här personen hade ju gärna fått bo nära mig, gärna haft barn och bonusbarn i samma ålder. Som vet precis hur det kan vara liksom. Har en på jobbet som jag kan prata en del med men än så länge har vi inte fått till att träffas privat och hon bor också i en annan stad. 

Idag har jag suttit och gråtit hela dagen känns det som. Så fruktansvärt ledsen. Undrar också om jag kan vara deprimerad? Har varit det förut och det känns inte riktigt som det men har ibland så här starka känslor där jag vara sitter och gråter. Men ligger inte i sängen hela dagarna (går ju inte med barn) och kan känna glädje och se fram emot saker. Klart att graviditeten också påverkar på sitt sätt men den här problematiken har jag haft i några år nu och det börjar bli tröttsamt.

Har gått till en kurator och pratat emellanåt via BVC och hon är jättebra. Hjälper en del. Men det är ju inte samma sak som en vän. 

När jag blir så här ledsen tänker jag också på hur dålig mamma och bonusmamma jag är. Jag vet väl egentligen att det inte är sant, åtminstone inte allt jag tänker, men jag är väldigt trött även när jag inte är gravid och sitter mest på soffan känns det som. och jag önskar att jag inte var så trött. Så när jag redan mår dåligt och är ledsen så slår jag på mig dubbelt.

Jag har försökt träffa vänner via någon sådan väntråd på instagram men det kändes ändå inte som vi klickade efter att vi träffats några gånger. Det blir ju lite dömande att varför är man med i sån tråd, varför kan personen inte få vänner? Som att det skulle vara något fel på dem om ni förstår hur jag menar. Alltså att jag tänker så, att det finns en anledning till att de inte har några vänner. Men det finns väl en anledning till varför jag inte har några vänner också i så fall... Och det är ju så det känns, som det har känts hela mitt liv, som att jag är utanför och att det är något fel på mig. Och den känslan förstärks ju bara mer och mer desto längre åren går. Ett under att jag skaffat familj känns det som.

Vet att en del umgås mycket med sina döttrar till exempel men för mig känns det som ett misslyckande om jag skulle bli "en sån". Som att min dotter inte kommer vilja hänga med mig och jag bara tränger mig på. 

Blev ju väldigt långt detta. Finns det någon där ute som är i liknande sits eller är det bara jag??

• Svar på tråden Jag känner mig så ensam - har inga vänner
  • Anonym (My)

Hej, du är inte ensam jag känner igen mig så mycket! Jag bor inte i min uppväxtsstad och har inte min familj eller gamla vänner runt mig. Min sambo kommer inte från sverige och hans familj bor inte här. Jag har några kompisar jag träffar då och då, men saknar verkligen flera vänner och djup vänskap. Har ett otillfredställt behov av att prata! Fick barn i våras och har 4 bonusbarn, är 33 år gammal. Det värsta är att man skäms, jag känner att jag "borde" ha fler vänner vid det här laget..

• MammaPolly

Oj vad jag känner igen mig i din känsla!
    Tyvärr...

Själv fick jag mitt första barn ganska tidigt och därmed försvann nästan alla kompisar... Något år senare fick jag svår depression och ångest vilket skrämde iväg de sista...

Jag har en fantastisk man som jag kan dela i princip allt med men känner också den där saknaden av en vän...

Har haft fina kollegor som jag trodde brydde sig men ingen har ens hört av sig sedan jag blev sjukskriven för många månader sen...

Så tråkigt men hur gör man?

Har kvar en hel del psykiska hinder och har även en del kroppsligt som hindrar mig från mycket...

Är 32 och har tre barn mellan 3 och 15 år

• Anonym (Samma här)

Är samma här. 

Jag hade många vänner för några år sen när jag var ensamstående.  Träffade ny partner o gifte mig  o sen förlora jag typ alla  på grund av olika saker .  Nån flytta.    Nån ghosta mig ???  En blev jag sviken av.  

Så har inga vänner kvar att umgås med... väldigt väldigt tråkigt 😦

• Yuppyupp

Har inte heller några vänner. Är 34 år med två biologiska barn. Jag är dock inte direkt rädd för att vara ensam och kan tycka det är skönt att slippa underhålla vänskapsrelationer när man ska bolla vardag med barn, ändå smyger det sig på ibland. Bara vetskapen om att jag är ung och utan några som helst vänner Känns så sorgligt. Hade inte en ens enda tjejkompis på mitt bröllop. Det sved. För ca 10 år sedan hade jag fullt med vänner men ingen är kvar idag och de flesta tog avstånd efter första barnet. 

• Anonym (Tess)

Du är inte ensam om situationen!!

Jag har haft så många härliga vänner genom åren ( är 50+) men så kommer livet emellan, man är på olika stadier i livet, några skaffar barn, någon flyttar och skaffar umgänge på närmre håll, man utvecklas åt olika håll eller man orkar inte vårda sina relationer av olika anledningar.
    Jag levde i limbo i många år då jag var missnöjd med de få relationer jag hade och kände att jag inte längre fick ut så mycket av de relationer jag hade.
    Svårt att få nya kompisar. 

Inga på jobbet som jag klickade med utanför arbetet.
    Men när jag gick barn och gick på öppna förskolan så träffade jag flera nya vänner.
    Kanske det är något? 

Man ska inte skämmas över att man inte har några vänner, så många som är ensamma här i Sverige.
    Inte konstigt att det dyker upp så många platser på nätet där folk söker nya vänner! 

Jag är med i några grupper och har lärt känna några där .
    Gå med i Gofrendly , där kan man söka inom sin stad och ort.
    Stort lycka till och våga!! 

