• Anonym (Sandra 82)

Narcissist- hur förstå otrohet?

Jag har efter ett 6 års förhållande förstått att mitt ex är narcissist och det har blivit mer och mer tydligt att han inte fungerar normalt vad gäller sitt känsloliv och förmåga till empati. Jag har avslöjat honom i att han flörtat på nätet ( ofta med kvinnor som kommer från min bekantskapskrets då han sjäv saknar egna vänner och t o m flörtat med vänner till mig och även föreslagit träffar med andra kvinnor ) , det är som att ett nät av kvinnor runt oss nu kommer upp att han flörtat med. Dessa har själv berättat att det stämmer nu efter att jag avslöjat honom och lämnat honom. Ändå nekar han. Ljuger fast han är överbevisad och uppger " det varit annat än flörteri ". Det gör så ont att han inte tar på sig skulden. Hur ska jag förstå att det inte ligger på mig , att jag inte "dög"...Grubblar och ältar fortsatt att om jag dugit hade detta inte hänt...

• Svar på tråden Narcissist- hur förstå otrohet?
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Sandra 82) skrev 2023-08-13 12:09:27 följande:
    Narcissist- hur förstå otrohet?

Jag har efter ett 6 års förhållande förstått att mitt ex är narcissist och det har blivit mer och mer tydligt att han inte fungerar normalt vad gäller sitt känsloliv och förmåga till empati. Jag har avslöjat honom i att han flörtat på nätet ( ofta med kvinnor som kommer från min bekantskapskrets då han sjäv saknar egna vänner och t o m flörtat med vänner till mig och även föreslagit träffar med andra kvinnor ) , det är som att ett nät av kvinnor runt oss nu kommer upp att han flörtat med. Dessa har själv berättat att det stämmer nu efter att jag avslöjat honom och lämnat honom. Ändå nekar han. Ljuger fast han är överbevisad och uppger " det varit annat än flörteri ". Det gör så ont att han inte tar på sig skulden. Hur ska jag förstå att det inte ligger på mig , att jag inte "dög"...Grubblar och ältar fortsatt att om jag dugit hade detta inte hänt...

Fast du vet att det är hans fel, du har dels bevis och även vittnen, samt du vet att han är en narcissist. Så vad tvekar du om? Läs på om narcissistisk läggning, så förstår du att det inte är ditt fel.
  • Anonym (E)

Fast det här är ju hur enkelt som helst. Han är sjuk i huvudet och oavsett så är otrohet ALLTID den personens helt eget fel. Ingen tvingade honom att flörta och vara med andra kvinnor. Låter som en första klassens skitstövel.

• Anonym (Narcissa)

Tro mig, det är inte ditt fel.

Jag som narcissistiskt lagd gör bara vad jag själv vill. Jag kan leka snällt i många år emellanåt om jag får tillräckligt med uppskattning, men jag kan också vara otrogen en dag bara för att jag får lust, eller vill testa min förmåga till manipulation på en annan man som intresserar mig.

Jag får en kick av deras respons, men kan lika fort kasta bort dem om något annat känns viktigare. Jag döljer otrohet för att det vore opraktiskt och jobbigt för mig själv om min partner fick reda på det, inte för att jag skäms. I min hjärna har jag rätt till det jag vill ha.

Med min älskare är jag öppen med att jag har narcissistiska drag och han vet att jag är i princip gränslös vad gäller sexuella handlingar. 
    Han tänder extra på det, givetvis. Män träffar inte så många spännande kvinnor på ett liv och inte många säger nej om de får chansen.

Fråga istället dig själv vad du har lärt dig av detta och vilka personlighetsdrag och tecken du ska reagera på och undvika när du söker nästa man.

Svar på tråden Narcissist- hur förstå otrohet?