• JOFCA

    Vårdnadsutredning-begränsad barnkontakt

    Hej
    Jag befinner mig i en väldigt svår situation. Min fd fru har falskeligen anklagat mig för sexuella övergrepp samt våld mot vår son på 3 år. Hon har även anklagat min far, bror samt två pedagoger på förskolan. Hon anser även att jag själv skulle varit utsatt för detta som barn, och att det skulle gå i arv. Inget av detta är sant, och min uppfattning är att hon tappat greppet. 
    Det har gått nästan ett år sedan hon riktade dessa anklagelser mot mig, och hon  flyttade då till sina föräldrar med vår son. Sedan dess har hon gått med på att jag träffar pojken 1 timme i veckan i hennes sällskap, något hon bara gör för att skydda sig i händelse av en vårdnadstvist.
    Sedan dess har soc och polis utrett detta, och funnit att det inte finns några belägg för hennes påståenden. I stället har hon blivit orosanmäld av en barnpsykolog. En annan psykolog anser att vår son visar tydliga tecken på psykiskt trauma, vilket mitt ex anser måste bero på mig. Men jag förstår att det handlar om vår sons sociala situation. 
    Vi har gått i samarbetssamtal, det har genomförts familjebehandling i syfte att hon skall sluta med detta, och vi har även haft omfattande medling i och med att jag stämt henne och yrkat på ensam vårdnad. Under allt detta har hon vägrat att gå med på någon annan form av umgänge. Trotts detta har jag en bra relation med sonen. Han blir glad när vi ses, och vill inte säga hej då när timmen är över. När han var liten så var det jag som var föräldraledig med honom från det att han föddes tills att han började förskolan, eftersom min fru var sjuk. 

    Nästa steg är vårdnadsutredning. För att göra en utredning så brukar man ju göra hembesök med barnet. Jag vet inte riktigt hur det skall gå till om hon inte kan släppa ifrån sig barnet. Kan de tvinga henne? Kommer det hållas emot henne om hon inte medverkar till detta? 

    Jag har begärt ut hennes polisanmälan, och den ger en tydlig bild av någon som  är förvirrad. Tex finns det utsagor som är otroligt märkliga, och som ibland står i direkt strid med varandra. Jag har lyft detta på ett möte vi hade, och då hävdade hon att polisen hittat på dessa utsagor, vilket låter märkligt. Jag funderar på att ta med dessa till FR i samband med vårdnadsutredningen för att det skall förstå problematiken. Är det en vettig idé tro?
  • Svar på tråden Vårdnadsutredning-begränsad barnkontakt
  • Anonym (?)

    Har du inte gått till tingsrätten för att få fastställt umgänge? 

  • JOFCA

    Jo, jag stämmer på både vårdnad och umgänge. Men för att få en dom så måste man ha en vårdnadsutredning. 

  • Anonym (11)

    Hon behöver bli undersökt av psykiatrin. Vägrar hon så kan det ibland ändå vara så att man förordar det för att kunna utreda ordentligt inför er tid i rätten.
    Ibland kan människor tvångsintas (jag vet en som blev det och det var under en vårdnadsutredning). Hen ville givetvis inte det men fick ungefär  beskedet: "kom hit kl XX eller blir du hämtad hemma". 
    I det fallet ska sägas att det tidigare funnits kontakter med psykiatrin, flera orosanmälningar samt att hen själv skrivit många märkliga saker både till soc och andra. 
    Men JA! Ta med allt du har till er utredning!

    Om det inte skulle gå att få in henne till psykiatrin så är det också något som rätten kan notera, att hon vägrat det. 

    Personen jag nämner ovan blev av med både vårdnad och enbart begränsat umgänge med barnen, då hen bedömdes inte tillräckligt stabil samt hade svårt att samarbeta med den andra föräldern. (eftersom man ska se till "barnets bästa" så bedömdes det inte vara barnens bästa att den föräldern fick fortsätta ha vårdnad eller boende varannan vecka). 

  • Anonym (Nja)

    FR kommer inte att bestämma vem av er som får vårdnaden, det måste du ta till tingsrätten. Men ta med alla bevis du har. Hon är helt klart olämplig och frågan är om hon inte lider av något psykiskt.

  • Anonym (J)
    JOFCA skrev 2023-08-13 13:21:54 följande:

    Jo, jag stämmer på både vårdnad och umgänge. Men för att få en dom så måste man ha en vårdnadsutredning. 


