Anonym (Enna) skrev 2023-08-15 22:54:24 följande:
Om du ska bli av med dem behövs nog tyvärr sättas in det tunga artilleriet. Ättika funkar kanske om du har den lilla sorten i ett fåtal, men inte om du har i hela huset.
Bor du i lägenhet kommer det heller inte hjälpa vad du gör om inte grannarna gör samtidigt men tyvärr så är det ändå extremt svårt att få bort silverfiskarna.
Vi fick tyvärr också in den långsprötade sorten, det enda som fastnade i fällorna var spindlar. Dödade ett 20-tal varenda kväll i sovrummet. Vi flyttade också tillslut och varenda föremål jag packade synade jag för att inte få med en enda jävel. Trots det hittade jag några i kartongerna när vi packade upp. Nu har vi ändå bott på nya stället i 4 år och jag har sett några få, men dessa har varit den lilla sorten så peppar peppar följde ingen storsprötad med mer än de jag såg och dödade.
Men fy blir skiträdd, vi har inte de små, utan den nya stora sorten. URK!
De verkar ju okcså sprida sig ut i lägenheten, men vi bor också i relativt nybyggt! Vi har aldrig haft någon ohyra förut här inne men de här började dyka upp i badrummet för ett år sen ungefär. Framförallt i det badrumme där jag har tvätt och torkmaskin. Men sen har jag sett i hallgen, i andra badrummet och i två sovrum. en i taket och en på väggen och häromdagen när jag skulle bädda upp en bäddsoffa som stått hela sommaren orörd så var det en under en kudde där.
Dock tycker jag att de är färre nu på sommaren och tänkte att de kanske dött pga värmen, är det värre någon period på året?
Jag har ju grannar så om de finns i hela huset vad gör man då? man kanske måste täta i springorna i badrummet vid listerna? Var kommer de ifrån? brunnarna i badrummen? Eller bor de i listerna?
Hur flyttar man om man man har silverfiskar, ingen vill väl köpa då?
Hur har de ens kommit in??? Fattar inte.