• Värdshuset

    Mormor som lägger sig i

    Behöver råd från er andra, så hoppas ni kommer med kloka tankar.

    Jag och min sambo har precis köpt hus som vi flyttat till, varav sambons familj hjälpt till med att flytta kartonger och allt som hör flytten till - vilket jag uppskattar väldigt mycket. Men, nu till dilemmat; sambons mormor lägger sig i allt i vårt nya hem. Hon har senaste veckan varit hos oss i snitt 12 timmar/dygn, vilket jag känner att blir lite väl mycket och för påfrestande. 

    Hon diskar, packar upp allt porslin, organiserar köket, städar badrum, stryker gardiner, bäddar rent sängen osv. Både jag och min sambo är fullt kapabel att göra detta själv, men hon tänker nog bara att hon är snäll (vilket hon iofs är), men som sagt så blir det för mycket. Jag vill själv organisera mitt hem, städa osv. 

    Hur säger man detta på ett vänligt sätt? Hon städar alltså kliniskt och på gränsen till överdrift. 

  • Svar på tråden Mormor som lägger sig i
  • Anonym (Skicka hit henne!)

    Skicka henne till mig skulle behöva en rejäl storstädning från golv till tak! Annars tror jag det bästa är att låta henne hållas, det mesta borde väl vara klart vid det här laget, och sedan omorganisera som du/ni vill ha det. Mormor vill säkert bara vara snäll och hjälpa tillGlad En dag finns hon inte längre...

  • Anonym (korven)
    Värdshuset skrev 2023-08-11 14:54:35 följande:
    Mormor som lägger sig i

    Behöver råd från er andra, så hoppas ni kommer med kloka tankar.

    Jag och min sambo har precis köpt hus som vi flyttat till, varav sambons familj hjälpt till med att flytta kartonger och allt som hör flytten till - vilket jag uppskattar väldigt mycket. Men, nu till dilemmat; sambons mormor lägger sig i allt i vårt nya hem. Hon har senaste veckan varit hos oss i snitt 12 timmar/dygn, vilket jag känner att blir lite väl mycket och för påfrestande. 

    Hon diskar, packar upp allt porslin, organiserar köket, städar badrum, stryker gardiner, bäddar rent sängen osv. Både jag och min sambo är fullt kapabel att göra detta själv, men hon tänker nog bara att hon är snäll (vilket hon iofs är), men som sagt så blir det för mycket. Jag vill själv organisera mitt hem, städa osv. 

    Hur säger man detta på ett vänligt sätt? Hon städar alltså kliniskt och på gränsen till överdrift. 


    "Vi har uppskattat din vänlighet första tiden när vi var nyinflyttade, men nu känner vi att vi vill ordna själva med vårt hemma. Du kan få komma hit på fika när vi är klara om månad."

    "Nej men låt mig..."

    "Nej nu har vi sagt vad vi vill och vi behöver. Vi är som sagt tacksamma för din hjälp förut, men nu vill vi ordna själva! "

    Glad och tydlig ton.

    Helst ska din sambo säga detta. Det är HAN som måste säga ifrån.

    Vad säger han om detta?

    Protesten bör helst komma från honom.
  • Anonym (korven)
    Anonym (Skicka hit henne!) skrev 2023-08-11 15:00:02 följande:

    Skicka henne till mig skulle behöva en rejäl storstädning från golv till tak! Annars tror jag det bästa är att låta henne hållas, det mesta borde väl vara klart vid det här laget, och sedan omorganisera som du/ni vill ha det. Mormor vill säkert bara vara snäll och hjälpa tillGlad En dag finns hon inte längre...


    Nej jag tror inte på att låta henne hållas, utan säga ifrån på ett snyggt och trevligt sätt. Hon är faktiskt gränslös. 
  • Anonym (korven)
    Anonym (Skicka hit henne!) skrev 2023-08-11 15:00:02 följande:

    Skicka henne till mig skulle behöva en rejäl storstädning från golv till tak! Annars tror jag det bästa är att låta henne hållas, det mesta borde väl vara klart vid det här laget, och sedan omorganisera som du/ni vill ha det. Mormor vill säkert bara vara snäll och hjälpa tillGlad En dag finns hon inte längre...


    PS. Med detta sagt får hon gärna stryka mina gardiner! :)
  • Agda90

    Köp en blomma till mormor. Ge den till henne och säg 
    "Tack så hemskt mycket för all din hjälp. Vi uppskattar den jättemycket. Men nu behöver vi ta vid själv och boa in oss i vårt nya hem."
    Ge henne en kram och skicka hem henne. 

  • Anonym (=)
    Agda90 skrev 2023-08-11 15:05:25 följande:

    Köp en blomma till mormor. Ge den till henne och säg 
    "Tack så hemskt mycket för all din hjälp. Vi uppskattar den jättemycket. Men nu behöver vi ta vid själv och boa in oss i vårt nya hem."
    Ge henne en kram och skicka hem henne. 


    Bra förslag
    Ett vänligt tydligt avslut
    Sedan ; släpp ej in henne
  • Anonym (W)

    Tack för tipsen! Tror inte heller på att låta henne hållas, eftersom det börjar vara väldigt påfrestande för (speciellt) mig. Tror även min sambo börjar känna att det blir för mycket, han säger det "mellan raderna"....

    Hon blir för mycket, väldigt högljudd och med ofantligt mycket åsikter om ALLT.

  • Studentpappa

    Nu läste jag nog för snabbt såg jag, sambons mormor?!... Oavsett be sambon skicka hem henne och tacka för hjälpen. 


    Ride it like you stole it
  • Anonym (Nja)
    Anonym (hihi) skrev 2023-08-11 16:17:49 följande:

    fredagstråd, haha 


    Knappast. Ett ex till mig hade också en mormor som la sig i väldigt mycket, så nog finns de. Om vi sedan tittar på föräldrar (främst mammor) så finns knappt en gräns för hur många som lägger sig i för mycket! Har du verkligen missat detta....?
  • Anonym (svärdotra)
    Anonym (hihi) skrev 2023-08-11 16:17:49 följande:

    fredagstråd, haha 


    Varför då, verkligen? Förvånad

    Om vi inte höll svärmor kort hade hon satt andra blommor i vår rabatt när vi kom hem från jobbet...

    Blev till slut nödvändigt att flytta 6 mil för att göra det lite svårare för tanten att lägga sig i allt.
Svar på tråden Mormor som lägger sig i