    Har du ombud? 
    När stämde du till TR?
    Har du yrkat på interimistiskt beslut?
  • JOFCA

    Jag stämde i våras, och begärde då indeterministiskt att växelvis boende skulle införas. I den indeterministiska domen som kom nyligen så sa de visserligen att det inte finns någonting som talar för att jag är olämplig som förälder, men att sådana drastiska åtgärder inte skall göras i en indeterministisk dom. Min advokat blev mycket förvånad över detta. Vi skall göra ett nytt försök, och då kanske presentera en detaljerad plan för hur det skall gå till. Vi förstår från domen att domaren inte läst handlingarna i målet, så det kan också vara en förklaring.

  • Anonym (J)
    JOFCA skrev 2023-08-13 15:23:10 följande:

    Jag stämde i våras, och begärde då indeterministiskt att växelvis boende skulle införas. I den indeterministiska domen som kom nyligen så sa de visserligen att det inte finns någonting som talar för att jag är olämplig som förälder, men att sådana drastiska åtgärder inte skall göras i en indeterministisk dom. Min advokat blev mycket förvånad över detta. Vi skall göra ett nytt försök, och då kanske presentera en detaljerad plan för hur det skall gå till. Vi förstår från domen att domaren inte läst handlingarna i målet, så det kan också vara en förklaring.


    Varför har du väntat över två år med en stämning?

    Ditt ombud borde ha gjort ett bättre jobb med att lyfta fram det viktiga. Känner inte ditt ombud till omedelbarhetsprincipen?

    Sen förstår jag inte riktigt. Du stämde i våras och krävde interimistiskt beslut.  Nu, flera månader senare, får ni domen.  Stämmer det? När var förhandlingen? 
  • JOFCA

    Det har varit såhär i snart ett år, inte två. Jag kunde inte stämma förrän SOC gjort sin utredning, som blev klar i Januari 2023. Sedan var jag tvungen att få informationssamtal, som tog några månader. Därefter blev det muntlig förberedelse i Juni. Det resulterade i medling i 6 veckor och en interimistisk dom som kom för en dryg vecka sedan. Jag har agerat så snabbt jag kunnat, men allt detta tar tid...

  • JOFCA

    Gällande omdeldelbarhetsprincipen: Vi har inte fått yttra oss muntligt överhuvud taget i domstolen. Vi har fått inkomma med skriftlig argumentation samt bilagor som styrker dessa. Min advokat hade en mycket bra argumentation där allt detta framgick. Domaren som dömde var emellertid inte den samma som höll i den muntliga förberedelsen. Vi har alltså aldrig träffat honom, och därmed så kan han bara grunda sin dom på skriftliga handlingar i målet. Det framgår dock av domen att han inte läst dessa.  

  • Anonym (J)

    Men hon anmälde för tre år sedan?

    Du kan stämma innan soc gjort sin utredning.  Har du rätt ombud? 

  • Anonym (J)
    JOFCA skrev 2023-08-13 15:47:53 följande:

    Gällande omdeldelbarhetsprincipen: Vi har inte fått yttra oss muntligt överhuvud taget i domstolen. Vi har fått inkomma med skriftlig argumentation samt bilagor som styrker dessa. Min advokat hade en mycket bra argumentation där allt detta framgick. Domaren som dömde var emellertid inte den samma som höll i den muntliga förberedelsen. Vi har alltså aldrig träffat honom, och därmed så kan han bara grunda sin dom på skriftliga handlingar i målet. Det framgår dock av domen att han inte läst dessa.  


    Vilken typ av domstol? 

    Nu låter det jättekonstigt. Ni fick inte närvara på huvudförhandlingen? 
  • JOFCA

    Nej sonen är 3 år, hon anmälde för snart ett år sedan. Flera advokater jag pratat med ansåg att man inte bör stämma innan soc avslutat sin utredning. Jag har ställt frågan till flera byåer och fått samma svar. 

    Det har inte varit huvudförhandling än, utan det var muntlig förberedelse och därefter en interministisk dom som beslutades av en "sommarvikarie" som vi inte träffat. Huvudförhandling lär bli i februari mars eller så. 

  • Anonym (kämpa på)

    Hon verkar inte frisk, och har troligtvis inte sjukdomsinsikt.
    Hoppas att du får all hjälp du kan få av din advokat. Finns det någon annan som kan hjälpa dig. Kanske någon kan orosanmäla mamman så att socialen tvingas agera, så kanske hon får flytta med barnet till ett boende där personalen utreder om hon är kapabel som förälder. Så att dom ser dygnet runt hur hon beter sig och inte kan visa upp en falsk fasad för ett kort tag....

Svar på tråden Vårdnadsutredning-begränsad barnkontakt