Manipulation och hur man ska hantera andra, situationen?
Hej!
Jag har något, är känslig, som gör att jag kan identifiera manipulation hos någon annan på ett tidigt stadie. Samma känslighet jag har har även de med personlighetsstörningar såsom narcissism, psykopati, sociopat. De märker av väldigt fort detaljer, stämningsläge, ser människors sårbarheter. Skillnaden är att deras hjärnor inte kan känna den sortens empati som ska finnas där. Där finns den här typen av störning, skada längre bak i mitt familjeträd.
Efter ett fint förhållande för mig tog ett plötsligt och oväntat slut var jag singel ett bra tag. Jag trodde att jag jobbat mig igenom slutet och kunde inte göra mer åt saken, men jag var ändå fortfarande sårbar (misstag nummer 1). Jag kände pressen på mig att gå vidare i mitt liv med någon annan till slut (misstag nummer 2). Denne någon annan blev en man som jag vet nu med all största sannolikhet tillhörde den mörka triaden.
Jag kände av att något var fel direkt när jag träffade honom medan omgivningen var positivt inställd till honom och för att vi skulle bli tillsammans. Det tog lång tid för honom att ändå få mig på kroken för jag hade först lyssnat på min magkänsla att något var fel, men jag kunde inte säga vad det var. Man spelade på mitt dåliga samvete, empati, att jag inte ville bli utstött ur gruppen, ville inte bli sedd som den taskiga, att jag inte var stark nog att lyssna på mig själv, magkänslan, då omgiven av dessa alla som tyckte han var bara så fin, och fin mot mig. Jag började tvivla på mig själv.
Det visade sig sedan att han visste mer om mig än jag visste om mig själv. Det här fick jag till mig lite då och då, tills slutligen bilden var klar för mig. Det var skrämmande. Han tog reda på allt och han band vänskapskontakter och andra kontakter runt om mig. Det här tog såklart tid. Tid att bygga upp det här. (Man kunde också gå bakåt och se vart han först hittat "kontakten", längre tid tillbaka i min familj).
Vad man kan missa med de som har personlighetsstörningar och stalking är att de är funtade så att de har ett driv, de vill göra det här. Tiden är också på deras sida. Det blir ofta för mycket när andra, om de skulle upptäcka det, ser vidden av det, och första reaktionen kan vara att nej, det måste vara fel. Det är inte fel. Det är så här manipulerare jobbar. De njuter av det. Det ger dem något. Det är som en stark hobby för dem, som luften de måste få andas in. Under den här tiden gjorde han också om sig så pass till vad han då trodde jag skulle tycka vara attraktivt att han förändrades för mig. Vi blev ett par. När jag väl kom ur det första förälskelsen och en vardag steg in så såg jag mer och mer tecken på vad som var fel. Problemet då var att jag var omgiven av människor han valt ut och arbetat på, istället för människor som liksom jag kunde se igenom det. De som skulle kunna betyda styrka för mig, ge mig stöd, sågs som ett hot och de hade han innan någon hann säga bu fått bort ur vår omgivningskrets. Jag fick inte lov att bli stark, bli mitt gamla jag. Han använde sig av rädsla för att få ett grepp.
Det tog slut, men med tiden började jag förstå att han inte tänkte släppa taget ändå. Jag fick inte bara ta mig loss från honom utan från en hel värld, det fick bli så stort, från människor jag annars fortsatt valt att ha i mitt liv. Jag kunde inte ha de kvar för jag märkte att de fortsatte att utnyttjas, manipulativt, av honom.
Det som är jobbigt idag är att jag vet ytterligare en som finns i mitt liv som är väldigt manipulativ och som då omgivningen spelar med, sover, i pjäsen. Jag vet inte hur jag ska försöka förhålla mig till dessa. Jag märker att jag drar mig undan och när jag gör det låter jag samtidigt manipulatören få ett större grepp om någon av de oskyldiga, men om jag inte gör det så kommer manipulatören mer in i mitt liv och förstör. Jag tycker om de här människorna.
Hur gör man?