• NamnAs123

Vi ska har gjort slut

Jag och min sambo har gjort slut det  är tufft men inget dramatiskt uppbrott. 

Nu till min fråga jag är bonus mamma till hans 7 åriga dotter vi har en fin och viktig relation och jag betyder mycket för henne och hon för mig.

Hon bor varann vecka hos oss.

Men hur ska vi och när ska vi berätta för henne vad är bäst och på vilket sätt? 

Alla tips och erfarenhet får ni gärna dela med er av.

• Svar på tråden Vi ska har gjort slut
  • Anonym (Mamma)

Bäst är om ni alla tre pratar tillsammans om det här eftersom ni två har så nära relation. När? Så snart som möjligt. Hur? Ta det på helgen, sitt ner i soffan eller annan mysig plats tillsammans. Planera in något roligt efteråt.

En sak som ni vuxna måste tänka på: lova ALDRIG att du och hon ska fortsätta ha kontakt. Det blir bäst för alla om du helt bryter kontakten med dem båda. Var tydlig med att ni ska flytta isär och att du försvinner ur deras liv. Ja, det blir tufft för alla men så här är livet. Bättre att vara rak och tydlig än att det skapas falska förhoppningar hos barnet.

• Anonym (Tina)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-08-12 10:20:03 följande:

En sak som ni vuxna måste tänka på: lova ALDRIG att du och hon ska fortsätta ha kontakt. Det blir bäst för alla om du helt bryter kontakten med dem båda. Var tydlig med att ni ska flytta isär och att du försvinner ur deras liv. Ja, det blir tufft för alla men så här är livet. Bättre att vara rak och tydlig än att det skapas falska förhoppningar hos barnet.

Varför?

Jag är helt med på att man inte ska ge lösa löften som sedan aldrig infrias. Men om alla inblandade är överens kan de väl göra upp en plan för hur de ska fortsätta träffas. Kanske att TS brukar köra barnet till träning en gång varannan vecka och fortsätter med det även efter separationen från pappan.
  • Anonym (+++)

Ni får väl göra som även kärnfamiljer gör när man gör slut. Man talar om för barnen att man inte ska bo ihop längre. Beroende på barnens ålder får man förklara lagom mycket. 

Och som ovan: du är "bara" bonusförälder. Du och pappan måste bestämma hur ni ska göra innan barnet får veta. Ibland vägrar föräldern att exet ska få möta bonusbarnet alls. Så kanske det inte är hos er? 
    Oavsett - de jag känner som brutit upp från bonuskonstellationer har ofta kontakten med bonusarna tunnat ur vartefter, i af i de där det finns två fungerande föräldrar.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Tina) skrev 2023-08-12 11:01:35 följande:
    Varför?

Jag är helt med på att man inte ska ge lösa löften som sedan aldrig infrias. Men om alla inblandade är överens kan de väl göra upp en plan för hur de ska fortsätta träffas. Kanske att TS brukar köra barnet till träning en gång varannan vecka och fortsätter med det även efter separationen från pappan.
    För att det ställer till med extra problem. Ska ts och den här killen och hans dotter fortsätta ha kontakten så blir det inget riktigt avslut för någon av dem, alla tre hänger kvar i limbo och drar bara ut på saken. Flickan fäster sig ännu mer vid ts och varken ts eller killen kan gå vidare med andra relationer på lång tid framöver.

Ditt förslag innebär kort sagt att man inte gör slut på riktigt, man lever i någon slags pseudorelation som inte alls blir bra.

Det finns ingen anledning att hänga sig kvar vid något som tagit slut. Deras gemensamma liv är och borde förbli över för allas bästa. Annars hade de lika gärna kunnat fortsätta relationen!
Svar på tråden Vi ska har gjort slut