• Anonym (urk)

Hur bli av med silverfisk giftfritt?

Jag har på senaste tiden uppmärksammat 'URK* silverfiskar lite här och var. Det verkar vara den långsprätade då jag sett den även i taket och i hallen. Den ska tydligen vara mer tålig och vara lite överallt.

Tips på hur man blir av med denna på ett giftfritt sätt?

• Svar på tråden Hur bli av med silverfisk giftfritt?
  • Anonym (Lina)

Tyvärr blir du nog inte av med dom oavsett giftfritt eller ej. De är i princip OMÖJLIGA att bli av med.. tyvärr. Vi hade massor i en lägenhet vi flyttade till. Vi bodde där 5 månader innan vi sålde igen för det gick inte. Det går absolut att minimera, men tror aldrig du blir av med dom helt.

• Anonym (urk)
    Anonym (Lina) skrev 2023-08-14 06:51:56 följande:

Tyvärr blir du nog inte av med dom oavsett giftfritt eller ej. De är i princip OMÖJLIGA att bli av med.. tyvärr. Vi hade massor i en lägenhet vi flyttade till. Vi bodde där 5 månader innan vi sålde igen för det gick inte. Det går absolut att minimera, men tror aldrig du blir av med dom helt.

Menar du allvar? Fick ni flytta pga dem? blev de fler och fler? Men något måste väl finnas att göra försökte ni inte med olika medel eller nåt?
  • Elin pelin

Jag har dem också, väldigt få fällor fungerar, den senaste från biltema har varit minst dålig. Det bästa har varit när vi sprutar - men då luktar huset pecka sedan, så det görs när vi ska vara borta minst 3 dagar och sedan vädrar vi när vi kommer hem. Vi håller dem på en låg nivå men de kommer nog inte försvinna helt, vi bor i ett gammalt hus med många springor där de kan trivas. Den vanliga (lilla korta) har vi blivit av med helt med hjälp av gift... Lycka till!

• Anonym (Lina)
    Anonym (urk) skrev 2023-08-15 06:42:02 följande:
    Menar du allvar? Fick ni flytta pga dem? blev de fler och fler? Men något måste väl finnas att göra försökte ni inte med olika medel eller nåt?

Jag menar allvar, ja. Det var extremt många redan när vi flyttade in, aldrig varit med om något liknande. De var ÖVERALLT: kökslådorna, diskho, golven. Vi sprayade längs golvlister varje kväll och morgon, plockade döda silverfiskar varje dag. Dom minskade men var alldeles för många ändå. Värsta jag varit med om..

• Anonym (anonym)

Jag flyttade in i min lägenhet för tre månader sen och märkte att de kommer ut på natten. De fanns i köket och i korridoren🤢 Jag provade rödciderolja men gillade inte lukten då den var för stark och hela lägenheten stank. Jag såg att de kommer ut från diskbänken då jag köpte spray å sprayade in i avlopsröret på kvällarna. Sen hällde jag lite ättika dit varje kväll å nu har jag inte sett en enda silvefisk än. De hatar ättikalukten så prova det.

• Anonym (urk)
    Anonym (anonym) skrev 2023-08-15 07:45:41 följande:

Jag flyttade in i min lägenhet för tre månader sen och märkte att de kommer ut på natten. De fanns i köket och i korridoren🤢 Jag provade rödciderolja men gillade inte lukten då den var för stark och hela lägenheten stank. Jag såg att de kommer ut från diskbänken då jag köpte spray å sprayade in i avlopsröret på kvällarna. Sen hällde jag lite ättika dit varje kväll å nu har jag inte sett en enda silvefisk än. De hatar ättikalukten så prova det.

Tack för tips ska prova ättika!
    Vad annat sprayade ni med?
  • Anonym (urk)
    Anonym (Lina) skrev 2023-08-15 07:34:46 följande:

Jag menar allvar, ja. Det var extremt många redan när vi flyttade in, aldrig varit med om något liknande. De var ÖVERALLT: kökslådorna, diskho, golven. Vi sprayade längs golvlister varje kväll och morgon, plockade döda silverfiskar varje dag. Dom minskade men var alldeles för många ändå. Värsta jag varit med om..

Fy va äckligt.
    Vad sprayade ni med?
  • Anonym (Lina)
    Anonym (urk) skrev 2023-08-15 20:32:25 följande:
    Fy va äckligt.
    Vad sprayade ni med?

Ohyra effekt spray, finns på Bauhaus! 