• Anonym (My)

Der värstaför.mig är att det tat så på självkänslan. Att jag känner att det är fel på mig som inte lyckats få det här "sex and the city"- gänget som man gör allt tillsammans med. Tänker i mina deppiga stunder att jag kanske inte duger som vän, inte tillräckligt rolig eller intressant. 

Tess - så sant det du skriver! Så sorgligt att så många är ensamma, jag undrar vad det beror på? Har också hört att det är just unga i 30- års åldern som är ensamma, så sorgligt. Vi borde ju leva high life i denna åldern känns det som!

• Anonym (Ensam)

My: jag förstår din känsla av ensamhet, jag har åtminstone min familj och min sambos familj som bor nära (förutom min pappa då som gick bort i cancer 2021 så det är ju ytterligare en sorg...)

Jag känner också att jag har ett otillfredsställt behov av att prata. Det känns som att ingen vill prata om problem längre för då blir det bara jobbigt, de vill bara prata om roliga saker. Och självklart vill jag dela både glädje och sorg med en vän, men jag vill ju kunna prata om mina problem för någon som lyssnar. Precis som jag vill att den ska kunna prata med mig om sina problem. Men folk är så självupptagna nu för tiden, tänker bara på sig (så säkert även jag). Det är sorgligt...

Men kul iaf med barn! Och fyra bonusbarn - också kul! Men också en utmaning, eller? Jag älskar mina bonusbarn, men det är väldigt svårt ibland, så även med min dotter. Det är jobbigt att ha barn 😅

Skammen ja, det är bland det värsta. Är ju därför man knappt vågar prata om det med någon. Du har ju flyttar till en ny stad så tycker inte det är så konstigt om det är svårare för dig att hitta vänner där. Men jag bor ju kvar i samma stad som jag växte upp i, men jag har ändå inga vänner.

• Anonym (Ensam)

Mamma Polly: Oj vad jag känner igen mig i din känsla!

Tyvärr...
    Själv fick jag mitt första barn ganska tidigt och därmed försvann nästan alla kompisar... Något år senare fick jag svår depression och ångest vilket skrämde iväg de sista...
    Jag har en fantastisk man som jag kan dela i princip allt med men känner också den där saknaden av en vän...
    Har haft fina kollegor som jag trodde brydde sig men ingen har ens hört av sig sedan jag blev sjukskriven för många månader sen...
    Så tråkigt men hur gör man?
    Har kvar en hel del psykiska hinder och har även en del kroppsligt som hindrar mig från mycket...
    Är 32 och har tre barn mellan 3 och 15 år

SVAR:

Ja, känner igen det, mycket ändrades när jag träffade min sambo som redan hade barn och sedan fick egna barn. Vissa kompisar lämnade mig, andra var jag inte längre intresserad av att umgås med eftersom de bara festade.

Just det här med psykisk ohälsa är också svårt. För folk är så rädda för det. Mycket fördomar. Har man inte själv varit där så fattar man inte. Jag led mycket av det förut men gick i terapi som faktiskt fungerade och nu är ångesten praktiskt taget borta. Nu gråter jag för att jag är trött och överväldigad eller sörjer men det är inte samma sak som då när jag kunde ligga i sängen i flera dagar... Tror det är samma med sjukskrivning, de kanske vill höra av sig men vill inte tränga sig på eller vet inte vad de ska säga. Som när min pappa dog var det inte många som hörde av sig. Det gjorde ont i hjärtat.

Jag tänker att alla har vi ju någonting som hindrar oss, som i mitt fall tröttheten. Och det kan ju göra det svårare ibland att hitta någon men det gör det ju inte omöjligt. Alla bär vi ju på något. Men man blir ju ännu mer nedtryckt då när man inte mår bra och sedan att ingen hör av sig och visar att de bryr sig ovanpå det...
  • Anonym (Ensam)

Samma här:

Ja det är väldigt tråkigt att det ska behöva vara så... För det ska det ju egentligen inte 

• Anonym (Ensam)

Har inte heller några vänner. Är 34 år med två biologiska barn. Jag är dock inte direkt rädd för att vara ensam och kan tycka det är skönt att slippa underhålla vänskapsrelationer när man ska bolla vardag med barn, ändå smyger det sig på ibland. Bara vetskapen om att jag är ung och utan några som helst vänner Känns så sorgligt. Hade inte en ens enda tjejkompis på mitt bröllop. Det sved. För ca 10 år sedan hade jag fullt med vänner men ingen är kvar idag och de flesta tog avstånd efter första barnet. 

SVAR yuppyupp (om ni undrar så vet jag inte hur man gör för att svara direkt på ett meddelande utan att kopiera och klistra in det här 😅):

Jag förstår hur du menar för tids- och orkesmässigt brister det ju också för mig. Men jag inbillar mig att med rätt person så kommer jag få energi och även hjälp (vi kommer hjälpa varandra) och då kommer det inte spela någon roll. 

Ja, det känns som ett misslyckande att inte ha några vänner. Den tanken har jag brottats med många gånger...

Åh det där med bröllop 💔 vi har inte gift oss än men en dag kommer vi göra det och ibland har jag känt att jag vill vänta tills jag har några vänner att bjuda, särskilt när jag inte ens har någon som jag kan fråga om att vara brudtärna... Det känns verkligen som ett misslyckande :( vi har pratat om att barnen ska vara bestman/brudnäbbar eller vad det nu blir beroende på hur gamla de hinner bli innan vi gifte oss, men det finns ingen att fråga ens om jag hade velat.

Svar på tråden Jag känner mig så ensam - har inga vänner