• Anonym (Pmskärring)

    Min PMDS gör mig psycho!!! Hjälp!

    Långt inlägg men jag HATAR min kropp. Seriöst, vad fan ska jag göra???
     
    Är steriliserad sen 3 år tillbaka då jag är färdig efter 2 barn. Är 40 år.
    Efter detta har min pms blivit värre och värre...
     
    Kan ej äta p-piller då blodpropp och P-piller finns hos både syster och moder.
     
    Minipiller = blöder konstant
     
    P-spruta = avstängd i psyket, jag skojar inte, jag skulle inte ens bry mig om mitt hus brann ner med min familj, skulle vara rycka på axlarna och säga jahopp typ...
    + Blödningar
     
    P-Stav gav mig cystor som jag fick operera ut flera gånger under narkos.
     
    Finns inte ens chans i helvetet att de ska trycka in en spiral i f*ttan på mig.... Tappat räkningen på alla gynbesök under åren så nej, någon ska inte ner dit och rota... + Om inget hormonmedel fungerat, varför i helvete skulle en spiral funka?!
     
    Vi börjar från mens dag 1.
    Dag 1-3: Blöder som en stucken jävla gris och har ont.
    Får ofta sjuka mig från jobbet, blöder igenom både tampong OCH binda och får springa på toa 15-20 gånger på ett dygn. Mycket stora klumpar och man känner verkligen när de rinner till. 
     
    Dag 3-7: Hanterbar mens.
     
    Dag 6-10/11: Jag mår TOPPEN!!!
     
    Dag 10/11-15 Ägglossning, får ta morfin för smärtan, det gör fan ont i flera dagar och kan knappt stå upprätt..
     
    Dag 15-31
    PMDS från helvetet! Molvärk i ryggen.
    Svettningar, flottig, svullen, förstoppad, värmevallningar, får finnar.
     
    Jag blir ovän med allt och alla, hatar allt och alla och skulle lätt kunna bränna ner hela världen och blir så deprimerad. 
    Är helt psykopat och så jävla arg...
    Sen börjar mensen igen...
     
    Kul liv.. Man får må bra tops 1v per månad.
     
    Seriöst, vad fan gör man? Jag är så jävla trött på min livmoder och vill kasta ut den och bränna upp den.
     
  • Svar på tråden Min PMDS gör mig psycho!!! Hjälp!
  • Anonym (Oj!)

    Åh TS! Jag känner SÅ med dig!  Jag har aldrig haft riklig mens men hade PMS från helvetet där livet inte kändes värt att leva. 


    Skulle du vilja ha p-piller? kontakta i så fall en neurolog som får se över dina risker för propp. Jag har haft två TIOr men får ändå ha p-piller för min neurolog. Chansen ökade med typ 0.001% bara. 


    Min Pms blev bättre med p-piller, framför allt mådde jag bättre av att inte ha mens. 


    Jag upplevde som du att en vecka i månaden mådde jag fantastiskt. Har man det jätteilla så kan man få hormoner. För mig hjälpte Primalex mkt. 


    Jag är uppriktigt ledsen för din skull. För ett år sedan kändes allt hopplöst för mig. Men idag tänker jag inte ens i banorna att jag skulle ha PMS! 


     

  • Tow2Mater

    Har du frågat om hysterektomi? Kanske det är rätt for dig. Man måste ju kunna få leva ett ok liv om det går att fixa.

  • Anonym (Pmskärring)

    Anonym (Oj!)

    Tack snälla... Ju närmare mensen jag kommer desto mer psykopat blir jag..  
    Att skärpa till sig och rycka upp sig går inte, för jag kan verkligen inte hejda mig själv och kläcker ur mig diverse otrevliga kommentarer hejvilt .. 🙄 Det är verkligen som munnen och kroppsspråket lever sitt egna liv...

    Tow2mater:
    Hysterektomi? Det är när de plockar ur allt va?
    Jag har sagt till gyn flera gånger att plocka ut allt och bränna upp men....
    " Vi plockar inte hur friska organ"
    Men nej det är ju inte friskt, jag blir dum i huvudet och mår skit....

