• Anonym (blod)

Bli blodgivare - finns det nackdelar? Vilka frågor ställs?

Funderar på att bli blodgivare. Anledningen är enbart för att hjälpa. 

Läste att 3 av 100 är blodgivare i Sverige, vilket känns väldigt lite? Det förvånar mig lite då svenskar är ett folk som är engagerade i det mesta som är bra; miljön, hälsan, kosten osv. 

Varför ger så få blod? Finns det några nackdelar med att  lämna blod eller med att ens blod finns med och lagras i något register i 30 år? 

Om man skriver upp sig för att bli blodgivare så görs först blodtester och en intervju. Vilka frågor ställer dem? Någon som vet? Måste man säga om man är singer eller lever i parförhållande t.ex? 

Sparas även första blodtestet i deras register i 30 år eller är det endast när man börjar ge blod? 

Någon som vet lite mer? 

• Svar på tråden Bli blodgivare - finns det nackdelar? Vilka frågor ställs?
  • Hjelm

Tre procent lät väldigt lite! Eller så känner jag ovanligt många blodgivare.

Skulle tro att de flesta bara inte tänker på det. Eller så kanske de har svårt att komma iväg och lämna. Inte alla arbetsgivare som godkänner att man gör det på arbetstid.

Men nej, det finns inga risker med att ge blod. Varken fysiskt eller på andra sätt. Givetvis under förutsättningen att man är fullt frisk och uppfyller kraven för att få ge blod. Och det gör de flesta.

Men man måste t.ex. vänta minst tre månader med att ge blod om man haft en ny sexpartner. Det gör att många i praktiken inte kan ge blod, eftersom många väldigt frekvent har sex med nya människor.

• Hjelm

Fint av dig att du vill bli blodgivare! Jag får tyvärr inte eftersom jag pga kronisk sjukdom alltid har för låga järnnivåer för att dela med mig. Annars hade jag absolut gjort det.

• Anonym (FP)

Det kan också vara att man stressar upp sig på ett ohälsosamt sätt varje gång man ska ge blod. Själv var jag blodgivare i 6 eller 7 år av principskäl innan jag valde att sluta eftersom varje gång jag skulle dit, så hade jag en stark ångest i kroppen, pulsen skenade, jag kallsvettades och jag mådde fysiskt illa. Inte av sprutan utan av själva miljön. Jag har alltid haft en stark hälsoångest och det här blev på något sätt för mycket.

• Anonym (FP)
    Anonym (FP) skrev 2023-08-11 22:29:48 följande:

Det kan också vara att man stressar upp sig på ett ohälsosamt sätt varje gång man ska ge blod. Själv var jag blodgivare i 6 eller 7 år av principskäl innan jag valde att sluta eftersom varje gång jag skulle dit, så hade jag en stark ångest i kroppen, pulsen skenade, jag kallsvettades och jag mådde fysiskt illa. Inte av sprutan utan av själva miljön. Jag har alltid haft en stark hälsoångest och det här blev på något sätt för mycket.

Nålen menar jag såklart, inte "sprutan".
  • Anonym (blod)
    Hjelm skrev 2023-08-11 22:25:33 följande:

Tre procent lät väldigt lite! Eller så känner jag ovanligt många blodgivare.

Skulle tro att de flesta bara inte tänker på det. Eller så kanske de har svårt att komma iväg och lämna. Inte alla arbetsgivare som godkänner att man gör det på arbetstid.

Men nej, det finns inga risker med att ge blod. Varken fysiskt eller på andra sätt. Givetvis under förutsättningen att man är fullt frisk och uppfyller kraven för att få ge blod. Och det gör de flesta.

Men man måste t.ex. vänta minst tre månader med att ge blod om man haft en ny sexpartner. Det gör att många i praktiken inte kan ge blod, eftersom många väldigt frekvent har sex med nya människor.

Tycker också det låter lite men läste det. 
    När man går första gången, tar de då alla blodtester först och en intervju? Kan man göra sånt på blodbuss?
  • Anonym (S)

Det är lite premisser med vikt och allmän hälsa och så, vilket säkert sållar bort en del människor.
    Själv skulle jag aldrig ge blod med alla skjutningar och allt annat meningslöst våld idag! Slösa hur mycket påsar blod som helst på "gängvåldet" när man gjorde bäst i att sätta en ostkupa över skiten och låta dem göra upp bäst de vill utan samhällets och skattebetalarnas inblandning!
    Jag skulle lämna om jag själv fick välja vart det skulle gå! Någon som förlorat mycket blod under en förlossning t.ex. Av samma anledning har jag valt att inte donera organ heller! Fick jag välja själv så Absolut, nu kastar man sig ut i tomma intet för att rädda någon som strax går ut och skjuter nästa i raden eller kastar sin kärring eller homosexuella son från balkongen. Nej tack!!

• Anonym (blod)
    Anonym (FP) skrev 2023-08-11 22:29:48 följande:

Förstår. 
    Måste man meddela om man vill sluta? 
    Tänker om man går och gör testerna och blir blodgivare och sen ångrar sig när man ska ge, behöver man meddela det då?
  • Postman

Jag är blodgivare. Gjorde blodtester men var aldrig på någon intervju. Låter märkligt tycker jag att man ska ha det.

Enda nackdelen jag kan komma på är att man kan bli kass i magen om man måste äta järntabletter.  

• Anonym (blod)
    Anonym (S) skrev 2023-08-11 22:32:40 följande:

Det är lite premisser med vikt och allmän hälsa och så, vilket säkert sållar bort en del människor.
    Själv skulle jag aldrig ge blod med alla skjutningar och allt annat meningslöst våld idag! Slösa hur mycket påsar blod som helst på "gängvåldet" när man gjorde bäst i att sätta en ostkupa över skiten och låta dem göra upp bäst de vill utan samhällets och skattebetalarnas inblandning!
    Jag skulle lämna om jag själv fick välja vart det skulle gå! Någon som förlorat mycket blod under en förlossning t.ex. Av samma anledning har jag valt att inte donera organ heller! Fick jag välja själv så Absolut, nu kastar man sig ut i tomma intet för att rädda någon som strax går ut och skjuter nästa i raden eller kastar sin kärring eller homosexuella son från balkongen. Nej tack!!

Min farfar fick blod igår så det var därför tanken kom att bli det. Jag försöker inte tänka på alla kriminella för då blir man ju inte sugen såklart...
  • Anonym (blod)
    Postman skrev 2023-08-11 22:34:16 följande:

Jag är blodgivare. Gjorde blodtester men var aldrig på någon intervju. Låter märkligt tycker jag att man ska ha det.

Enda nackdelen jag kan komma på är att man kan bli kass i magen om man måste äta järntabletter.  

Hur gick du till väga och var det kanske länge sen?
    Jag såg bara att man behövde anmäla intresse på 1177 och där stod det att det ska vara intervju och tester. Lät så omständigt. 
    Kan man inte bara gå in i en blodbuss och bli testad först? 
Svar på tråden Bli blodgivare - finns det nackdelar? Vilka frågor ställs?