• Anonym (urk)
    Anonym (Lina) skrev 2023-08-15 20:47:51 följande:

Jaha ok!
  • Anonym (urk)
    Anonym (Lina) skrev 2023-08-15 20:47:51 följande:

Vet du om den är giftfri och ofarlig för småbarn? Vill inte spraya kemikalier som kan va farliga.
    Sprayade ni bra i bad och kök vid ventiler och brunnar?
  • Anonym (Enna)

Om du ska bli av med dem behövs nog tyvärr sättas in det tunga artilleriet. Ättika funkar kanske om du har den lilla sorten i ett fåtal, men inte om du har i hela huset.

Bor du i lägenhet kommer det heller inte hjälpa vad du gör om inte grannarna gör samtidigt men tyvärr så är det ändå extremt svårt att få bort silverfiskarna.

Vi fick tyvärr också in den långsprötade sorten, det enda som fastnade i fällorna var spindlar. Dödade ett 20-tal varenda kväll i sovrummet. Vi flyttade också tillslut och varenda föremål jag packade synade jag för att inte få med en enda jävel. Trots det hittade jag några i kartongerna när vi packade upp. Nu har vi ändå bott på nya stället i 4 år och jag har sett några få, men dessa har varit den lilla sorten så peppar peppar följde ingen storsprötad med mer än de jag såg och dödade.

• Anonym (urk)
    Anonym (Enna) skrev 2023-08-15 22:54:24 följande:

Om du ska bli av med dem behövs nog tyvärr sättas in det tunga artilleriet. Ättika funkar kanske om du har den lilla sorten i ett fåtal, men inte om du har i hela huset.

Bor du i lägenhet kommer det heller inte hjälpa vad du gör om inte grannarna gör samtidigt men tyvärr så är det ändå extremt svårt att få bort silverfiskarna.

Vi fick tyvärr också in den långsprötade sorten, det enda som fastnade i fällorna var spindlar. Dödade ett 20-tal varenda kväll i sovrummet. Vi flyttade också tillslut och varenda föremål jag packade synade jag för att inte få med en enda jävel. Trots det hittade jag några i kartongerna när vi packade upp. Nu har vi ändå bott på nya stället i 4 år och jag har sett några få, men dessa har varit den lilla sorten så peppar peppar följde ingen storsprötad med mer än de jag såg och dödade.

Men fy blir skiträdd, vi har inte de små, utan den nya stora sorten. URK!
    De verkar ju okcså sprida sig ut i lägenheten, men vi bor också i relativt nybyggt! Vi har aldrig haft någon ohyra förut här inne men de här började dyka upp i badrummet för ett år sen ungefär. Framförallt i det badrumme där jag har tvätt och torkmaskin. Men sen har jag sett i hallgen, i andra badrummet och i två sovrum. en i taket och en på väggen och häromdagen när jag skulle bädda upp en bäddsoffa som stått hela sommaren orörd så var det en under en kudde där.

Dock tycker jag att de är färre nu på sommaren och tänkte att de kanske dött pga värmen, är det värre någon period på året? 

Jag har ju grannar så om de finns i hela huset vad gör man då? man kanske måste täta i springorna i badrummet vid listerna? Var kommer de ifrån? brunnarna i badrummen? Eller bor de i listerna? 

Hur flyttar man om man man har silverfiskar, ingen vill väl köpa då? 

Hur har de ens kommit in??? Fattar inte.

• Anonym (P)

Vi lyckades bli av med våra, eller vi såg dom aldrig sen. Bodde i en 1a och vi hade massor en period, gick jättefort. Vi testade allt från Anticimex men det hjälpte det inte så mycket. Till slut testade vi Radar raid mot krypande insekter. Vi sprayade längs med alla lister i alla rum för annars förflyttar de sig bara. Sedan går man ut i en halvtimme typ och se till att inte husdjur är hemma den tiden. Sedan öppnade vi alla fönster och längs med listerna låg massa döda och halvdöda silverfiskar. Det går!

• Anonym (urk)
    Anonym (P) skrev 2023-08-15 23:27:53 följande:

Vi lyckades bli av med våra, eller vi såg dom aldrig sen. Bodde i en 1a och vi hade massor en period, gick jättefort. Vi testade allt från Anticimex men det hjälpte det inte så mycket. Till slut testade vi Radar raid mot krypande insekter. Vi sprayade längs med alla lister i alla rum för annars förflyttar de sig bara. Sedan går man ut i en halvtimme typ och se till att inte husdjur är hemma den tiden. Sedan öppnade vi alla fönster och längs med listerna låg massa döda och halvdöda silverfiskar. Det går!

Tack för tips!

Svar på tråden Hur bli av med silverfisk giftfritt?