    "Tar vi bort allt så kommer du i klimakteriet"
    Ja som att klimakteriet är så jäkla mycket värre??? 🤷
    Nattliga svettningar och värmevallningar kan jag nog överleva....

  • Anonym (Pmskärring)

    Tow2mater:

    " Det kommer bli ett tomt hål i din kropp och du kan få framfall på dina tarmar om vi tar bort allt, det blir ett hålrum som organ kan åka ner i"

  • blomman 2

    Har du testat homeopatiska läkemedel? 


    Eller en kinesiolog? 

    Kan vara värt att testa.

    Känns som att dina hormoner går banans och att du är i obalans pga något.

    Finns en mottagning i Stockholm som enbart fokuserar på kvinnliga besvär / värt att prova!!

  • Tow2Mater
    Anonym (Pmskärring) skrev 2023-08-13 18:35:16 följande:

    Tow2mater:

    " Det kommer bli ett tomt hål i din kropp och du kan få framfall på dina tarmar om vi tar bort allt, det blir ett hålrum som organ kan åka ner i"


    Men det är ju små risker för biverkningar. Som vid alla operationer. Hormoner kan ges för att förhindra för tidigt klimakterie. Men det är väl standard i Sverige; de vill hellre man lider i många år än att göra en operation. Barnafödsel kan orsaka framfall, men hör dem aldrig säga föd inte barn.
  • Anonym (Kvinna 38)

    Jag känner verkligen med dig! Har inte så svår pms men jag blöder och alltid blödit fruktansvärt vid mens. Måste byta super plus tampong en gång i timmen dag två och tre. Hatar min kropp då. 

    Upptäckte tranexamsyra för ett år sedan. Receptfritt på apoteket. Tar två piller vid första blodet, direkt och sen enligt instruktion. Min mens har seriöst halverats, det är ett annat liv!! Prata med din läkare om det kan passa dig! 
    Jag fattar inte att ingen jävla gynekolog har berättat om detta för mig för 20 år sedan!! Haft cystor och operarats flera gånger, klagat på riklig mens men de har bara ryckt på axlarna.

    Sen kolla om du har anemi. För det har jag haft hela tiden pga blödandet utan att någon läkare reagerat. Fick transfusioner förra året efter ett tips från en kollega. Inga järnpiller funkade och jag hade ingen livslust!

    Gå till fler läkare och stå på dig, du måste kunna leva ett vettigt liv! 

  • Anonym (Alice)

    Not: Jag har inte diagnosticerad PMDS men har tidvis haft svår PMS där jag får impulser att köra åt fel håll på motorvägen och fronta en lastbil .
    Och sen blev jag mångalen nu i klimakteriet.

    Jag har också gått igenom resan med olika p-piller och P-spruta (jag blev också typ yxmördare med den, helt känslolös).

    Kopparspiral funkade för mig i tre omgångar, var nöjd med den men nu vid klimakteriet så fick jag plötsligt mens i 4 månader i sträck och då tog läkaren ut kopparspiralen och föreslog hormonspiral.

    Och den verkar göra ett bra jobb med att stabilisera mina hormoner, måste jag säga! 3 månader senare har blödningsstrulet inte synts till och mina humörsvängningar har slutat.

    En gammal klasskamrat är läkare och hon svär också vid hormonspiral-har haft det hela sitt fertila liv. Det finns olika styrkor, man får diskutera med BM vilken sort som kan vara lämplig. 

    Jag var också väldigt skeptisk men jag tycker att du bör fundera på att ge hormonspiral en chans, i 3 månader i alla fall.

    Vad har du egentligen att förlora?

  • Anonym (T)

    Den vanligaste behandlingen mot PMDS är det antidepressiva läkemedlet escitalopram. Läkemedlet är receptbelagt. Du tar läkemedlet under perioden då du känner av PMDS.


    Det här antidepressiva läkemedlet fungerar annorlunda om du tar det vid PMDS än om du skulle använda samma läkemedel vid en depression. Vid PMDS hjälper de oftast inom något dygn, men om du är deprimerad kan det ta flera veckor innan tabletterna verkar.

    https://www.1177.se/Kalmar-lan/sjukdomar--besvar/hormoner/pms-och-pmds/

Svar på tråden Min PMDS gör mig psycho!!! Hjälp!